Kiedy na rynku pojawia się nowy podmiot gospodarczy, początkowo ma on formę mikroprzedsiębiorstwa lub co najwyżej otrzymuje status małej firmy.
Według Ustawy Prawo o działalności gospodarczej oraz Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zadaniem każdego podmiotu gospodarki rynkowej jest uzyskiwanie korzyści majątkowej. Przy czym zakłada się, że chodzi o zysk, ale również działalność z udokumentowaną stratą ma cechy działalności zarobkowej. Nastawienie na ponoszenie strat nie jest prawidłowym kierunkiem, jednak zawsze należy minimalizować ryzyko związane z prowadzoną działalnością.
Koszty prowadzenia firmy, jako element ryzyka działalności gospodarczej
Realizując działania przewidziane prawem oraz zdeterminowane typem działalności, przedsiębiorca zawsze podejmuje pewne ryzyko. Najbardziej oczywistym ryzykiem jest fakt, że każda aktywność na rynku generuje określone koszty – znakomitą większość z nich daje się w jakimś stopniu przewidzieć i oszacować, ale jakiś procent stanowi niewiadomą.
Koszty prowadzenia firmy – księgowość
W ramach prowadzonej działalności mikroprzedsiębiorca oraz właściciel małej firmy, niezależnie od profilu i typu działalności, jest zobowiązany do prowadzenia określonych prawem działań. Jednym z podstawowych jest odprowadzanie podatków oraz rozliczanie się z prowadzonej działalności. Wszystkie związane z tym czynności są określane potocznie księgowością. Jest to jeden z elementów, którego koszty daje się z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć. I z pewnością należy to robić już od początku prowadzenia działalności – nawet, jeśli jest się osobiście księgowym we własnej, jednoosobowej firmie. Czas przeznaczony na prowadzenie nawet najprostszych zapisów księgowych i sporządzania okresowych rozliczeń oraz koszt zakupu niezbędnych materiałów i oprogramowania są podstawowymi składnikami kosztu prac księgowych.
Bywa tak, że z biegiem czasu, kiedy firma rozwija się, przybywa zleceń i tym samym rośnie ilość zapisów księgowych, osoba zajmująca się tym od początku nie zwraca uwagi na fakt, że poświęca na te zajęcia coraz więcej czasu. A przecież czas to pieniądz. Zwykle wówczas decyduje się na pomoc w tym zakresie. Zależnie od możliwości finansowych, ale i rodzaju prowadzonej działalności i osobistych preferencji przedsiębiorcy, zatrudniona zostaje księgowa lub zleca się rozliczenia firmie zewnętrznej.
Ile kosztuje księgowość w małej firmie?
Znając szacunkowe koszty związane z księgowością prowadzoną we własnej firmie, a także mając wiedzę dotyczącą zarobków księgowych na etacie i ofert firm outsourcingowych, można szybko oszacować, która forma prowadzenia księgowości będzie dla firmy korzystniejsza.
Przykładowo:
– prowadząc księgowość samodzielnie z pomocą abonamentowych programów komputerowych, generujemy koszty około 20-30 zł miesięcznie oraz poświęcamy własny czas, w którym nie zarabiamy pieniędzy – nie odbieramy telefonów, nie poszukujemy klientów, nie podpisujemy umów, nie wykonujemy zleceń itd. Można również kupić program księgowy za kilkaset złotych. Jednak raz zakupiony program szybko dezaktualizuje się po zmianie przepisów podatkowych. A samodzielnie przeprowadzane aktualizacje – no cóż, to kolejne godziny, kiedy nie zarabiamy…
Zatrudniając księgowego na etacie, należy liczyć się z comiesięcznymi wydatkami rzędu 3500 zł w górę – zależnie od kwalifikacji, ilości pracy oraz miejsca, gdzie firma prowadzi swoją działalność. Plusem jest możliwość przerzucenia niemal wszystkich czynności rachunkowych i finansowych na pracownika. Odpadają koszty i czas poświęcony na załatwianie ich, na przykład segregowania i archiwizacji dokumentów.
Zlecając prowadzenie księgowości zewnętrznej firmie, mamy spore możliwości wyboru zakresu prac, które chcemy outsourcować. Średni koszt obsługi księgowej waha się w granicach od 200 do 500 zł netto miesięcznie – przy czym jest on zależny od profilu i zakresu działalności biura, a nawet od lokalizacji.
Źródło: MDDP Outsourcing – Biuro rachunkowe Warszawa
Przeczytaj również:
Jak inwestować w reklamę, aby skutecznie rozwijać swoją firmę?
Tłumaczenia finansowe – na co zwracać uwagę?
Zasady rachunkowości finansowej – poradnik księgowego
Dlaczego warto powierzyć księgowość firmie zewnętrznej?