Wybierając wakacje za granicą, powinniśmy się do nich przygotować również od strony finansowo-organizacyjnej. Przed wyjazdem dobrze jest dowiedzieć się kilku podstawowych rzeczy, takich jak waluta danego kraju oraz inne akceptowalne waluty, koszty połączeń telefonicznych, obsługiwane standardy kart kredytowych aż po dostępność bankomatów i koszty wypłat oraz prowizji.
Karty płatnicze redukują niedogodności związane z korzystaniem z gotówki i konieczności wymiany walut, niestety mogą być także instrumentem płatniczym wrażliwym na różnego rodzaju nadużycia. Na co należy zwracać uwagę podczas wakacji, aby nie pozostawiły po sobie żadnych niemiłych niespodzianek, radzi Janusz Diemko, Prezes First Data Polska, największego centrum rozliczeniowego w Polsce i właściciela marki Polcard.
Polacy wyjeżdżają na wakacje za granicę aby zaznać słonecznej pogody i wakacyjnego spokoju. W ten sposób próbują oderwać się od codziennej rzeczywistości ? wyjeżdżają po to, żeby uciec od obowiązków związanych z pracą i szarą codziennością. Jednak nie zawsze urlop całkowicie wyzwala nas od stresu, a czasem wręcz wpędza w zupełnie nowy. Wystarczy jednak tylko parę punktów, na które należy odpowiednio zwrócić uwagę i będziemy mogli w spokoju oddać się wakacyjnemu wypoczynkowi.
Przed wyjazdem
Na ogół pierwszy wydatek każdego urlopowicza wiąże się z wyborem wakacyjnej oferty. Przy korzystaniu z internetowych stron, które umożliwiają wyszukanie najlepszej oferty na wyjazd i jednoczesne opłacenie rezerwacji należy zwrócić uwagę, jaki agent rozliczeniowy będzie pośredniczył w przetwarzaniu płatności. Wszystkie polskie centra rozliczeniowe, takie jak Polcard nie udostępniają danych karty punktom przyjmującym ? ci otrzymują jedynie sygnał, że płatność przebiegła prawidłowo, więc mogą od razu zatwierdzić rezerwację. W przypadku zamówień na stronach zagranicznych zdarzają się agenci, którzy w celu przetworzenia transakcji przechowują dane kart.
By mieć więc pewność, że nie zostaną przechwycone przez oszustów internetowych lepiej korzystać z polskich stron. Zawsze też należy zwracać uwagę na ważność certyfikatów internetowych i to czy strona, na której dokonujemy transakcji jest bezpieczna. Poinformuje nas o tym symbol ?kłódki? w prawym dolnym rogu ekranu i szyfrowany protokół ?https?, który pojawia się zamiast standardowego ?http? w pasku adresu internetowego.
Jeśli już po opłaceniu rezerwacji dojdzie do sytuacji, która zmusza do jej odwołania trzeba się liczyć z tym, że karta może zostać obciążona przez punkt przyjmujący rezerwację. Jednak dzieje się tak tylko wtedy, gdy rezerwujący nie uprzedzi o swojej rezygnacji z odpowiednim wyprzedzeniem. Zawsze należy czytać warunki rezerwacji, to w nich wyszczególnione są kary pieniężne za jej odwołanie albo nie pojawienie się w hotelu w ogóle. Przeważnie są to opłaty w wysokości ceny jednej doby hotelowej, choć czasem jest to nawet koszt całego pobytu. Wtedy możliwość reklamacji takiego obciążenia jest bardzo ograniczona.
Inną ważną rzeczą, której należy dopilnować, jest skontaktowanie się z bankiem-wydawcą posiadanej przez nas karty i poinformowanie go o planowanym wyjeździe. Jest to potrzebne przede wszystkim wówczas, gdy wiemy, że będziemy intensywnie korzystać z karty za granicą. Dla systemów monitorujących transakcje na karcie wzmożone zakupy poza Polską mogą wydać się podejrzane, przez co może dojść nawet do zablokowania karty.
