Bagażniki rowerowe montowane na klapie samochodu to popularne rozwiązanie wśród miłośników dwóch kółek. Takie uchwyty są tańsze niż chociażby platformy na hak, a rower zamocowany z tyłu nie wystaje zbyt mocno poza sylwetkę samochodu (w przeciwieństwie do rowerów przewożonych na dachu). Sprawdźmy więc, czy bagażniki na klapę mają jakieś wady i czy warto w ten sposób przewozić swoje jednoślady.
Bagażnik rowerowy na klapę to ekonomiczne rozwiązanie
Bagażniki na klapę są dostępne w przystępnych cenach. W granicach 200-550 zł można kupić uchwyt na dwa lub trzy rowery, choć oczywiście można znaleźć droższe modele, za które trzeba zapłacić 1000-1500 zł. Jednak w odróżnieniu od bagażnika na dach, uchwyty montowane z tyłu samochodu nie potrzebują bagażnika bazowego, więc można zaoszczędzić kilkaset złotych. Warto jednak mieć na uwadze, że rowery zawieszone z tyłu mogą zasłaniać tablicę rejestracyjną i światła. Aby uniknąć mandatu w wysokości 500 zł, należy zaopatrzyć się w tablicę świetlną na 13 pin (ze światłem wstecznym) i miejscem na tablicę rejestracyjną.
Auto bez haka? Wystarczy bagażnik na klapę!
Platformy montowane na haku holowniczym to sprawdzone rozwiązanie, z którego korzysta wielu miłośników rowerowych wypraw. Jednak nie w każdym aucie jest hak holowniczy, a założenie nowego to koszt w granicach 400-1000 zł. Bagażnik na klapę jest zatem bardziej uniwersalnym rozwiązaniem, ponieważ nie wymaga dodatkowych elementów. Pasuje do różnych typów nadwozi (hatchback, kombi, sedan, SUV, minivan, van), a wysokość samochodu i nośność dachu nie mają tutaj żadnego znaczenia, w przeciwieństwie do bagażników dachowych. Bagażniki na klapę mają jednak pewne ograniczenia, ponieważ nie należy stosować ich w samochodach ze szklaną i plastikową klapą.
Bagażnik na rower wygodny w użytkowaniu
Bagażniki na klapę trzeba docenić również za wygodę użytkowania. Montaż bagażnika na aucie zajmuje tylko chwilę i nie potrzeba do tego żadnych narzędzi. Równie łatwe jest mocowanie rowerów, zwłaszcza że nie trzeba podnosić jednośladu na wysokość dachu samochodu (jak w bagażnikach dachowych). Co ważne, bagażnik na klapę sprawdza się również w trakcie podróżowania, ponieważ rowery nie obciążają dachu samochodu.
Pozostałe zalety bagażnika na klapę w porównaniu do przewozu rowerów na dachu:
- możliwe jest zastosowanie bagażnika dachowego
- mniejszy wpływ na spalanie
- mniejszy wpływ na komfort jazdy (hałas, zwrotność samochodu)
- nie wymaga demontażu koła roweru
- nie sprawia problemów przy wjeździe do garażu lub parkingu podziemnego
Jakie rowery można przewozić w bagażniku na klapę?
W bagażnikach montowanych na klapie samochodu można przewozić od jednego do trzech rowerów, przy czym należy zwracać uwagę na nośność uchwytu. Zazwyczaj są to bardzo uniwersalne bagażniki, w których można przewozić zarówno rowery z wysoko umieszczoną rurą główną (górskie, trekkingowe, crossowe, szosowe), jak i rowery z obniżoną ramą (tzw. damki). Nie ma też znaczenia średnica ramy czy wysokość koła. W bagażnikach na klapę można przewozić także rowery elektryczne (np. dwa rowery po 20 kg), przy czym dla większego bezpieczeństwa warto wyjąć akumulatory. Warto jednak pamiętać, że ten typ bagażnika nie jest zalecany w przypadku rowerów z karbonową ramą (ramy karbonowe stosunkowo łatwo ulegają uszkodzeniu pod wpływem uderzenia).
Czy bagażnik na klapę to najlepsze rozwiązanie?
Każdy bagażnik rowerowy ma swoje wady i zalety, a bagażnik na klapę nie jest tutaj wyjątkiem. Trzeba uczciwie przyznać, że rowery przewożone z tyłu utrudniają dostęp do bagażnika i mocno ograniczają widoczność przez tylną szybę (tych wad nie mają bagażniki dachowe). Poza tym rowery mogą przeszkadzać podczas parkowania na ciasnych parkingach. W dodatku jednoślady mogą poważnie ucierpieć, jeżeli inny kierowca z tyłu zapomni o zachowaniu odpowiedniego dystansu (czyli wjedzie nam w tył). Niemniej jest to rozwiązanie ekonomiczne i dla wielu osób wygodniejsze niż przewożenie rowerów na dachu samochodu.