Każdy, kto prowadzi lub myśli o założeniu działalności, której istotną częścią będzie obecność w sieci wcześniej czy później spotka się z określeniem SEO. Skrót ten pochodzi z angielskiego Search Engine Optimalization i oznacza szereg działań mających na celu zapewnić widoczność naszej witryny w Internecie. Dynamiczny rozwój e-commerce, jaki obserwujemy od lat, sprawia, że na rynku panuje ogromna konkurencja. Na szczęście dla wszystkich właścicieli e-biznesów, wraz z tym rozwojem pojawiają się całkiem nowe usługi. Jedną z nich są konsultacje SEO. Czym są i dlaczego warto z nich korzystać? O tym piszemy poniżej.
Jakie etapy współpracy obejmują konsultacje SEO?
Bez względu na to, jak dobrą usługę lub produkt możemy zaoferować, musimy najpierw trafić z naszą ofertą do potencjalnego klienta. Jeśli nie znamy się zupełnie na kwestiach związanych z szeroko rozumianym SEO, jest duże prawdopodobieństwo, że działając samodzielnie, popełnimy wiele często niepotrzebnych błędów. Bez względu na to, na jakim etapie działalności jesteśmy, warto skorzystać z fachowej porady. Specjalista SEO znający tajniki marketingu internetowego może w kilku krokach wskazać nam, co warto wdrożyć, co zmienić, a z czego można zrezygnować.
Nim przejdziemy do omówienia najczęściej spotykanych usług, które obejmują konsultacje SEO, przyjrzyjmy się etapom, na których możemy podjąć taką współpracę. Poniższy podział nie jest z pewnością jedynym, z jakim możemy się spotkać, ale powinien dać pewien obraz, w czym może nam pomóc Specjalista SEO.
1. Ustalenie, jakie są Cele Biznesowe Twojej strony www
To zazwyczaj etap początkowy, w którym dopiero planujemy np. uruchomienie sklepu internetowego. Zupełnie inne działania należy podjąć w przypadku sklepu o ogólnokrajowym zasięgu, inne dla sklepu, którego działalność ograniczamy do jednego miasta, a zupełnie inne dla osiedlowej pizzerii. Podczas rozmowy z konsultantem musimy dokładnie określić, kto jest naszym konkurentem, ile podobnych podmiotów działa na rynku, na który właśnie planujemy wejść. Może się okazać, że rynek jest nasycony, i wchodzenie na niego jest obarczone bardzo wysokim ryzykiem. Wystarczy zerknąć na ogólnodostępne dane na temat zamykanych e-sklepów. Wiele z nich nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 1-2 lata. Specjalista SEO, mając do dyspozycji odpowiednią wiedzę i narzędzia jest w stanie wyfiltrować wiele cennych informacji, na podstawie którym możemy podejmować dalsze decyzje.
2. Analiza SEO i audyt konkurencji
Ten etap może być zarówno początkowym, jak również sprawdzi się wśród już działających biznesów. Bardzo często właściciele firm decydują się na konsultacje SEO dopiero wówczas, gdy biznes nie idzie. Szukają w ten sposób pomocy w wyjściu z zaistniałej sytuacji. Analiza dotychczas prowadzonych działań SEO i audyt konkurencji, powinny dać cenne wskazówki, jakie działania należy podjąć. Bardzo często użycie content marketingu, pozyskanie linkowania do strony czy zmiana słów, na które staramy się pozycjonować sprawią, że zaczniemy trafiać z przekazem do zupełnie nowych odbiorców.
3. Wdrożenie zmian i monitoring rezultatów
Etap trzeci, co wcale nie znaczy, że mniej istotny. Nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie można było czegoś poprawić.
Wdrożenie zmian na stronie internetowej sklepu to połowa pracy. Drugą jest stała obserwacja wyników takich zmian. Obecność w sieci wymaga od nas stałej uwagi. Zarówno rosnąca konkurencja, jak i pojawienie się nowych narzędzi promocji sprawiają, że to, co sprawdzało się 2-3 lata temu dziś może dawać 50% dawnych efektów.
Jakie usługi obejmują konsultacje SEO?
1. Pozycjonowanie.
Usługa najbardziej popularna i wręcz niezbędna dla większości e-biznesów. Szereg działań podejmowanych w ramach pozycjonowania ma na celu umieścić naszą witrynę możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
Plusem pozycjonowania jest to, że jeśli już uda nam się pojawiać wysoko na ściśle określone frazy zaczniemy pozyskiwać tzw. organiczny ruch, czyli bezpłatne przekierowania do swojego sklepu. Minusem jest czasochłonność całego procesu. Pozycjonowanie trwa często miesiącami, nim uda się osiągnąć zadowalające efekty.
2. Audyt SEO
Audyt, czyli sprawdzenie czy dotychczas podejmowane działania w zakresie promocji naszej strony internetowej przynoszą należyte efekty. Audyt może być podstawowy lub bardzo głęboki. Jednak już podstawowy powinien dać nam odpowiedź, co należy poprawić na naszej stronie, aby była lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania.
Czasem drobne poprawki, zdobycie kilku wartościowych linków do naszej witryny może dać dobre efekty.
3. Wyszukiwanie fraz kluczowych dla naszego biznesu
Stosowane zwłaszcza na samym początku działalności internetowej. Pozwala określić, jakie słowa kluczowe mogą przyciągać na stronę klientów, a jednocześnie nie są jeszcze bardzo mocno wykorzystywane przez naszą konkurencję.
4. Wdrożenie narzędzia do analityki na stronie (Google Analytics). Dzięki niemu bezpłatnie uzyskamy istotne informacje na temat wizyt na naszej witrynie, czasie pobytu klientów, najchętniej odwiedzanych podstronach itp.
5. Pomoc w zdobyciu klientów za sprawą płatnych reklam Google Adwords oraz Facebook Ads.
Jak już wiemy pozycjonowanie jest procesem długoterminowym. Czasem warto wesprzeć się płatną reklamą, aby pozyskać pierwszych klientów.
Oczywiście powyższa lista nie wyczerpujemy tematu. Daje jednak obraz na co możemy liczyć ze strony konsultanta SEO.
Jak znaleźć specjalistę SEO?
Odpowiedź może wydawać się prosta – w sieci. Prawda jest taka, że i na tym rynku jest coraz większa konkurencja. Przy wyborze właściwej osoby kluczowe powinny być portfolio, opinie dotychczasowych klientów, a najlepiej polecenie od innego klienta, z którym wybrany przez nas specjalista SEO współpracował. Pomimo łatwego dostępu do informacji, jakie zapewnia nam Internet, tak zwane polecenie sprawdzą się zazwyczaj bardzo dobrze. Zadowolony klient z chęcią poleci usługodawcę dalej. Jeśli nie możemy liczyć na polecenia, poszukiwania warto rozpocząć od takich serwisów jak Facebook czy Linkedin, na których konsultanci bardzo często posiadają swoje profesjonalne profile.
Reasumując, z konsultacji SEO warto korzystać. Zyskujemy w ten sposób fachową wiedzę i możemy skupić się na podstawowej działalności, oddając niejako część marketingową specjaliście. Udana współpraca z konsultantem może, a nawet powinna trwać długo. Konkurencja nie śpi, rynek się zmienia. Pojawiają się zarówno nowe możliwości, jak i narzędzia wspierające nas w internetowej działalności. Dobrze mieć zatem kogoś, kto jest w temacie na bieżąco i pozwoli reagować na zmiany wcześniej niż nasza konkurencja.
Tekst powstał we współpracy z Marcinem Pawłowskim
https://pawlovski.pl/