Z badań przeprowadzonych przez MillwardBrown na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że 24% badanych Polaków nie chce mieć karty kredytowej, gdyż obawia się o bezpieczeństwo swoich pieniędzy. Wśród typowych wątpliwości wymieniane są obawa o kradzież środków bądź też obawa przed utratą samej karty. Tymczasem, karta kredytowa oraz transakcje bezgotówkowe są bezpieczne i stają się coraz bezpieczniejsze.
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Nie tylko wielopoziomowa procedura autoryzacji ze strony banku i zwyczajna ostrożność ze strony klienta gwarantuje skuteczną ochronę przed utratą środków. Karta kredytowa zapewnia bezpieczeństwo, bowiem banki wydające karty kredytowe starają się skusić klientów coraz nowszymi sposobami na zabezpieczenie transakcji.
Po pierwsze weryfikacja
Obecnie dostępne na rynku karty posiadają dodatkowe zabezpieczenia autoryzacji transakcji online, na przykład karta MasterCard ma usługę Mastercard Secure code, a Visa- Verified by Visa. Do dokonania transakcji konieczne jest podanie hasła wysyłanego SMS-em. Co więcej, bank może oferować także dodatkowe monitorowanie podejrzanych transakcji i w razie wątpliwości kontaktować się z klientem w celu dodatkowej weryfikacji.
W razie kradzieży karty bądź też zajścia sytuacji, w której niepowołana osoba mogła poznać nasze dane, musimy natychmiast powiadomić o tym bank. Co się jednak dzieje, gdy orientujemy się, że straciliśmy kartę, jakiś czas od zajścia? Nie musimy się obawiać, bank może brać odpowiedzialność za transakcje dokonane nawet na 72 godziny przed zgłoszeniem utraty karty.
Chargeback – bank ochroni konsumenta
Jest to usługa zapewniająca bezpieczeństwo transakcji na poziomie, jakiej nie dają klasyczne formy płatności. Jeśli opłaciliśmy za pomocą karty kredytowej usługę, która nie doszła do skutku, możemy zgłosić ten fakt i uzyskać zwrot pieniędzy bez martwienia się o przebieg żmudnego procesu reklamacji. Bank będzie ubiegał się o zwrot środków w naszym imieniu. Zarówno karta Mastercard, jak i karta kredytowa Visa zapewniają tę dodatkową korzyść.
Ubezpieczenie środków na koncie z bonusem
Wiele banków jako zachętę dla klientów oferuje dodatkowe ubezpieczenie za symboliczną kwotę lub nawet bez opłat. Ubezpieczenie może być związane jedynie z bezpieczeństwem transakcji na koncie, ale także na przykład z podróżą czy zakupami. Zdarza się jednak, że obejmuje także prywatną opiekę zdrowotną czy ubezpieczenie na życie.
Brak ryzyka skimmingu
Często pomijanym aspektem związanym z bezpieczeństwem naszych pieniędzy jest fakt, że kartą kredytową nie wypłacamy pieniędzy z bankomatu. Jest to naturalny środek zapobiegania ryzyku skimmingu karty, czyli skopiowania naszych danych przez urządzenia zamontowane przez złodziei w bankomatach.
Banki proponują coraz to nowsze, bardziej złożone sposoby na ochronę naszych pieniędzy. Nie zapominajmy, że najważniejsze jest zachowanie ostrożności z naszej strony. Przede wszystkim należy utrzymać w tajemnicy dane karty oraz numer PIN. Jeśli wystąpiło najmniejsze ryzyko, że niepowołana osoba mogła poznać te dane- zgłośmy ten fakt bankowi. Dla komfortu psychicznego można też ustalić limit dziennych transakcji.