W momencie kontaktu z bankiem warto także dowiedzieć się, czy oferuje on możliwość uruchomienia rachunku walutowego (np. w EURO) na czas wyjazdu. Wtedy też nasze transakcje nie będą przeliczane w trakcie ich dokonywania – uchroni nas to od różnic w kursach (tzw. spreadów walutowych). Można także sprawdzić, czy bank może wyposażyć nas w kartę innej niż posiadana organizacji kartowej (jak VISA lub Mastercard) ? lepiej jest mieć karty wydane w obu najpopularniejszych standardach, ponieważ niektóre z nich nie są akceptowane w pewnych krajach (np. Mastercard nie jest akceptowany na Kubie).
?Zawsze, gdy zauważamy jakąkolwiek nieprawidłowość na rachunku karty, powinniśmy skontaktować się z bankiem-wydawcą karty. To on powinien z kolei porozumieć się z agentem rozliczeniowym obsługującym punkt, z którego pochodzi wątpliwa transakcja. W niektórych przypadkach, klient zostanie poproszony o samodzielną próbę wyjaśnienia sytuacji, jeśli zaś ta się nie powiedzie, powinien złożyć reklamację.? ? twierdzi Janusz Diemko z FDP. ?Reklamacja powinna zawierać dane transakcji, dokładny opis oraz kserokopie wszystkich dokumentów dotyczących sprawy. Przydatne mogą się okazać nawet opisy rozmów telefonicznych, jakie odbyliśmy w tej sprawie z usługodawcą oraz kopie maili.? ? kończy Janusz Diemko.
Wyjazd
Przygotowując się do podróży każdy powinien zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo swoich dokumentów i kart płatniczych. W czasie odprawy paszportowej na lotnisku czy oczekiwania na pociąg na dworcu każdy podróżny wielokrotnie wyciąga i chowa portfel. Jest to idealna okazja dla złodziei, ale też szansa na to, że sami gdzieś go zostawimy. Dobrze jest więc wyznaczyć miejsce w zasięgu ręki przeznaczone tylko na dokumenty. Jeśli natomiast posiadamy kilka kart, najlepiej trzymać je w różnych, schowanych przed niepożądanym wzrokiem miejscach. Lepiej też nie sprawdzać co chwilę czy dokumenty są na swoim miejscu ? wzbudzi to zainteresowanie potencjalnych złodziei. Gdy dotrzemy już na miejsce, absolutnie nie należy zostawiać cennych rzeczy w plecakach czy torbach podróżnych w pokoju hotelowym ? jeśli hotel nie udostępnia sejfu, za każdym razem wszystkie cenne rzeczy trzeba wziąć ze sobą. Obsługa hotelowa i room service mają dostęp do naszego pokoju, więc zamknięcie go na klucz nie zda się na wiele.
Numery PIN do kart są równie cenne jak sama karta. Użytkownicy kart na ogół o tym zapominają i dość swobodnie obchodzą się z numerami PIN do swoich kart. Pomimo licznych akcji informacyjnych przeprowadzanych zarówno przez instytucje prywatne i państwowe, w dalszym ciągu popełniane są te same błędy. Najgorszą rzeczą z możliwych jest zapisanie PIN bezpośrednio na karcie lub zaraz obok, np. w portfelu. Taka sytuacja w momencie, gdy dojdzie do kradzieży karty, umożliwia złodziejowi bezproblemowe dokonywanie transakcji, a właściciel karty skazany jest na spłatę całego powstałego w ten sposób salda zadłużenia. Niewłaściwe przechowywanie numeru PIN jest bowiem, w świetle ?Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych?, jednoznaczne z odpowiedzialnością posiadacza karty za wszystkie transakcje dokonane za potwierdzeniem numeru PIN.
