Wsparcie procesów sprzedażowych może odbywać się na dwóch różnych poziomach. Jeden to bezpośrednie wsparcie sprzedaży dzięki różnego rodzaju akcjom promocyjnym w obszarze field marketing. Drugi to pomoc sprzedawcy od strony trade support. Sprawdź, na czym polegają obydwie strategie.
Field marketing – spotkanie z klientem
Na czym polega trade support?
Field marketing – spotkanie z klientem
Klient decyzje zakupowe podejmuje bardzo często dopiero w momencie znalezienia się w butiku, sklepie, galerii handlowej. Bardzo duża część klientów nie przychodzi na zakupy z gotową listą marek, jakich produkty zamierza kupić. Wiele decyzji podejmowanych jest “na bieżąco”. Spotkanie z klientem w środowisku zakupowym sprawia, że różnego rodzaju akcje promocyjne mają znacznie większą siłę oddziaływania – tłumaczą eksperci z OEXCURSOR. Aby konkretne działania marketingowe przyniosły jednak oczekiwany efekt, trzeba je odpowiednio dopasować do typu klienta, sprzedawanego produktu, miejsca, w którym dokonywane są zakupy. W proces przygotowania tego typu degustacji, rozdawania próbek, merchandisingu oraz wielu innych rodzajów promocji zaangażowani są często nie tylko marketerzy, lecz także handlowcy, graficy, jak również hostessy. Nie bez znaczenia jest również logistyka gwarantująca dostarczenie promowanych produktów w odpowiedniej ilości. Przemyślane działania w tym obszarze są jednak w stanie przynieść bardzo wymierne efekty i znacznie przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Znacznie łatwiej zachęcić klienta do wyboru konkretnego produktu danej marki w momencie, gdy produkt ten jest na wyciągnięcie ręki w sklepie, w którym klient właśnie się znajduje. Bez tego typu promocji wiele produktów po prostu ginie w morzu możliwości i propozycji od innych marek.
Na czym polega trade support?
Trade marketing również w dużej mierze opiera się na zrozumieniu czynników determinujących decyzje zakupowe klienta. Tutaj chodzi jednak o uwzględnienie ich przy organizacji szeroko rozumianego kanału sprzedaży i dystrybucji. Liczy się przede wszystkim zbudowanie skutecznej relacji marki z kanałem dystrybucji, stworzenie partnerskiej relacji z punktem sprzedaży. Podejście sprzedawców ma bowiem ogromny wpływ na decyzje zakupowe klienta. Potrzebna jest tutaj współpraca na zasadzie WIN-WIN. Partner, który dostrzeże wymierne korzyści z twórczej współpracy z producentem, będzie najlepszym “promotorem” marki wśród swoich klientów. W zakres trade support wchodzą przede wszystkim działania marketingowe związane z promocjami, odpowiednią pozycją produktów w punkcie sprzedaży, ich właściwą ekspozycją.