Prowadzenie biznesu niejednokrotnie wiąże się z koniecznością wyposażenia floty samochodowej w auta dostawcze. W rozwoju wielu przedsiębiorstw odgrywają one znaczącą rolę, dlatego też ich wybór nie może być dziełem przypadku. Najistotniejszą kwestią jest dopasowanie pojazdu do rodzaju działalności i wynikających z niej preferencji.
Rozmiary i przestrzeń ładunkowa pojazdu
W zależności od tego, jaką firmę prowadzisz, będziesz potrzebować samochodu dostawczego odznaczającego się odpowiednimi gabarytami oraz przestrzenią ładunkową. W wielu przypadkach w zupełności wystarczający okazuje się model o ładowności do 3,5 t – do jego obsługi potrzebne jest prawo kat. B bez konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień. Zakres oraz typ świadczonych przez firmę usług mają w tym momencie niebagatelne znaczenie – np. przedsiębiorstwa budowlane czy przeprowadzkowe wybierają pojazdy o rozmiarach przekraczających 3,3 m długości, 1,8 wysokości i 1,7 m szerokości oraz o większej niż 3,5 t ładowności.
Ogólnie wyróżnić można kilka rodzajów samochodów dostawczych znajdujących zastosowanie w polskich firmach. Są to auta typu:
– VAN – sprawdzają się w małych firmach przewożących niewielkie ładunki,
– LCV – chętnie korzystają z nich małe i średnie przedsiębiorstwa; do wyboru jest wariant z 2 lub 5 miejscami, przy czym ten pierwszy posiada większą przestrzeń ładunkową,
– MCV – są przystosowane do transportu dużej ilości ładunków, dużym ich plusem jest możliwość dowolnego zagospodarowania nadwozia,
– pick-upy – pojazdy wyposażone w skrzynię ładunkową oraz miejsca dla pasażerów, od 2 do 5 w zależności od modelu.
Koszty eksploatacji i inne ważne przesłanki
Istotnymi przesłankami uwzględnianymi przy wyborze samochodu dostawczego są:
– typ silnika – dużą popularnością wśród przedsiębiorców cieszą się diesle, ponieważ o wiele lepiej nadają się do przewozu ciężkich ładunków niż pojazdy na benzynę czy gaz,
– rodzaj napędu – przedni, tylny lub na cztery koła, przy czym ten ostatni uzasadniony jest jedynie wówczas, gdy samochód musi się poruszać po trudnym terenie, w innych okolicznościach lepiej z niego zrezygnować z racji na wysokie wydatki na paliwo,
– koszty eksploatacji – tu liczy się głównie zużycie paliwa, w związku z czym auto musi spełniać istotny warunek: być ekonomiczne,
– jakość – samochód musi się odznaczać solidną konstrukcją oraz wysoką jakością wszystkich elementów wyposażenia.
Jak sfinansować inwestycję?
Nie sposób też ominąć jeszcze jednej ważnej kwestii, a mianowicie sposobu finansowania omawianej inwestycji. Nie każda firma może pozwolić sobie na zakup nowego czy nawet używanego pojazdu w bardzo dobrym stanie technicznym – jest to wydatek rzędu co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warto więc rozważyć inne opcje w postaci leasingu bądź wynajmu. Są to usługi cieszące się coraz większą popularnością, a świadczy je niejedna wypożyczalnia samochodów dostawczych, Warszawa np. daje duże możliwości wyboru.
Firmy takie jak np. Vanfleet posiadają w swej ofercie atrakcyjne rozwiązania dla klientów instytucjonalnych – nie zaszkodzi przyjrzeć im się nieco bliżej i wybrać najbardziej optymalny dla swej firmy wariant.