Na miejscu
Jeśli w miejscu pobytu chcemy płacić gotówką, przed wyjazdem wymieniamy odpowiednią ilość pieniędzy. Gdy jednak w portfelu ich zabraknie, uzupełniamy ten brak dokonując wypłaty w bankomacie. Czasem jednak żadnego bankomatu w okolicy nie ma, wtedy można skorzystać z coraz popularniejszej w Polsce usługi Cashback, która umożliwia wypłatę gotówki podczas płatności kartą za zakupy.
Usługa Cashback jest dostępna dla tych użytkowników kart, których bank-wydawca karty taki produkt wdrożył. O możliwości skorzystania z tej usługi w danym punkcie handlowym informuje odpowiednia naklejka, umieszczona w widocznym miejscu ? najczęściej zaraz przy kasie. Natomiast o tym, czy nasza karta daje nam dostęp do gotówki dowiemy się w trakcie transakcji, po odpowiednim zweryfikowaniu przez system bankowy. W Polsce w ten sposób można wypłacić do 200 zł, w krajach europejskich jest to średnio 50 euro. W Wielkiej Brytanii tego typu funkcja terminala płatniczego została uruchomiona już 20 lat temu, dlatego jest tam bardzo popularna. Niemal każdy supermarket w Wielkiej Brytanii oferuje możliwość transakcji Cashback. Będziemy mogli z niej także skorzystać gdy wybierzemy się do Stanów Zjednoczonych, ponieważ oferuje ją 27% wszystkich detalistów a korzysta z niej aż 50% posiadaczy kart debetowych.
Korzystając z opcji wypłaty gotówki w terminalu unikamy także kolejnego zagrożenia, jakim jest tzw. skimming, czyli skopiowanie danych z karty przez specjalny czytnik ? skimmer. W niektórych regionach, także w Polsce, nakładki kopiujące wykrywane są najczęściej na bankomatach. Często są one niemal niemożliwe do zauważenia, nawet przez zajmujących się tym na co dzień specjalistów. Skimmery są na tyle małe, że bez problemu mieszczą się w dłoni. Zatem przy płatności w restauracji lub tam gdzie podajemy komuś kartę do ręki, nigdy nie traćmy jej z oczu – jeśli kelner chce zabrać kartę, bo np. restauracja nie jest wyposażona w przenośne terminale, musimy pójść za kelnerem.
Należy także zwracać uwagę na podwójne przeciągnięcie karty przez czytnik. Jeśli sprzedawca twierdzi, że pierwsza próba autoryzacji się nie powiodła, zażądajmy potwierdzenia odrzucenia transakcji, które powinno być wydrukowane przez terminal.
Podczas korzystania z kantorów wymiany walut, w kursie transakcji zawarta jest prowizja kantoru. Podobnie jest przy pobieraniu pieniędzy z bankomatu oraz podczas dokonywania zakupów przy użyciu karty płatniczej ? posiadacz karty jest obciążony prowizją i opłatą za przewalutowanie żądanej kwoty. Dla przykładu, przy płatności w którymś z krajów Eurolandu kwota transakcji zostanie od razu przeliczona na złote po kursie banku. Poza strefą Euro, np. w Egipcie, kwota zostanie przewalutowana z waluty kraju, w którym dokonujemy płatności na euro i dopiero potem na złotówki po kursie organizacji płatniczej (np. MasterCard, Visa). Przy każdej operacji przewalutowania organizacja pośrednicząca w przewalutowaniu pobiera niewielką prowizję. Wysokość finalnej opłaty jest zależna od kraju, w którym transakcja została dokonana oraz od banku, który wydał nam kartę. Przed wyjazdem warto więc skontaktować się ze swoim bankiem i sprawdzić wysokość pobieranych prowizji.
By uniknąć walutowej karuzeli istnieje możliwość dokonania płatności z jej rozliczeniem bezpośrednio w walucie kraju pochodzenia karty. Usługa DCC (ang. Dynamic Currency Conversion), która jest już także dostępna w Polsce, polega na rozliczeniu dokonywanej transakcji w momencie jej dokonywania w walucie kraju, z którego mamy kartę. Dzięki temu od razu wiemy jaką kwotą finalnie zostanie obciążona nasza karta. Wystarczy tylko sprawdzić czy dany sklep posiada umowę z agentem rozliczeniowym, który rozlicza transakcje w złotówkach. Wg danych First Data Polska, niemal każda transakcja rozliczana przez tą firmę miała lepszy kurs wymiany niż gdyby transakcja była rozliczana tradycyjnie przez organizacje kartowe i banki. Znalezienie terminala płatniczego na zachodzie Europy, umożliwiającego transakcję w złotówkach, nie powinno być trudne. Nawet niektóre bankomaty w takich krajach jak Wielka Brytania, Holandia, Szwajcaria i Francja same wyświetlają komunikat o możliwości przeprowadzenia transakcji w innej walucie niż miejscowa.
Po powrocie
Po powrocie z urlopu i sprawdzeniu wyciągu z karty kredytowej może się okazać, że wydatki znacznie przekroczyły wcześniej założone plany. Wysokie saldo na karcie można jednak podzielić na stosunkowo niskie raty, które pomogą w spłacie całości zadłużenia. Wszystko zależy od tego czy bank-wydawca karty udostępnia taką usługę. By to sprawdzić, najlepiej skontaktować się z bankiem i od razu ustalić wysokość rat z konsultantem. Często oprocentowanie przy tzw. installment credit, czyli kredycie ratalnym na karcie kredytowej, jest dużo niższe niż standardowe oprocentowanie karty.
Jeśli z hotel, w którym mieszkaliśmy podczas wakacji znacznie odbiegał standardem od tego, który był przedstawiony w broszurze albo na stronie hotelowej, mamy dodatkową szansę roszczenia wydanej kwoty, jeśli opłaciliśmy hotel kartą kredytową. Nie dostarczenie usługi, za którą klient zapłacił kartą jest podstawą do złożenia reklamacji w banku-wydawcy karty.
Wakacyjny wyjazd może o sobie przypomnieć nawet jeszcze w parę miesięcy po powrocie. Na rachunku karty mogą pojawić się dodatkowe obciążenia, np. z hotelu lub firmy wynajmującej samochody, z których usług korzystał klient, a o których nic nie wiedział. Zwykle jednak hotele i firmy wynajmujące mają do nich prawo. Są nimi bowiem opłaty za korzystanie z dodatkowych usług, np. minibaru lub telewizji (jeżeli nie były wliczone w cenę). Jeśli nie zostały rozliczone przy wymeldowaniu, hotel ma prawo do pobrania odpowiedniej kwoty w późniejszym terminie. W przypadku firm wynajmujących samochody, dodatkowe kwoty są na ogół związane z mandatami, zniszczeniami i naprawami. Także i w tym przypadku ? jeśli nie zgadzamy się z kwotą obciążenia, należy zwrócić się z reklamacją do banku.
Korzystanie z kart płatniczych na wakacjach, niezależnie czy są to karty debetowe czy kredytowe, umożliwia dostęp do wielu użytecznych funkcji i ułatwia dokonywanie transakcji płatniczych. Jest to także dużo bardziej bezpieczne niż płatności gotówkowe. Przy uważnym używaniu i przechowywaniu karty, każdy wakacyjny wyjazd zagraniczny będzie udany i nie przysporzy nam niepotrzebnych stresów.
Przejdź na bloga www.blog.finanseosobiste.pl ,
Przejdź do działu Nowe produkty finansowe
Odwiedź inne serwisy grupy www.FinanseOsobiste.pl
www.nieruchomosciowo.biz
www.UbezpieczeniaPoLudzku.pl
www.poznajTFI.pl
www.AlternatywneInwestycje.com