Jesteś kreatywny? Lubisz pisać? Potrafisz zdobywać uwagę i uznanie czytelników? Te cechy zapewnią Ci sukces w każdym zawodzie związanym ze słowem. Jednak najlepsze pieniądze zarobisz w branży marketingu. Z tego artykułu dowiesz się, jak zacząć pracę jako copywriter.
Wykształcenie copywritera
Większość opłacalnych zawodów wymaga formalnego wykształcenia. W przypadku copywritera jest nieco inaczej. Pracodawców z reguły nie interesuje, jakie szkoły skończyłeś. Liczą się wyłącznie Twoje konkretne umiejętności. Owszem – wykształcenie w kierunku marketingu lub polonistyki nie zaszkodzi. Jednak dyplom nie jest warunkiem osiągnięcia sukcesu w tej branży.
Ocena umiejętności copywritera następuje przede wszystkim na podstawie portfolio. Najczęściej jest to zbiór przykładowych tekstów, wykorzystywanych w marketingu (np. hasła reklamowe, scenariusze spotów radiowych lub telewizyjnych, artykuły internetowe itd.). Największe szanse zatrudnienia mają copywriterzy, którzy mogą pochwalić się realizacją konkretnych projektów. W tym wypadku portfolio jest złożone z materiałów reklamowych, wykonanych dla poprzednich pracodawców.
Tak czy inaczej – do rozpoczęcia pracy potrzebujesz przynajmniej podstawowej wiedzy o tworzeniu tekstów marketingowych. Wiele przydatnych informacji znajdziesz w sieci – wystarczy, że wpiszesz w okno wyszukiwarki odpowiednie hasło (np. „jak zarabiać na pisaniu”). Możesz również skorzystać z kursów lub podręczników dla copywriterów.
Pierwszy etap kariery copywritera
Oprócz wiedzy teoretycznej – potrzebujesz też trochę doświadczenia. Początkujący tekściarze chętnie korzystają ze staży i praktyk, organizowanych przez duże agencje marketingowe. Jednak to nie zawsze najlepsze wyjście. Jako osoba początkująca możesz być niemal pewny, że zostaniesz przydzielony do najgorszych i najmniej rozwijających zadań.
Na szczęście zawód copywritera możesz wykonywać na mnóstwo innych sposobów. Warto zainteresować się portalami internetowymi, które pośredniczą w realizacji zleceń na teksty. W tym wypadku rejestrujesz się na portalu, piszesz zamówiony tekst, a następnie określona suma pieniędzy jest przelewana na Twoje konto.
W sieci znajdziesz zlecenia na teksty każdego rodzaju. Dzięki ich realizacji szybko zgromadzisz materiał do portfolio. Ponadto sam będziesz mógł zdecydować, kiedy jesteś gotowy na pisanie tekstów z trudniejszych kategorii.
Praca na etacie copywritera lub własna działalność
Wielu copywriterów zatrzymuje się na tym etapie. Jednak praca dla portali internetowych to tylko wstęp do prawdziwej kariery. Jeżeli chcesz zarabiać na copywritingu naprawdę dobre pieniądze – musisz znaleźć odpowiedni etat lub założyć własną działalność gospodarczą.
W agencjach reklamowych podstawowy zespół wykonawczy tworzy copywriter oraz art director. Copywriter odpowiada w nim za słowo, natomiast art director za stronę wizualną reklamy. Pamiętaj, że w tym wypadku copywriter musi być bardzo wszechstronny. Renomowane agencje reklamowe realizują najróżniejsze projekty. Dlatego musisz być przygotowany zarówno na tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym, jak i na napisanie scenariusza spotu reklamy telewizyjnej.
Jeżeli wolisz specjalizować się w jednym zagadnieniu – dużo lepszym pomysłem jest założenie własnej działalności gospodarczej. W tym wypadku sam będziesz mógł wybierać, jakie projekty chcesz realizować. Niestety – również sam będziesz musiał dbać o promocję swojego biznesu i utrzymywanie kontaktu z klientami.
Przeczytaj również:
Copywriting, czyli tworzenie treści na potrzeby reklamy