To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez tych, którzy planują otworzyć własny biznes. Jak wiadomo firma bez strony internetowej nie jest w stanie funkcjonować na pełnych obrotach, dlatego też posiadanie własnej witryny jest w dzisiejszych czasach wymogiem.
Po pierwsze jakość
Jak ze wszystkim w życiu, podobnie w przypadku stron internetowych – aby były one skuteczne i wyróżniały się na tle licznej konkurencji, potrzebna jest najwyższa jakość. Jest to jakość rozumiana nie tylko jako wizualna wartość strony, chociaż faktycznie ‘ładne strony’ lepiej przykuwają wzrok użytkownika i mogą spowodować, że bardziej zainteresuje go jej treść. Najważniejsza jest jednak funkcjonalność, skuteczność w przekazie marketingowym i odpowiednie parametry, które pozwolą stronie osiągnąć czołowe pozycje Google podczas jej pozycjonowania. Bardzo istotna jest również responsywność strony i kompleksowe podejście podczas tworzenia jej wersji mobilnych – obecnie większość stron nie funkcjonuje bez wersji mobilnej, a liczba użytkowników, którzy porzucają komputer na rzecz tabletów i telefonów zmienia się niemalże z dnia na dzień.
Podczas planowania strony internetowej musimy rozważyć, na czym będzie się ona opierać. Systemy typu open source (Joomla, WordPress) pozwalają na użycie gotowych funkcji, a także rozbudowywanie ich o nowości pojawiające się w ramach tych systemów. A przede wszystkim, sam szkielet systemu i najprostsze jego funkcje są bezpłatne, podobnie jak liczne rozszerzenia i aktualizacje. Oczywiście, jeśli chcemy, aby nasza strona miała bardziej zaawansowane funkcje i wyglądała naprawdę spektakularnie, musimy skorzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi. Czy są minusy systemów open source? Na pewno są nim mniejsze zabezpieczenia, niż w przypadku CMS autorskiego. Jednak dla firm małych i średnich, zwykle są one wystarczające. Należy liczyć się również ze standardowymi funkcjami, dostępnymi dla wszystkich. Jeśli interesuje nas strona skrojona na miarę potrzeb naszej firmy i oczekujemy indywidualnych rozwiązań, pozostaje system autorski. Jego wadą jest na pewno koszt, który zwykle stanowi znaczną część całego postawienia strony, do tego dochodzą koszty poszczególnych funkcji oraz szkolenia dla osób obsługujących system w danej firmie.
Po drugie wykonawca
Wspomniana najwyższa jakość wymaga umiejętności, doświadczenia i zdolności, których nie zapewni nam tani freelancer lub osoba początkująca. Co więcej, jeśli na tym etapie chcemy oszczędzać, lepiej w ogóle strony nie mieć. Trzeba pamiętać, że źle wykonana, brzydka, zbyt skomplikowana czy niewidoczna w sieci strona w najlepszym wypadku nie przyniesie nam żadnych korzyści, a w najgorszym może zaszkodzić marce. Użytkownik, który trafia na stronę firmy, błyskawicznie podejmuje decyzje o pozostaniu na niej. Równie szybko decyduje o skorzystaniu z usług danej firmy lub jej odrzuceniu. Jeśli strona nie zaciekawi użytkownika, szanse na przykucie jego uwagi po raz drugi są znikome. A ryzyko to zwiększa się, jeśli wykonanie i zarządzanie zawartością strony powierzymy osobom niekompetentnym. Jak tego uniknąć? Największą gwarancję jakości usług dają profesjonalne agencje interaktywne, o szerokim portfolio i wieloletnim doświadczeniu. Samo portfolio daje nam możliwość zobaczenia dotychczasowych realizacji, jak również liczby klientów i ich wartości. Agencja daje też możliwość kompleksowego przeprowadzenia wszystkich istotnych dla marki zmian. Możemy zlecić samo wykonanie strony, ale również ogólne działania promocyjne w sieci, jak pozycjonowanie strony, SEO marketing czy działania w mediach społecznościowych. Dodatkowo, agencja wykona dla nas mobilną wersję stron internetowych, dzięki czemu będzie ona dostępna również dla coraz liczniejszej grupy użytkowników, którzy korzystają z przeglądarek w telefonach. Korzystając z usług profesjonalnej agencji mamy również możliwość zobaczenia referencji dotychczasowych klientów i ich rekomendacji. Co zyskujemy natomiast zlecając stworzenie strony prywatnemu wykonawcy? Prawdopodobnie obniżamy koszt jej wykonania, natomiast ryzyko, że zlecenie będzie wykonane słabo lub w ogóle znacznie wzrasta. Traktujmy więc koszt z tym związany jako inwestycję. Dobrze wykonana strona widoczna w sieci szybko zacznie na siebie zarabiać, a profity wizerunkowe i reklama marki są nie do przecenienia.
