Wzrost liczby kredytów konsumenckich i pożyczek online spowodował, że pojawiła się pilna potrzeba wprowadzenia zmian w Dobrych praktykach w zakresie standardów reklamowania kredytu konsumenckiego. Twórcą kodeksu oraz wprowadzonych w nim poprawek jest Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Zmiany obowiązują od 22 października 2017 roku i powodują konieczność stosowania m.in. nowych banerów internetowych i zmienionych wersji reklam telewizyjnych.
Definicje reklamy finansowej
Najistotniejsze zmiany w Dobrych praktykach w zakresie standardów reklamowania kredytu konsumenckiego objęły uzupełnienie art. 1 o definicję reklamy, reklamy na Facebooku, reklamy natywnej i zewnętrznej oraz Google AdWords. Pojawiła się również istotna zmiana w definicji reklamy wizerunkowej.
Obecnie kodeks definiuje reklamę jako:
„przekaz handlowy, pochodzący od kredytodawcy, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z usług skierowany do nieoznaczonego kręgu podmiotów; reklamą jest także autopromocja” (Dobre praktyki w zakresie standardów reklamowania kredytu konsumenckiego art.1 § 1).
Mianem reklamy kosztowej nazywa się natomiast materiały promocyjne zawierające dane o kosztach kredytu konsumenckiego bez względu na formę, w jakiej są przekazywane konsumentowi. Tym samym reklamą kosztową są reklamy pisemne, słowne, liczbowe, graficzne i odczytywane przez lektora. W przypadku reklamy bezkosztowej forma promocji również jest dowolna, jednak promocja nie obejmuje informowania o kosztach zaciągnięcia zobowiązania. Reklamami wizerunkowymi są natomiast pozostałe materiały promocyjne bez względu na formę, w jakiej zostały sporządzone, jednocześnie niebędące reklamą kosztową lub bezkosztową. Znajdują się w nich informacje takie jak nazwa przedsiębiorcy, logo przedsiębiorcy i jego dane kontaktowe.
Dla kredytobiorców najistotniejsze są zmiany dotyczące definicji reklamy produktów finansowych w Internecie. Reklama na Facebooku jest definiowana jako płatne wiadomości od firm, napisane w ich imieniu. Wśród tej formy promocji wyróżniono reklamy: postów – Page Post Ads, fanpage’a – Page Like Ads, strony internetowej – Page Post Link Ads, a także karuzelowe – Carousel Ads. Definicja ta oraz definicje reklamy Google AdWords i reklamy natywnej wymuszają na przedsiębiorcach stosowanie w Internecie określonych pouczeń prawnych, które zmniejszają ryzyko wprowadzenia konsumenta w błąd.
Pouczenie prawne i RRSO
Zmiany w Dobrych praktykach w zakresie standardów reklamowania kredytu konsumenckiego dotyczą także sposobu zamieszczania pouczenia prawnego. Zmiany te powodują, że przedsiębiorcy są zobowiązani do przedstawiania pouczenia prawnego o ściśle określonym wzorze. W sytuacji, gdy reklama kosztowa przestawia ogólną informację o całej ofercie kredytów, wartość RRSO musi być podawana na podstawie wyliczeń do reprezentatywnego przykładu dla 2/3 umów zawieranych u danego kredytodawcy. Natomiast w reklamach konkretnej oferty kredytu, RRSO musi być podawane dla przykładu tej właśnie oferty, a nie dla innego przykładu. Ponadto reklamy kosztowe telewizyjne i internetowe są zwolnione z obowiązku odczytywania informacji o kosztach kredytu konsumenckiego przez lektora – dane na ten temat mogą być prezentowane częściowo w formie pisemnej.
W zmianach w kodeksie uwzględniono możliwość stosowania zabiegów graficznych poprawiających czytelność pouczenia prawnego. Jednocześnie zobowiązano przedsiębiorców do powiększania tła pouczenia prawnego w sposób proporcjonalny, jeżeli długość przekazu reklamowego zajmuje więcej niż 3 linijki. Reklama kosztowa publikowana w Internecie może zawierać odnośniki, które po kliknięciu prowadzą do stron internetowych z definicją RRSO i pouczeniem prawnym. Podobny zapis obowiązuje w przypadku reklam bezkosztowych.
Kodeks zobowiązuje przedsiębiorców do definiowania RRSO w pouczeniu prawnym reklam kosztowych bądź do używania formy rzeczywista roczna stopa oprocentowania, jeżeli skrót nie został wyjaśniony w pouczeniu prawnym. Zapis ten nie obowiązuje w przypadku reklam sms, na Facebooku i w Google AdWords, gdzie z uwagi na ograniczenie ilości znaków w tekście, umieszczanie definicji RRSO jest niemożliwe. W reklamach bezkosztowych wystarczające jest wskazanie RRSO bez podawania pouczenia prawnego, natomiast reklamy wizerunkowe są w pełni zwolnione z obowiązku stosowania pouczenia prawnego i podawania informacji na temat RRSO.
Materiał przygotowany przez: