Private Banking czyli bankowość dla najbogatszych istnieje w Polsce od 1995 r. Początkowo elitarna i niedostępna dla większości klientów w ostatnim czasie przeżywa dynamiczny rozwój. Obecnie wszystkie czołowe banki w kraju posiadają w swojej ofercie usługi Private Banking.Do kogo skierowana jest oferta Private Banking?Na jakie usługi możemy liczyć w ramach dostępnej oferty?O tym wszystkim przeczytasz poniżej.
Bezpieczeństwo i dyskrecja
Usługi Private Banking słyną z bezpieczeństwa zdeponowanych środków oraz dyskrecji obsługi klienta. Dostęp do sald depozytowych ograniczony jest do wąskiego kręgu upoważnionych pracowników, co niewątpliwie stanowi jeden z ważniejszych atutów programu. Bank zapewnia klientowi komfortowe warunki korzystania z usług bankowych (udostępniając m.in. specjalnie wyznaczone pokoje) oraz wysoce zindywidualizowaną ofertę.
Private Banking na wyrost?
Banki tworząc ofertę Private Banking starają się trzymać pewnych zasad i wymagają, aby klient miał minimum 200 tys. zł aktywów. Lecz wiele ofert zaczyna się nawet od 500 tys., a specjaliści z branży twierdzą, że aby odnosić maksymalne korzyści z usług Private Banking potrzebny jest 1 mln zł. Biorąc pod uwagę sytuację finansową obywateli, próbowano znaleźć złoty środek. Osób gotowych oddać w fachową opiekę 200 tys. zł jest znacznie więcej, niż tych z 1 mln zł na koncie. Dla klientów mniej zamożnych, ale oczekujących od banku ponadstandardowych usług bankowych stworzono segment Personal Banking.
Z szacunków banków i innych instytucji finansowych wynika, iż liczba osób posiadających aktywa przekraczające 500 tys. zł rocznie nie jest duża i wynosi ok. 35 tys. osób. Jeszcze mniej bo ok. 10-15 tys. posiada ok. 1 mln zł kapitału. Najbogatsi to już osoby z pierwszych stron gazet i uczestnicy rankingów najbogatszych Polaków, którzy ze zrozumiałych względów unikają rozgłosu. Wzorem krajów zachodnich tworzy się powoli klasa rentierów i osób dziedziczących znaczne majątki. Sprzyja temu w znacznym stopniu rozwój przedsiębiorczości jaki ma miejsce od początku lat 90-tych, jak również koniunktura giełdowa, która wykreowała setki bogatych inwestorów.
Chociaż Polsce jeszcze daleko do zachodnich standardów obsługi dla najbogatszych klientów, bogacące się społeczeństwo wymaga stałego podnoszenia poziomu obsługi. Czasy szybkiej konsumpcji, w której atrybutem bogactwa był mercedes i złoty zegarek na szczęście odchodzą w niepamięć. Dziś coraz bardziej liczy się pomnażanie kapitału. Zdając sobie z tego sprawę, banki starają się wyjść naprzeciw swoim klientom z maksymalnie kompleksową ofertą.
O perspektywach tego segmentu rynku świadczyć może powstawanie instytucji doradztwa finansowego typu Xelion oraz Noble Bank, które są przedsionkiem dla Private Banking. Aby stać się klientem wspomnianych instytucji należy posiadać min. 100 tys. zł oszczędności lub osiągać dochody rzędu 10 tys. zł miesięcznie.
Private Banking to produkty skrojone na potrzeby klienta
Celem oferty jest wyróżnienie klienta poprzez zapewnienie mu indywidualnej obsługi oraz usług o najwyższym standardzie, zdecydowanie wykraczających poza tradycyjny zakres czynności bankowych i świadczonych w jednym miejscu.
Klienci przekazujący swoje aktywa w ręce specjalistów Private Banking liczą na zyski znacznie przekraczające te z lokat czy obligacji. Zyski rzędu 5-10% rocznie trudno uznać za satysfakcjonujące zwłaszcza posiadając kilkaset tysięcy złotych. Usługi Private Banking to dostęp do produktów finansowych na całym świecie. Dzięki różnorodności oferty można skorzystać z panującej koniunktury zarówno na rynku akcji, obligacji, ale również surowców (ropa, złoto) lub walut (forex). Zyski rzędu 50% rocznie z wybranych produktów nie powinny dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę wzrosty choćby na rynku złota czy ropy naftowej. W ostatnim czasie popularność zyskują tzw. produkty strukturyzowane, które mają szeroki wachlarz możliwości inwestycyjnych. Ich zaletą jest możliwość jednoczesnego inwestowania w różne produkty finansowe i dodatkowa gwarancja wartości nominalnej powierzonych aktywów. Produkty te przeznaczone są zarówno dla klientów ceniących bezpieczeństwo, jak również oczekujących ponadprzeciętnych zysków.
Klientom Private Banking oferuje się całodobowy dostęp do informacji o środkach pieniężnych na rachunku za pośrednictwem telefonu, internetu, WAP-u i SMS, co pozwala w znacznym stopniu usprawnić zarządzanie finansami osobistymi.
Private Banking to również pośrednie korzyści finansowe i pomoc w organizacji czasu.
Najbogatsi mogą liczyć na usługi znacznie wykraczające poza szeroko zrozumiane doradztwo finansowe. Private Banking pomoże w zakupie wycieczki zagranicznej, rezerwacji biletu do teatru czy udostępni jazdę próbną interesującym nas samochodem. Koszty takich atrakcji pokrywa oczywiście klient, ale ma za to więcej wolnego czasu. Budowanie długoletnich relacji klient – doradca to fundament usług Private Banking.
Na koniec pozostaje mi życzyć każdemu dołączenia do grona klientów tych prestiżowych usług.