Każdy projekt z założenia ma być poprawnie przeprowadzony. Najlepiej, jeśli podczas pracy nad zadaniami nie panuje chaos i każdy pracownik wie, za co jest odpowiedzialny. O ile w niewielkich projektach, w których bierze udział kilka osób, można pomyśleć o przygotowaniu go bez osoby nadzorującej, o tyle w dużych przedsięwzięciach nie jest to możliwe. W takich przypadkach obecność PM jest wręcz konieczna.
Kim jest Project Manager?
Project Manager jest osobą, która nadzoruje pracę nad projektem i jej ogólny przebieg. Zadaniem pracownika na tym stanowisku jest stworzenie biznesplanu do projektu, w oparciu o projekt i analizę danego segmentu rynku. PM czuwa, by wszystko przebiegało zgodnie z harmonogramem, a komunikacja była skuteczna. W przypadku pojawienia się problemu, Project Manager musi znaleźć jego przyczynę i rozwiązanie. PM jest łącznikiem między zespołem a zarządem firmy oraz firmami biorącymi udział w projekcie. PM sporządza również raporty dotyczące postępów prac (okresowe lub po zakończeniu projektu). Jeśli interesuje Cię rozwój osobisty, sprawdź również administrator danych osobowych szkolenie.
Cechy dobrego PM
Project Manager musi umieć zarządzać ludźmi. Nie oznacza to jednak, że powinien egzekwować wykonywanie zadań surową dyscypliną. Dobry PM komunikuje jasne i zrozumiałe treści, wie, jak powinna wyglądać współpraca z zespołem i potrafi motywować ludzi do pracy, by czuli się docenieni i dawali z siebie wszystko. Bardzo przydatna na tym stanowisku jest umiejętność analitycznego myślenia, wnioskowania, spostrzegawczość i wiedza dotycząca rozwiązywania problemów opóźniających pracę. Project Manager kurs jest dobrym pomysłem dla osób ubiegających się o to stanowisko.
Czego szukają u kandydatów pracodawcy?
Kandydat na PM powinien mieć wykształcenie wyższe, doświadczenie w zarządzaniu projektami. Ważna jest również znajomość języków obcych, a język angielski na wysokim poziomie jest dziś niemal koniecznością. Poza tym, osoba ubiegająca się o to stanowisko, musi charakteryzować się dobrą organizacją pracy, mieć cechy przywódcze i posiadać wiedzę o metodach zarządzania projektami. Oczywiście od kandydata wymaga się także kreatywności, wysokiej kultury osobistej, odporności na stres, posiadania umiejętności negocjacyjnych i otwartości na ludzi.
Nie da się ukryć, że stanowisko PM kusi wysokimi zarobkami, średnia płaca to prawie 5000 zł/netto. Trzeba jednak wiedzieć, że taka osoba musi bardzo dobrze panować nad swoimi zadaniami. Praca na tym stanowisku wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Project Manager jest niezbędny w Twojej firmie, jeśli prowadzisz projekty. Bez osoby dowodzącej przedsięwzięcia będą kończyć się fiaskiem, a pracownicy często będą sfrustrowani. PM wprowadza porządek i panuje nad grupą ludzi, która razem tworzy świetne rzeczy.
Sprawdź również – autoprezentacja ćwiczenia dla grupy
Przeczytaj również:
Jakie usługi świadczą firmy logistyczne?
Rejestracja firmy – jak to zrobić?