Bez względu na to czy jesteś wędkarzem, żeglarzem czy miłośnikiem łódek motorowodnych staniesz przed wyborem kupna silnika zaburtowego. Wiąże się z tym koszt zakupu, serwisu i codziennej eksploatacji. Doradzimy jaki silnik wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie i późniejszym użytkowaniu.
Rodzaje silników zaburtowych
Rozróżniamy silniki o napędzie benzynowym dwu oraz 4-suwowe. Dodatkowo pojawił się ostatnio na rynku silnik zaburtowy o napędzie Diesla wyprodukowany przez firmę Hyundai. Silniki dwusuwowe są kłopotliwsze w eksploatacji, ponieważ wymagają dodawania do paliwa mieszanki oleju. Są wrażliwsze na zatarcie. Rekomendujemy kierowanie swoich zainteresowań w kierunku silników zaburtowych 4-suwowych. Dodatkowe parametry jak rodzaj rozruchu, manetka czy długość stopy ze śruba napędową jest do przedyskutowania z przeszkolonym sprzedawcą bądź serwisantem.
Jaka moc silnika zaburtowego będzie dla mnie odpowiednia?
Pytanie jest proste w przypadku mniejszych silników, z których korzystają wędkarze i żeglarze. Małe łódki wędkarskie będą optymalnie obsłużone przez silniki zaburtowe o mocy kilku koni mechanicznych. Żeglarze wybierają silniki o mocy 9.9 KM. Skąd taka liczba? Otóż jest to maksymalna moc silnika, przy której nie potrzeba dodatkowego patentu do pływania na silniku.
Trudniej jest dobrać silnik o większej mocy. Każda łódka ma swoją specyfikację podaną przez producenta i należy się do niej stosować. Na przykład testowana przez nas łódka posiadała silnik zaburtowy Suzuki o mocy 100 KM i bardzo ładnie wchodziła w ślizgi i reagowała na gaz. Producent zalecał moc 100 KM i doskonale się to sprawdzało. Dodatkowo zostaliśmy poinformowani, że łódka może bezpiecznie pływać z silnikiem o maksymalnej mocy 150KM. Tak więc najlepiej polegać na parametrach podanych przez producenta lub w przypadku łodzi używanych należy zaciągnąć opinii dotychczasowego użytkowania. Dowiemy się jaka moc silnika sprawdza się w danej jednostce pływającej.
Cena silnika zaburtowego.
Bez względu na markę silnika zaburtowego, ceny kształtują się podobnie. Najmniejsze dostępne silniki zaburtowe o mocy 2,3 – 3 KM kosztują około 3 tys. zł. Popularne wśród żeglarzy silniki o mocy 9,9KM kosztują od 11.700 zł do 13.500. Cena zależy od dodatkowego wyposażanie np rodzaju rozruchu. Mocniejsze silniki kosztują odpowiednio: najtańszą 20tkę możemy otrzymać za 12.700 zł, najtańsza jednostka o mocy 50KM zaczyna się od 31.000 zł. Popularny na sportowych motorówkach silnik o mocy 100 KM zaczyna się od 48.000 zł. Największe silniki zaburtowe o mocach 250-350KM to wydatek rzędu 90 – 100 tys. zł. Najpopularniejsze silniki zaburtowe spotykane na polskim rynku to Honda, Suzuki, Yamaha czy Selva. Dodatkowo musimy pamiętać o corocznym serwisie silnika w autoryzowanym serwisie ASO, którego koszt zaczyna się od 1 tys wzwyż w zależności od rodzaju przeglądu i zużytych części. O ile w przypadku małych i tanich jednostek możemy pokusić się o samodzielną wymianę oleju, o tyle w przypadku większych i droższych silników wymagane jest coroczne serwisowanie w cellu zachowania gwarancji producenta.
Koszt eksploatacji silnika zaburtowego.
Pomijając dane podawane przez producentów, które często mijają się z prawdą podamy kilka przykładowych zużyć paliwa przez silniki zaburtowe podawane przez użytkowników.
– Silnik zaburtowy o mocy 10 KM spala od 15 do 30 litrów na 100 kilometrów. Wszystko zależy od dynamiki pływania i wagi łódki i dodatkowego obciążenia.
– Silnik zaburtowy o mocy 15 KM spalanie od 5 do 15 L/h w zależności od dynamiki stylu jazdy i masy łódki.
W praktyce średnio trzeba liczyć 3 litr/h dla każdych 10 KM dynamicznej jazdy. Silniki 4-suwowe spalają o połowę mniej paliwa niż starsze jednostki 2-suwowe.
Na pocieszenie dodamy, że żaden silnik nie spali więcej niż mu wlejemy do baku!
Poradnik powstał przy współpracy z serwisem łodzi płaskodennych:
https://www.lodziestrazackie.pl
Dealer silników zaburtowych marki Honda, Suzuki, Selva:
Galiny 2
11-214 Galiny
tel. 89 678 94 17