Finanse firmy można zabezpieczyć na co najmniej kilka różnych sposobów. Zarówno dla dużych przedsiębiorstw, jak i podmiotów działających na mniejszą skalę, dobrym wyborem może okazać się w tym zakresie faktoring.
Usługi faktoringowe są dostępne w Polsce od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku, ale dopiero od niedawna notują dynamiczny wzrost popularności. Dziś, według statystyk Polskiego Związku Faktorów, regularnie korzysta z nich już około 17 tysięcy rodzimych przedsiębiorców. To szczególnie nie dziwi, bo faktoring stanowi potężny, dający szerokie możliwości, instrument finansowy.
Faktoring, czyli natychmiastowa zapłata za sprzedane towary lub usługi
Istota faktoringu polega na tym, że faktorant (firma korzystająca z faktoringu) sprzedaje faktorowi (instytucji świadczącej usługi faktoringowe) należność z tytułu sprzedaży towarów lub usług. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zamiast czekać kilkadziesiąt dni na zapłatę od kontrahenta, przedsiębiorca może od razu otrzymać równowartość od 80 do 100 procent kwoty widniejącej na fakturze. Pozyskane w ten sposób środki pozostają do jego swobodnej dyspozycji, przy czym faktoring służy przede wszystkim do finansowania bieżącej działalności firmy.
Usługi faktoringowe sposobem na zwiększenie płynności finansowej firmy
Z powyższego opisu jednoznacznie wynika, że faktoring pozwala zwiększyć płynność pieniężną i zabezpieczyć finanse firmy. Przedsiębiorstwo otrzymuje tutaj pieniądze na długo przed terminem płatności faktury, co pozwala mu wyeliminować ryzyko powstawania zatorów płatniczych. Dzięki uwolnionym środkom, firma może łatwiej poradzić sobie z bieżącymi wydatkami, takimi jak wynagrodzenia dla pracowników, najem lokalu, czy zakup materiałów; nie ma również problemów z regulowaniem zobowiązań podatkowych i finansowych, czyli na przykład opłacaniem rat leasingowych czy VAT-u. Faktoring poszerza też możliwości w zakresie realizacji nowych zleceń, czy też zwiększania produkcji i zatrudnienia, a to z kolei, przekłada się na wzrost obrotów przedsiębiorstwa.
Usługi faktoringowe szyte na miarę potrzeb przedsiębiorstwa
Na rynku występuje nie jeden, lecz kilka różnych wariantów faktoringu, między innymi: pełny, niepełny, mieszany oraz odwrotny. Poszczególne odmiany różnią się głównie tym, w jakim stopniu, i czy w ogóle, faktor bierze na siebie ryzyko niewypłacalności odbiorców swojego klienta. Jeśli chodzi o faktoring odwrotny, to jest on w tym wypadku odpowiedzialny nie za skupowanie należności, lecz finansowanie zobowiązań faktoranta.
Istotny jest fakt, że instytucja faktoringowa może nie tylko finansować sprzedaż lub zakupy faktoranta, ale również świadczyć na jego rzecz dodatkowe usługi. Zapisy umowy faktoringowej mogą przewidywać, że będzie ona zajmowała się także windykacją należności, monitorowaniem sytuacji finansowej kontrahentów, czy też kierowaniem upomnień do nierzetelnych dłużników.
Bogaty wybór produktów i swoboda w doborze opcji dodatkowych sprawiają, że firmy zainteresowane usługami faktoringowymi mogą zyskać produkt idealnie dopasowany do swoich potrzeb i oczekiwań.
Faktoring – stałe lub doraźne wsparcie dla finansów firmy
Umowa faktoringowa ma zwykle charakter długoterminowy i wiąże się z regularnym sprzedawaniem należności faktorowi, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by z usługi korzystać przez krótki czas i tylko w zakresie pojedynczych faktur. Dlatego też, faktoring można traktować zarówno jako stałe, stabilne źródło finansowania bieżącej działalności, jak i narzędzie do sporadycznego stosowania, które w gorszych okresach pozwoli podreperować finanse firmy.
Warto też podkreślić, że dzięki takim instytucjom jak Faktoria, przedsiębiorcy mogą zapewnić sobie finansowanie w ramach faktoringu w szybki i wygodny sposób, za pośrednictwem internetu. O tym, jak krok po kroku skorzystać z faktoringu i zabezpieczyć finanse firmy, można przeczytać na stronie: https://faktoria.pl/
Artykuł sponsorowany
Przeczytaj również:
Zatory płatnicze a faktoring
Jak faktoring może pomóc twojej firmie pozbyć się zatorów płatniczych?
Pieniądze na czas
Na czym polega faktoring jawny i faktoring odwrotny?
Proces przejęcia przedsiębiorstwa