Dynamiczny rozwój internetu w ostatnich latach sprawił, że obecnie nowo powstałe jak i istniejące firmy dostrzegają jego ogromne możliwości. Początki są najtrudniejsze ale obecnie łatwiej zaistnieć w sieci niż jeszcze kilka lat temu…
Dla wielu małych firm działających w jednym mieście internet staje się sposobem na reklamę swojej działalności, przedstawienie oferty i pozyskanie nowych klientów.
Posiadanie strony www obecnie staje się wręcz nieodzownym elementem w działalności firm.
Od czego zacząć tworzenie strony www?
1. Domena.
Pierwszym krokiem powinien być zakup domeny. Np. domena automix.pl. Adres strony www powinien być taki sam jak nazwa firmy. Wówczas nie grozi nam tzw. brak identyfikacji firmy ze stroną www.
Koszty wykupienia domen wahają się w zależności od jej rodzaju (pl, com, biz, info, net)
Najdroższe są domeny z końcówką pl. Można również zamieścić stronę na domenie firmy która zapewnia nam miejsce na serwerze i wówczas nasz adres będzie wyglądał np. automix.eprovider.pl
Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić na kosztach domeny ale może zostać nienajlepiej odebrane przez użytkowników sieci.
Przed wykupieniem domeny, warto sprawdzić ofertę firm hostingowych. Często wykupując pakiet usług możemy liczyć na promocję przy rejestracji i utrzymaniu domeny.
2. Hosting
Zlecając wykonanie naszej strony www musimy wybrać gdzie będzie umieszczona.
Firmy hostingowe oferują swoim klientom tzw. pakiety usług w zależności od potrzeb i stopnia zaawansowania witryny. O ile do zamieszczenia prostej „wizytówki” firmy wystarczy pakiet podstawowy o tyle duża, rozbudowana i bogata w grafikę i dodatkowe funkcje (formularze) strona wymaga pakietu dla wymagających.
Oferta firm hostingowych jest bardzo szeroka. Najlepszym rozwiązaniem przy wyborze firmy są polecenia. Warto sprawdzić ile firm obsługuje nasz potencjalny dostawca. Jakie są to firmy (duże znane firmy, czy raczej małe którym zależy tylko na tym aby być w sieci). Warto zapłacić nieco więcej za dobre usługi niż mieć przykre niespodzianki w postaci przerw w dostępie do strony, braku szybkiej pomocy technicznej w razie awarii lub odpowiedzi na nasze pytania które na pewno się pojawią zwłaszcza w początkowej fazie naszej działalności w internecie.
3. Wykonanie strony.
To najtrudniejszy etap początku działalności w sieci. Pewnym rozwiązaniem jest zakup gotowego szablonu www i dostosowaniu go do naszych potrzeb.
Warto jednak mieć na uwadze fakt, iż szablon taki niesie ze sobą naturalne ograniczenia i nie pozwoli nam na wprowadzenie w życie wszystkich pomysłów.
Na to pozwala jedynie stworzenie strony od zera. Nim zlecimy wykonanie strony musimy wyraźnie określić nasze oczekiwania i cele strony.
– określić charakter strony, (wizytówka, e-sklep, serwis korporacyjny)
Pozwoli to określić szatę graficzną, układ strony, jej „ciężar” a co za tym idzie na cenę jej wykonania.
4. Największe błędy witryn www.
– niska estetyka,
– trudna nawigacja,
– przeładowanie strony grafiką, migającymi elementami, bannerami, reklamami. Takie działania zacierają przekaz strony i zniechęcają do kolejnych odwiedzin.
– strona dla wszystkich i dla nikogo. Brak określonej grupy odbiorców.
– brak aktualizacji strony, stare informacje, ceny odrzucają potencjalnych klientów,
– brak kontaktu z klientem poprzez formularze, ankiety.
Strona przed uruchomieniem powinna być przetestowana – pokazana wąskiej grupie osób które mogą zgłosić cenne sugestie co do jej funkcjonalności.
Strona jest dla internatów – nie dla nas.
5. Mamy gotową stronę.
Dla przedsiębiorców poszukujących nowych rynków zbytu strona www oprócz funkcji informacyjnej może pełnić rolę sklepu internetowego. W początkowej fazie rozwoju wymaga to pewnych nakładów finansowych, ale z czasem e-sklep może stać się dodatkowym źródłem dochodu firmy. Przykładem na to są e-sklepy należące do znanych firm np. Leclerc, Avon.
Obecnie w Polsce jest ok. 600-700 typowych sklepów internetowych. Dominują wśród nich:
księgarnie (książki, muzyka, film), sklepy ze sprzętem komputerowym, oprogramowaniem, aparatami fotograficznymi. Popularne są również sklepy z zabawkami, grami dla najmłodszych.
Do funkcjonowania sklepu niezbędne jest nam oprogramowanie. Można je kupić lub wynająć od firm oferujących obsługę e-sklepów.
Zachętą do zakupów w sklepie internetowym oprócz niższych cen powinny być:
– przejrzysty układ sklepu,
– podział oferty na kategorie i subkategorie, co umożliwi klientowi znalezienie produktu,
– każdy produkt musi być szczegółowo opisany, także przy wykorzystaniu zdjęć, symulacji 3D – np. prezentacja z kilku stron wybranego modelu laptopa lub telefonu komórkowego.
Ważnym elementem e-sklepu jest wyszukiwarka, która umożliwia szybkie przeglądanie oferty według słów kluczowych i wyników wyszukiwania.
Rejestracja użytkowników.
Klient, który po raz pierwszy dokonuje zakupu, rejestruje się na stronie e-sklepu podaje dane teleadresowe. Dane te wpisywane zazwyczaj poprzez specjalny formularz umożliwiają dodanie klienta do bazy danych, nadanie mu loginu (identyfikatora) i hasła oraz realizację zamówienia. Dane klienta pozwolą w przyszłości na budowanie mechanizmów lojalnościowych i przydzielanie klientom rabatu np. zależnie od ilości kupionych produktów.
Płatności.
Na koniec pozostaje obsługa płatności za zamówione produkty. Tzw. „wirtualny koszyk” – miejsce w którym umieszcza się zamawiane produkty, usuwa, zmienia ich ilość.
Ostatnim krokiem jest opcja „zamawiam“, co jest równoznaczne z przeliczeniem wartości zamówienia i wyborem formy płatności. Im więcej form płatności zaoferujemy klientowi tym lepiej. Nie możemy oczekiwać, że każdy zapłaci kartą kredytową, albo przelewem przez internet.
Do najpopularniejszych form płatności należą: za zaliczeniem pocztowym, przedpłata przelewem na konto bankowe oraz płatność kartami płatniczymi. W przypadku usług sprzedaży dostępu do informacji zawartych w niektórych serwisach płatności można dokonywać poprzez SMS. Rozwiązanie to jednak dotyczy małych płatności rzędu 5-10 zł.
Wzorem wykorzystania możliwości internetu jest z pewnością Piotr Majewski twórca serwisu poświęconego e-biznesowi. www.cneb.pl jest obowiązkową pozycją dla wszystkich prowadzących lub planujących działalność w sieci. Zawarte tam praktyczne porady pomogą uniknąć wielu błędów, zwiększą efektywność strony i sprawią, iż witryna spełni pokładane w niej nadzieje.