Wyobraź sobie siebie jako pracownika który przyszedł do pracodawcy z pytaniem, dlaczego jego składki nie są przekazywane na rachunek w otwartym funduszu emerytalnym (OFE)?Przedsiębiorca pokazał Ci swoje dokumenty, które potwierdzają, że pieniądze do ZUS wysłał. Ale do OFE nie trafiły. Powodów takiej sytuacji może być kilka — wszystkie trzeba zbadać…
Wyobraź sobie siebie jako pracownika który przyszedł do pracodawcy z pytaniem, dlaczego jego składki nie są przekazywane na rachunek w otwartym funduszu emerytalnym (OFE)?
Przedsiębiorca pokazał Ci swoje dokumenty, które potwierdzają, że pieniądze do ZUS wysłał. Ale do OFE nie trafiły.
Powodów takiej sytuacji może być kilka — wszystkie trzeba zbadać…
Wszyscy ubezpieczeni, którzy urodzili się po 31 grudnia 1968 r, muszą, jak wiadomo, podpisać umowy z wybranym przez siebie otwartym funduszem emerytalnym. Część składki na ubezpieczenia społeczne (7,3 proc. podstawy wymiaru składki) przekazywana jest przez ZUS do wybranego OFE.
Aby składka mogła zostać przekazana na indywidualny rachunek ubezpieczonego, w bazie danych ZUS muszą znajdować się prawidłowe i poprawnie wypełnione następujące dokumenty:
– zgłoszenie do ubezpieczeń (druk ZUS ZUA) dokonane przez płatnika składek;
– imienny raport miesięczny (druk ZUS RCA lub ZUS RNA);
– deklaracja rozliczeniowa (druki ZUS DRA);
– potwierdzenie wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.
Dokumenty mogą być poprawnie zidentyfikowane w systemie ZUS tylko wtedy, gdy zawierają poprawne dane identyfikacyjne płatnika składek i ubezpieczonego. Ponadto w systemie musi znaleźć się zgłoszenie umowy o członkostwo dokonane przez OFE.
To wszystko szczegółowo reguluje ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych z 13 października 1998 r.
Nie ma składek
Jeżeli okaże się, że na konto nie wpływają składki, pracownik powinien zacząć od sprawdzenia, czy dane identyfikacyjne przekazane przez OFE do ZUS są prawidłowe. Nie zaszkodzi więc, jeśli wraz z płatnikiem składek (czyli pracodawcą) sprawdzi, czy nie ma błędu w danych pracodawcy i ubezpieczonego, które zostały przekazane do ZUS. Trzeba też upewnić się, że dane pracownika, które pracodawca przesłał do ZUS, są identyczne z danymi przekazanymi do ZUS przez OFE. Powiedzmy, że ten sam człowiek w OFE zapisał się jako Jan Kazimierz Kowalski, a w zakładzie pracy tylko jako Jan Kowalski. To już wystarcza, żeby ZUS uznał, że ma do czynienia z różnymi osobami. Trzyma więc składki u siebie i nigdzie ich nie przekazuje.
Jeżeli nieprawidłowe dane przekazał pracodawca lub OFE, powinni oni zaktualizować dane przekazane do ZUS — pracodawca zrobi to na druku ZUS ZIUA.
Winny urlop
Brak składek na koncie pracownika w otwartym funduszu emerytalnym może być spowodowany zwolnieniem lekarskim (takim, które trwało co najmniej miesiąc) lub bezpłatnym urlopem. Składek oczywiście nie będzie także, jeśli w danym miesiącu pracodawca nie wypłacił wynagrodzenia lub pracownik został zgłoszony w ZUS tylko do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jeśli jednak dane przekazane do ZUS przez pracodawcę i OFE są poprawne, pracownik powinien złożyć wniosek o wskazanie przyczyny nieprzekazywania składek w oddziale ZUS, który jest właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. Nic więcej ani pracodawca ani pracownik nie może w tej sprawie zrobić.
————————————————————————————————–
Autorem jest Pani Joanna Inorowicz z Pulsu Biznesu.
Artykuł ukazał się w PB 19 lipca 2005 r.
Serdecznie dziękuję za jego udostępnienie. www.pb.pl