Oszacowanie wartości danej marki nie jest łatwe. W sytuacji, w której mamy do czynienia również ze znakiem towarowym nie da się oprzeć na powtarzalnych schematach. Potrzebne jest indywidualne podejście do każdego przypadku, wiedza oraz doświadczenie. W artykule opiszemy jednak metody stosowane przez najlepszych specjalistów z naszej branży.
Wycena marki
Znak towarowy jest niezbędnym elementem, dzięki któremu możemy zbudować rozpoznawalność naszej firmy oraz pozytywny jej wizerunek.
Branża szacowania wartości poszczególnych biznesów stale się rozwija, co powoduje, że wartość marki jest wyceniana w oparciu o coraz to nowsze metody stosowane przez wyspecjalizowane firmy takie jak Rzeczoznawcy.net.pl.
Za markę możemy uznać takie elementy jak:
– nazwa,
– symbol,
– wzór,
– znak,
– lub kombinacja wyżej wymienionych elementów.
Metody wyceny marki
Do najczęściej stosowanych metod wyceny marki możemy zaliczyć:
– metody dochodowe – bazują one przede wszystkim na podstawie przepływów pieniężnych w firmie, których analiza pozwala na stworzenie raportu. Wartość marki wyceniona w taki sposób określana jest za pomocą: metody opłat licencyjnych, metody ekonomicznej wartości produktu oraz metody zdyskontowanych przepływów gotówkowych. Pierwsza z metod określa, że właściciel marki mógłby użyczyć ją innemu podmiotowi na zasadzie licencji i dzięki temu otrzymywałby stałą opłatę licencyjną. Druga z nich zakłada, że klienci byliby skłonni zapłacić więcej za produkt oznaczony konkretną marką, niż za ten sam produkt, który korzysta z nieznanego znaku towarowego. Trzecia z metod zakłada, że wartość rynkowa marki to suma wartości transakcji przeprowadzonych w firmie.
– metody kosztowe – wartość marki szacuje się na podstawie kosztów historycznych. Oznacza to, że wartość marki określana jest na podstawie kosztów, które należałoby ponieść, aby zastąpić obecną markę lub ją odtworzyć.
– metody porównawcze – w tej metodzie wartość danej marki obliczana jest na podstawie porównania do innych marek, które były przedmiotem obrotu rynkowego i wyceny na tej podstawie.
Jak dobrze wycenić wartość marki?
Wycena wartości marki na podstawie metod dochodowych, metod kosztowych i metod porównawczych wymaga ogromnego doświadczenia.
Trudno jest samodzielnie oszacować wartość przedsiębiorstwa. Dlatego też warto korzystać z doświadczonych i cieszących się dobrymi opiniami i renomą firm.
Pamiętajmy, że przy wycenie wartości przedsiębiorstwa musimy wziąć pod uwagę także amortyzację wycenionego znaku towarowego.
Korzyści płynące ze skorzystania z usług profesjonalistów, którzy kompleksowo wyceniają wartość przedsiębiorstw na podstawie kapitału, aktywów, zysku, wartości niematerialnych i innych ważnych danych nie podlegają dyskusji.
Dla każdej działalności gospodarczej, marka i jej wartość może być ważna, jako przekaz dla klientów, ale także oceną możliwości finansowych w przypadku, gdy przedsiębiorstwo będzie wystawione na sprzedaż.
Samodzielna wycena marki metodą, które zostały opisane w niniejszym artykule, może zaciemniać rzeczywisty obraz i narazić przedsiębiorstwa na wysokie ryzyko podjęcia przyszłych niekorzystnych decyzji.
Pamiętajmy, że przez nierozważne podejście do tematu to, na co pracowaliśmy latami, może zostać zniweczone przez brak profesjonalnego podejścia do tematu wyceny naszej firmy.
Jedyną rozważną i rozsądną decyzją, jest powierzenie oszacowania wartości naszej firmy zespołowi doświadczonych specjalistów w celu uzyskania rzeczywistego i realnego obrazu naszego przedsiębiorstwa na rynku.