Uzyskanie kredyt hipotecznego nie jest prostym zadaniem – należy spełnić szereg wymogów oraz formalności, aby bank rozważył przyznanie pomocy finansowej. Co należy zrobić, aby taki kredyt uzyskać? I jakie dokumenty należy dostarczyć?
Kto może dostać kredyt hipoteczny?
Żeby możliwe było uzyskanie kredytu hipotecznego, należy wykazać się dobrą zdolnością kredytową. Co to oznacza? Trzeba posiadać dochody na optymalnym poziomie, udowodnić rodzaj podjętego stosunku pracy (banki przychylniej patrzą na osoby posiadające umowę o pracę na czas nieokreślony) oraz wykazać, iż podczas wcześniejszego zaciągania różnego typu zobowiązań nie miało się żadnych zaległości.
Czy to oznacza, że kredytobiorca o niskich dochodach, pracujący na umowę zlecenie nie ma żadnych szans na uzyskanie kredytu mieszkaniowego? Ma, choć wszystko zależy od jeszcze jednego, ważnego czynnika – wartości nieruchomości, jaką chce się zakupić. Bank może przyznać potrzebne środki, jednak będą one rozłożone na więcej rat, co w konsekwencji oznacza, iż kredyt będzie droższy. Aby przekonać się, jaki może być całkowity koszt kredytu hipotecznego, warto skorzystać z porównywarek typu https://www.totalmoney.pl/kredyty_hipoteczne, które przedstawiają wysokość miesięcznej raty oraz rzeczywistą kwotę do spłaty, uwzględniającą oprocentowanie, prowizję oraz inne opłaty.
Dodatkowo należy wiedzieć o tym, że osobom posiadającym negatywną historię kredytową w BIK, banki nie przyznają kredytów. Co to oznacza? BIK to Biuro Informacji Kredytowej, w którym widnieją informacje o zaciąganych wcześniej zobowiązaniach. Jeśli miałeś zaległości w płaceniu rat, bank dowie się o tym dzięki tej bazie dłużników. Jednak istnieje też druga strona medalu – regularnie spłacane zobowiązania pomagają Ci zwiększać Twoją zdolność kredytową.
Dokumenty potrzebne do kredytu hipotecznego
Aby bank mógł uwzględnić Twój wniosek o przyznanie kredytu mieszkaniowego, musisz dostarczyć wszystkie niezbędne dokumenty. Co jest potrzebne? Przede wszystkim dowód osobisty oraz inny dowód tożsamości ze zdjęciem. Koniecznością będzie uzyskanie od pracodawcy zaświadczenia o rodzaju zatrudnienia oraz wysokości wynagrodzenia. Często należy dodatkowo dostarczyć pełny wyciąg z konta bankowego, na który wpływają Twoje dochody celem zweryfikowania tych informacji. Jeśli natomiast jesteś zatrudniany na podstawie umów cywilnoprawnych, musisz przygotować wszystkie umowy oraz rachunki, a także PIT 37 za poprzedni rok.
Jako, iż bank porównuje dochody z kosztami życia, będziesz musiał określić swoją sytuację rodzinną, ilość posiadanych dzieci.
A co z osobami prowadzącymi własną działalność gospodarczą? Powinny przedstawić numer NIP, REGON, zaświadczenie z ZUS o niezaleganie ze składkami, zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami oraz PIT za rok ubiegły, który potwierdzi uzyskany dochód.
Wkład własny do kredytu na mieszkanie
Aby uzyskać kredyt na mieszkania, musisz dodatkowo posiadać wkład własny, czyli środki wpłacane sprzedającemu jako część ceny za nieruchomość. W zależności od rodzaju wybranego banku, wkład własny najczęściej wynosi 10% lub 20% wartości domu/mieszkania. Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że bank udziela zobowiązania na podstawie wyceny nieruchomości dokonanej przez rzeczoznawcę, a nie faktycznej ceny zakupu, dlatego należy być przygotowanym na to, że wysokość posiadanych przez Ciebie „wolnych środków” może być wyższa.
Pamiętaj też, że każdy bank określa własne procedury przyznawanie kredytu. Dlatego warto zapoznać się z regulaminami, które dokładnie wskazują, co będzie Ci potrzebne.