Marzysz o prowadzeniu własnej działalności i zastanawiasz się, w jaki sposób zrobić to najlepiej? Chcesz dowiedzieć się, które czynności należy wykonać, aby cały proces odbył się zgodnie z polskim prawem? Sprawdź, o czym warto pamiętać, decydując się na zarejestrowanie firmy w urzędzie.
Rejestracja firmy – gdzie to zrobić?
Rejestracja firmy to najważniejszy krok, który uprawnia do prowadzenia własnej działalności gospodarczej na terenie Polski. Umożliwia on bowiem wykonywanie usług zgodnie z prawem. Aby rozpocząć biznes, należy wypełnić specjalnie przygotowany wniosek, który nosi nazwę CEIDG-1. Konieczne jest złożenie go do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można zrobić to w trzech formach:
- listownie,
- w formie elektronicznej,
- podczas wizyty w urzędzie.
W trakcie wypełniania dokumentu może pojawić się wiele pytań. Ze względu na to, duża część przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z pomocy zewnętrznej. Firmy takie, jak M&B Biuro Rachunkowe świadczą pomoc na każdym etapie rejestracji firmy, dzięki czemu można być pewnym, że cały proces przebiega bez większych trudności.
O czym pamiętać, w trakcie rejestracji działalności gospodarczej?
Rejestracja biznesu wiąże się z podjęciem kilku ważnych decyzji. Mają one wpływ na dalsze działania przedsiębiorcy w firmie, dlatego dobrze jest je dokładnie przemyśleć. Wiele informacji dotyczących nowego przedsiębiorstwa, należy umieścić we wspomnianym wcześniej wniosku CEIDG-1.
Nazwa przedsiębiorstwa
Jedną z ważniejszych kwestii w trakcie zakładania biznesu jest wybór odpowiedniej nazwy przedsiębiorstwa. To ona jest wizytówką firmy i ma wpływ na jej ogólną prezencję. Eksperci podkreślają, iż powinna składać się przede wszystkim z imienia i nazwiska głównego przedsiębiorcy. Dodatkowo nazwa może mieć inne elementy, które są znakiem rozpoznawczym danej działalności bądź wiążą się z konkretną branżą.
Adres firmy
Kolejną istotną rzeczą, o której trzeba pamiętać w trakcie rejestracji firmy, jest podanie adresu przedsiębiorstwa. Dla osób, które nie mają stałego pobytu, istnieje opcja zaznaczenia “brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”. Warto jednak podkreślić, że umieszczenie adresu we wniosku umożliwia odbieranie przychodzącej poczty oraz podnosi prestiż przedsiębiorstwa w oczach klientów. Niektóre biura rachunkowe oferują wynajęcie tzw. wirtualnego adresu, który można umieścić we wniosku CEIDG-1. Jest to bardzo korzystna opcja, na którą decyduje się coraz więcej przedsiębiorców.
Kod PKD
PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) to kod, który umożliwia identyfikację rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Jego posiadanie ułatwia rozpoznanie branży, z jaką ma się do czynienia. Dzięki temu możliwe jest zbieranie wszelkich statystyk oraz wyszukiwanie firmy w systemie. Rejestrując biznes, należy wybrać jeden obowiązkowy tzw. główny kod PKD. Przedsiębiorca może również dobrać inne numery, które będą służyły jako dodatkowe znaki rozpoznawcze firmy.
Forma opodatkowania
Bardzo ważną kwestią, o której powinien pamiętać każdy przedsiębiorca, jest wybór formy opodatkowania. Prowadzenie firmy zobowiązuje bowiem do opłacania podatków dochodowych. Możliwe jest wybranie jednej z czterech dostępnych możliwości:
- skala podatkowa (stawka podatkowa 17% i 32%),
- stawka liniowa (stawka podatkowa 19%),
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
- karta podatkowa.
O tym, która z form będzie najkorzystniejsza dla danego przedsiębiorcy, decydują sposób prowadzenia biznesu, wielkość przychodów, a także inne czynniki. Na tym etapie warto więc skorzystać z doradztwa biznesowego, które oferowane jest między innymi przez wymienione wcześniej biuro rachunkowe.