Branża IT mieści w sobie ogromne spektrum firm, których działalność skupia się wokół kilku odmiennych obszarów związanych z informatyką. Programowanie, sprzedaż sprzętu informatycznego, serwisowanie, projektowanie i wykonanie stron www – to tylko kilka z nich.
Duża konkurencja, różnorodność i specyfika pracy w sektorze IT często są przyczyną kryzysowych sytuacji, przed którym warto się zabezpieczyć.
Prawo zamówień publicznych dla branży IT
Dość znane są problemy firm, które przystępując do przetargów np. na dostawę sprzętu komputerowego napotykają na protesty blokujące proces zamówień publicznych ze strony konkurencji. Innym wątkiem pojawiającym się przy okazji zamówień publicznych jest unikanie przetargów nieograniczonych przez zamawiającego np. poprzez dzielenie zamówień na kilka o mniejszej wartości, czy udzielanie zamówień z wolnej ręki, itp. Znajomość prawa, terminów i procedur w tym zakresie pozwala walczyć o równy dostęp do zamówień w sferze budżetowej, czy uniknąć kłopotów związanych z podpisaniem niekorzystnej dla firmy umowy.
Umowa na wykonanie projektu
Dobrym zwyczajem jest, by każdy, nawet najmniejszy projekt poprzedzać spisaniem umowy. Powinna ona zawierać wszelkie ustalenia pomiędzy stronami zarówno dotyczące oczekiwań wobec efektu końcowego, jak i terminów, w których każda ze stron ma wywiązać się ze swoich obowiązków (także zamawiający winien dochowywać terminów np. w kwestii przekazywania informacji i materiałów wykorzystywanych przy projekcie), przekazania praw autorskich do projektu oraz wysokości i sposobu zapłaty. Umowa jest zabezpieczeniem na wypadek pojawienia się nieporozumień na jakimkolwiek tle, które w praktyce pojawiają się pod koniec pracy, gdy przedsiębiorca poświęcił już swój czas, włożył wysiłek w stworzenie projektu i chce sfinalizować sprzedaż.
Umowy serwisowania
Specyfiką działalności informatyków jest konieczność zapewnienia serwisu. Serwis może obejmować zarówno sprzęt komputerowy, jak i wdrażane oprogramowanie, czy obsługę stron internetowych. W tego rodzaju umowach należy przewidzieć i uwzględnić okoliczności, w których serwisant zobowiązany jest do podjęcia czynności, formę serwisowania, okres objęty serwisowaniem i ewentualny koszt usług.
Wsparcie prawników
Wymienione wcześniej okoliczności to tylko niewielka cześć sytuacji, w których przydaje się znajomość prawa i zachowywanie określonych procedur. Działalność firmy regulowana jest przez niezliczoną ilość aktów prawnych nie tylko z zakresu prawa gospodarczego, ale też z obszaru prawa cywilnego, czy prawa pracy. Warto posiłkować się wiedzą prawników, którzy kompleksowo wspierają przedsiębiorców. Przykładem może być obsługa prawna w Point Office, w firmie zapewniającej pełne, merytoryczne zaplecze biznesowe dla firm. Dlaczego? Istnieje szereg zagadnień, których zbagatelizowanie może naruszyć interesy przedsiębiorstwa.
Do takich należy chociażby kwestia zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa, która może być wyjawiona nie tylko przez pracowników, ale również urzędników prowadzących kontrole w firmie, czy osoby biorące udział w postępowaniu przetargowym. Pomoc prawników w branży IT wydaje się nieodzowna, gdyż właśnie tu mamy do czynienia z tak ulotnymi wartościami jak prawa twórcy, niematerialne usługi i tajemnica firmy, których egzekwowanie i zabezpieczenie wymaga często fachowej wiedzy i doświadczenia.
Przeczytaj również:
TETA AIR, czyli dlaczego warto postawić na systemy w chmurze?