Pierwszy zwrot i przejawy pomocy osobom, które zaciągnęły kredyt frankowy pojawiły się w 2019 roku kiedy to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie jednego z konsumentów, którzy zaciągnęli kredyt. Utorowało to drogę pozostałym kredytobiorcom i otworzyło furtkę do tego, aby wykorzystać to jako podporę. Wniosek o zwrot to sposób na odzyskanie należności.
Wniosek o zwrot za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego
Konsumenci, którzy zaciągnęli zobowiązanie we frankach mają prawo złożyć wniosek o zwrot dla kredytu frankowego, jednak nie jest to jedyny wniosek o zwrot jaki można złożyć do banku.
Wniosek o zwrot za wcześniejszą spłatę kredytu to nie jedynie wymysł ludzi, ale potwierdzony przypadek przez wyrok TSUE (sprawa C-383/18) oraz przez stanowisko prezesa UOKiK. Obie te instytucje potwierdzają, że zasadne jest zwracanie klientom proporcjonalnej kwoty kosztów w przypadku wcześniejszej spłaty zobowiązania. Pomimo tego, nie wszystkie banki oficjalnie deklarują to, że będą rozliczały się z konsumentami na tych właśnie zasadach. Branża finansowa zareagowała pozytywnie na wytyczne ustalone przez Prezesa UOKiK. 14 banków złożyło oficjalne oświadczenie o tym, że będą korzystać z ustaleń w przypadku rozliczania się z konsumentami. Wcześniejsza spłata kredytu – wniosek o zwrot.
W jakim terminie zostaje zwrócona prowizja?
Jeżeli zobowiązanie zostanie spłacone przed czasem to powinna zostać zwrócona należna konsumentowi prowizja wraz z należnymi odsetkami. Zwrot składki powinien nastąpić w terminie 14 dni, jednak często okazuje się, że nie trafia ona w tym terminie na konto konsumenta. Zasada jest prosta im szybciej spłacone zobowiązanie tym zwrot składki jest wyższy. Jednak często okazuje się, że po stronie banku pojawiają się pewne niedopowiedzenia, które powodują, że prowizja nie trafia na konto konsumenta. Konsument ma prawo w tym momencie skorzystać z przypomnienia bankowi o należności, jednak ma on na to określony czas. W przeciwnym przypadku roszczenie się przedawni.
Reklamacja za nieprawidłowe wyliczenie lub brak prowizji
W przypadku, kiedy konsument nie jest zadowolony z przebiegu sprawy może złożyć reklamację lub skorzystać ze wzory przygotowanego przez Rzecznika Finansowego na stronie internetowej. Bank ma obowiązek każdorazowo udzielić odpowiedzi na reklamację bez zbędnej zwłoki. Czasami może okazać się, że dany przypadek jest bardziej skomplikowany wtedy konieczne jest wydłużenie czasu oczekiwania na rozpatrzenie do 60 dni.