Hosting dla biznesu to nie tylko miejsce, w którym przechowywane są dane strony internetowej. To też infrastruktura wpływająca na doświadczenia użytkowników końcowych, a tym samym wizerunek całego przedsiębiorstwa. Wybór odpowiedniej usługi staje się zatem sprawą wielkiej wagi. Aby pomóc sobie w znalezieniu właściwego rozwiązania, warto posłużyć się konkretnymi kryteriami.
Niniejszy artykuł przedstawia, czym powinien charakteryzować się godny uwagi hosting w następujących wymiarach:
- Niezawodność i stabilność
- Wydajność
- Bezpieczeństwo
- Profesjonalne wsparcie techniczne
- Elastyczność i dodatkowe funkcje
- Opłacalność
Niezawodność i stabilność
Podstawowym parametrem, na który należy zwrócić uwagę jest gwarancja uptime na poziomie minimum 99,9%. W praktyce oznacza to ciągłość funkcjonowania usługi. W rezultacie nie trzeba obawiać się przestojów w działaniu serwera, które mogłyby zaburzać funkcjonowanie biznesu.
Profesjonalny dostawca hostingu biznesowego powinien zapewnić też redundantne archiwa. Odpowiadają one za zminimalizowanie ryzyka awarii dzięki ulokowaniu danych w kilku lokalizacjach. To znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa.
Istotnym aspektem okazuje się również skalowalność. W końcu zapotrzebowanie ulega zmianie wraz z upływem czasu. Co więcej, nie musi to oznaczać wyłącznie rozbudowywania zasobów. W końcu po intensywnym okresie sprzedażowym, np. związanym z sezonem świątecznym, warto czasem wrócić do niższego pakietu, aby zoptymalizować koszty. Warto zatem, by dostawca pozwalał na płynną zmianę planu w dowolnym momencie.
Wydajność
Szybkość ładowania witryny to jeden z kluczowych czynników wpływających na konwersję. Badania pokazują, że już sekundowe opóźnienie może skutkować utratą potencjalnych klientów. Ponadto czas wczytywania strony okazuje się istotnym czynnikiem rankingowym uwzględnianym przez algorytm wyszukiwarki.
Nowoczesny hosting dla biznesu powinien zatem korzystać z rozwiązań zwiększających wydajność. Do takich należą serwery LiteSpeed oraz dyski SSD/NVMe, które są zdecydowanie szybsze od klasycznych modeli napędów. W tym kontekście bardzo przydatna okazuje się również technologia Redis, czyli zaawansowany mechanizm buforowania.
Bezpieczeństwo
Cyberprzestępczość staje się coraz poważniejszym zagrożeniem. Systemy zabezpieczeń muszą zatem przewyższać możliwości złośliwego oprogramowania. Certyfikat SSL stanowi absolutne minimum. Po pierwsze chroni on dane przesyłane między serwerem a użytkownikiem. Po drugie jego obecność sprzyja budowaniu poczucia zaufania wśród klientów.
Profesjonalny hosting biznesowy powinien oferować też wysoki poziom ochrony przed atakami DDoS. Nieodzowną kwestią okazują się również regularnie wykonywane kopie zapasowe. Dzięki nim można sprawnie przywrócić witrynę do uprzednio zapisanego stanu.
Profesjonalne wsparcie techniczne
Nie wszystkie problemy da się rozwiązać samodzielnie, a każda chwila przestoju może oznaczać wymierne straty. W związku z tym nieocenioną pomocą okazuje się stały dostęp do responsywnej i wykwalifikowanej obsługi technicznej. Sporym atutem jest możliwość korzystania z kilku form kontaktu oraz komunikacja w języku polskim.
Elastyczność i dodatkowe funkcje
Dobry hosting powinien oferować opcję wyboru systemu operacyjnego i rozległe możliwości integracji. Wsparcie dla WordPress, PrestaShop czy Magento to standard, którego należy wymagać. Na korzyść dostawcy na pewno działają również dodatkowe kwestie, np. zarządzanie wieloma domenami oraz synchronizacja z API. Takie udogodnienia mogą znacząco zwiększyć funkcjonalność hostingu i tym samym służyć realizacji celów biznesowych.
Opłacalność
Przy wyborze hostingu biznesowego cena nigdy nie powinna być pierwszorzędnym kryterium. Warto uwzględnić ten aspekt dopiero przy zestawieniu równoważnych propozycji. Tańsze rozwiązania często wiążą się z ograniczeniami, które mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie firmy. Warto dokładnie przeanalizować zawartość danej oferty. Należy też sprawdzić czy dostawca nie dolicza dodatkowych kosztów przy finalizacji transakcji.
Jak wybrać hosting dopasowany do potrzeb biznesu?
Przed podjęciem decyzji warto szczegółowo przeanalizować oferty różnych dostawców. Należy zwrócić uwagę nie tylko na deklarowane parametry, ale również na opinie klientów i rzeczywistą jakość wsparcia. Dobrze dobrany hosting dla biznesu to nie koszt, a inwestycja, która zwraca się z nawiązką.