Po trzecie cena
Kiedy wiemy już, że dobrze wykonana strona internetowa musi pociągać za sobą odpowiednie koszty, przejdźmy do konkretów. Prace nad stroną rozpoczyna się od ustalania z klientem czego jego firma potrzebuje i jakie są cele tworzonej strony. Firmy są różne, inne są grupy docelowe i skuteczność i efektywność działań zależy od wielu czynników. Najprostszym rozwiązaniem jest stworzenie prostej strony wizytówkowej, która zawiera podstawowe informacje o firmie. Zwykle są to dane kontaktowe, komplet zdjęć z dotychczasowych realizacji, a sama struktura strony nie jest skomplikowana. Standardowy czas wykonania takiej strony wynosi ok. 14 dni. Jest to zwykle rodzaj strony bez systemu CMS, do której zawartości klient nie ma dostępu. Koszt takiej strony to zwykle wydatek od 1200 zł, przy czym dolna granica oznacza stronę bardzo prostą z podstawową treścią. Jeśli jednak chcemy, aby nasza strona opierała się na systemie CMS, jej koszt wzrasta kilkukrotnie. Przede wszystkim wykonawca musi wykonać system dedykowany stronie. W przypadku gotowych systemów open source prace są mniej czasochłonne i trwają zwykle ok. 30 dni. Jednak przy systemie autorskim, czas wykonania zależy od poziomu zaawansowania jej funkcji, rozbudowanej struktury czy ilości poszczególnych elementów i efektów. Ceny takich stron rozpoczynają się od 3500 zł. Jeszcze inną formą strony internetowej jest sklep internetowy. Branża e-commerce stale się rozwija i sklep, który przynosi zyski musi już nie tylko pełnić funkcję sprzedażową, ale przede wszystkim wizerunkową i reklamową. Funkcja sklepu natomiast wymaga określonych narzędzi sprzedażowych, płatniczych, a przede wszystkim bardzo sprawnego działania systemu. Nic tak bowiem nie zniechęca potencjalnych klientów jak niesprawne działanie witryn i błędy na stronie podczas zakupów. Sklep internetowy musi więc stanowić niejako platformę do kontaktu z klientem w każdej sytuacji, zarówno na poziomie wyboru produktu, udzielenia informacji o ofercie czy wsparcia sprzedaży. Dla osób obsługujących sklep najważniejsze jest natomiast, aby zmiana oferty przebiegała sprawnie, bez błędów na stronie i przyciągała kolejnych klientów. W zależności od poziomu zaawansowania zależy cena wykonania sklepu internetowego. Ceny zaczynają się od 4 tys. złotych, a górnej granicy właściwie nie ma. Czas realizacji przeciętnie skomplikowanego sklepu wynosi ok. 30 dni, jednak i w tym obszarze wszystko zależy od jego struktury i liczby elementów.
Więcej na temat tego ile kosztuje strona www można znaleźć na blogu Agencji SEO Empressia.