Każdy z nas doskonale pamięta sytuacje, w których by na przykład wyjść do restauracji, należało odpowiednio przygotować się. I nie chodzi tutaj o ubiór, lecz posiadanie przy sobie gotówki. Obecnie nawet przed zawarciem danej transakcji, nie zaprzątamy sobie głowy tym, aby mieć w portfelu gotówkę. Zdecydowanie transakcje bezgotówkowe stały się czynnością powszechną. Zobacz, jak terminal POS zmienił zwyczaje płatnicze Polaków.
Polska terminalami stoi
Jak wynika z raportu opublikowanego przez Narodowy Bank Polski liczba terminali płatniczych wśród przedsiębiorców rośnie z roku na rok. Jest to spowodowane również wzrostem posiadania kart płatniczych wśród naszych obywateli, wzmożonego zainteresowania płatnościami bezgotówkowymi za pomocą nowych technologii (np. zbliżeniowo za pomocą transmisji NFC), a przede wszystkim zwiększającą się liczbą transakcji zawieranych bez gotówki. Jak wyczytamy z przywołanego raportu NBP dotyczącego porównania wybranych elementów polskiego systemu płatniczego z systemami innych krajów:
“W 2017 r. udział transakcji kartowych przewyższył udział transakcji poleceń przelewu o 19,2 pkt procentowego, podczas gdy w 2005 r. przelewy stanowiły aż 74,5% wszystkich transakcji bezgotówkowych, a transakcje kartowe tylko 24,5%. Wpływ na tę zmianę w Polsce miało w dużej mierze rozpowszechnienie płatności kartami zbliżeniowymi”.
Zmiany zachowań Polaków
Wzrost liczby terminali POS wśród przedsiębiorców świadczących usługi czy sprzedaż przyzwyczaił konsumentów do płatności bezgotówkowych. Dodatkowo odkąd pojawiła się możliwość dokonywania płatności za pomocą smartfonów oraz BLIK również przy wykorzystaniu telefonów komórkowych, klienci coraz rzadziej pamiętają o posiadaniu przy sobie gotówki. Co więcej, obecnie nawet mandat zapłacimy od razu podczas kontroli policji za pomocą karty płatniczej i terminalu POS, co jeszcze kilka lat temu było nie do pomyślenia.
Co warte podkreślenia, coraz częściej można zauważyć, że goście restauracji podczas regulowania rachunku pytają kelnera, czy ten może doliczyć sobie za pomocą terminalu napiwek. Jeszcze niedawno taka funkcja była niemożliwa i restauratorzy zdecydowanie woleli rozliczać się za usługę w postaci gotówki. Pozostawienie napiwku było w dobrym tonie, jednak brak gotówki usprawiedliwiał pominięcie dodatkowej zapłaty za usługę.
Cashback zamiast bankomatów
Wraz z rozwojem technologii stosowanych w terminalach płatniczych, pojawiły się nowe funkcje. Obecnie wiele terminali POS, zależnie od operatora obsługującego płatności, udostępnia klientom możliwość wypłaty gotówki bezpośrednio w punkcie sprzedaży.
Więcej na temat możliwości terminali płatniczych znajdziesz na pep.pl. Podczas zakupów sklepie, na stacjach benzynowych a nawet kioskach, wystarczy że przy zapłacie za produkt o dowolnej wartości poprosimy kasjera o wypłatę gotówki. Wskazana kwota do wypłaty zostanie ściągnięta z naszego konta bankowego, do którego przypisana jest karta płatnicza. Limit jednorazowej wypłaty w przypadku karty Mastercard wynosi 500 zł. Posługując się kartą Visa, możemy jednorazowo wypłacić 300 zł.
Jeśli prowadzisz punkt sprzedaży koniecznie zajrzyj do artykułu “iPOS – kto najwięcej zyska na wyborze kasoterminalu“, by dowiedzieć się więcej szczegółów na temat nowych form rozliczania sprzedaży i przyjmowania płatności.