Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wprowadziła zmiany w Dobrych praktykach w zakresie standardów reklamowania kredytu konsumenckiego. Uzupełniony i poprawiony kodeks obowiązuje od 22 października 2017 roku. Jak nowe przepisy wpłyną na sposób prezentowania reklam? Co to oznacza dla konsumentów?
Większa przejrzystość kosztów
Nowe przepisy definiują, czym jest reklama kredytów konsumenckich, a także wyjaśniają, jakie działania promocyjne są uznawane za reklamę na Facebook’u i w Google AdWords. Ponadto w kodeksie znajdują się definicje reklamy kosztowej, bezkosztowej i wizerunkowej, dzięki czemu doprecyzowano, w jaki sposób przedsiębiorca jest zobowiązany do informowania o kosztach kredytu konsumenckiego. Wprowadzone zmiany zwiększają przejrzystość ofert różnych podmiotów, zmniejszając tym samym ryzyko wprowadzania konsumentów w błąd. Nowe przepisy zobowiązują również przedsiębiorców do szczególnego uwzględnienia problemów osób starszych ze zrozumieniem przekazu reklamy. Jeżeli kredyt konsumencki jest kierowany do konsumentów należących do tej grupy wiekowej, przedsiębiorca musi dostosować przekaz reklamy do poziomu wiedzy finansowej, posiadanej przez osoby starsze.
Zmiany w Dobrych praktykach powodują, że koszty dotyczące kredytów konsumenckich nadal są prezentowane w postaci określonego wzoru pouczenia prawnego, jednak pojawiła się konieczność definiowania skrótów „RRSO” i „rrso” lub stosowania pełnej nazwy rzeczywista roczna stopa oprocentowania. Definiowanie RRSO ma podnosić świadomość konsumentów na temat tego, czym jest rzeczywista roczna stopa oprocentowania, a także nie dopuszczać do wprowadzania w błąd na temat wysokości rzeczywistych kosztów zaciąganego kredytu.
Z obowiązku definiowania RRSO są zwolnieni jedynie przedsiębiorcy, którzy reklamują się poprzez sms-y, Facebook’a i Google AdWords. Z uwagi na fakt, iż w przypadku reklam tego typu pojawia się ograniczenie liczby znaków, kodeks dopuszcza również niestosowanie pouczenia prawnego. Jednocześnie w przypadku reklam kosztowych i bezkosztowych w Internecie możliwe jest stosowanie odnośników, które po kliknięciu prowadzą do strony internetowej z definicją RRSO i pouczeniem prawnym. W przypadku reklam wizerunkowych, zawierających wyłącznie dane kontaktowe, nazwę i logo przedsiębiorcy, odnośniki do stron z definicjami są niewymagane.
Dokładne zdefiniowanie, czym jest reklama kredytów konsumenckich
Nowe przepisy definiują, czym są różne rodzaje reklamy kredytów konsumenckich. Uzupełnienie i rozszerzenie definicji spowodowało, że konsumenci są chronieni przed nieuczciwymi przedsiębiorcami. Przykładowo, przygotowanie definicji reklamy na Facebook’u spowodowało, że każda korespondencja – nawet w formie wiadomości prywatnych wysyłanych odpłatnie na zlecenie przedsiębiorcy – jest uznawana za reklamę, jeżeli jej celem jest zachęcenie do skorzystania z oferty kredytów konsumenckich. Tym samym tego typu korespondencja musi zawierać informacje o kosztach kredytu – jeśli takich informacji nie ma we wiadomości, powinien znajdować się w niej odnośnik, który do nich prowadzi.
Pouczenie prawne – koniec z małym drukiem?
Dobre praktyki w zakresie standardów reklamowania kredytu konsumenckiego po zmianach zobowiązują przedsiębiorców do proporcjonalnego zwiększania wielkości tła pouczenia prawnego, jeżeli jego długość przekracza trzy wiersze. W obowiązywaniu pozostają przepisy mówiące o doborze kolorów czcionki, zabraniające m.in. stosowania żółtej czcionki na białym tle bądź czcionki niebieskiej na tle czarnym. Obowiązek zwiększania wielkości tła pouczenia prawnego daje konsumentom nadzieję, że reklamy kredytów nie będą już zawierały „kruczków” zapisanych drobnym drukiem. Ponadto dopuszczono możliwość stosowania zabiegów graficznych, poprawiających czytelność pouczenia prawnego. W kodeksie określono również, że w przypadku kredytów udzielanych online, przedsiębiorca ma prawo wymagać od konsumenta, by ten potwierdził fakt zapoznania się z pouczeniem prawnym poprzez kliknięcie w odpowiednim miejscu.
Materiał przygotowany przez:
https://www.aasapolska.pl/