Czy zawsze trzeba wysłać oświadczenie?
W internetowym sklepie z oświetleniem kupiłem żyrandol, który jednak nie pasuje do wystroju wnętrza pokoju. Czy jeżeli chcę zrezygnować z towaru, muszę wysłać do siedziby sklepu internetowego oświadczenie o odstąpieniu od umowy i ponownie pokryć koszty przesyłki?
TAK. Oświadczenie należy przygotować na piśmie i przesłać listem poleconym na adres firmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi lub daty otrzymania zamówionego towaru. Sklep ma obowiązek poinformować nas o tym prawie. Jeśli tego nie zrobi, możemy odesłać towar nawet do trzech miesięcy od dnia wykonania umowy. Przed wysłaniem oświadczenia warto zrobić jego kopię (ksero) oraz zachować potwierdzenie nadania listu. Będzie to dowód, że zachowaliśmy przewidziane prawem terminy.
W razie odstąpienia od umowy transakcja jest uważana za niezawartą, a kupujący jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie trzeba również odesłać otrzymany towar.
Rezygnacja z zakupionego towaru nie upoważnia sklepu internetowego do pobierania jakichkolwiek opłat z tego tytułu. E-sklep nie może żądać kosztów związanych z zawarciem i rezygnacją z umowy, jak też kosztów marketingowych oraz innych opłat ustalonych przez firmę na potrzeby danej umowy. Takie żądanie jest bezprawne. Nawet jeśli zostało zapisane w umowie lub regulaminie sklepu, jest uważane za nieważne.
Koszty odesłania towaru ponosi internauta. Inaczej jest w przypadku reklamacji (gdy kupiony towar zawiera wady i chcemy, żeby zostały one usunięte lub żeby przesłano nam produkt bez usterek). Jeżeli reklamacja zostanie uznana, sklep musi oddać nam koszty przesyłki.
Podstawa prawna: Art. 7 ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 r. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Czy sklep odpowiada za uszkodzenia? Czy można zrezygnować z usługi? Czy sklep powinien przyjąć zwrot towaru?
Adam Makosz
Więcej: Dziennik Gazeta Prawna
10.08.2010 (154) ? str.B11
www.gazetaprawna.pl