Praktycznie każdy właściciel firmy spotkał kiedyś nierzetelnego kontrahenta, który spóźniał się z uregulowaniem należności. Dłużnicy bardzo często wymyślają różne powody, mające na celu wzbudzić współczucie wierzyciela. Dlatego bardzo ważne jest prowadzenie negocjacji w taki sposób, aby wymówki nie przedłużały całej sprawy. Dowiedz się, jak skutecznie radzić sobie z próbami odwlekania spłaty należności.
W jaki sposób prowadzić negocjacje?
Dłużnicy bardzo często starają się obniżać presję i nieprzyjemne napięcie za pomocą różnych wymówek, które nie zawsze okazują się prawdą. W ten sposób pokazują wierzycielowi, że są uczciwi, ale akurat w danym momencie kontrahent spóźnił się z uregulowaniem faktury lub spóźnił się z przelewem. Czasami jednak opóźnienie przeciąga się kilka miesięcy, a stan długu się nie zmienia. Niektórzy wierzyciele nie mają umiejętności potrzebnych do egzekwowania należności. Dlatego warto stosować się do kilku wskazówek.
- Im szybciej zacznie się windykację, tym większe jest prawdopodobieństwo odzyskania pieniędzy.
- Zamiast straszyć dłużnika konsekwencjami, warto na początku zdecydować się na polubowne rozmowy. W ten sposób wierzyciel może zasygnalizować dobrą wolę i chęć szybkiego rozwiązania sprawy.
- Nie warto drążyć wymówek, gdyż stawia to wierzyciela w pozycji proszącego o pieniądze.
Jakie wymówki są najczęściej stosowane?
Najpopularniejsze są oczywiście wymówki związane z brakiem pieniędzy, które kiedyś się pojawią. Powiązane są one z tzw. trzeciodłużnikami, którzy również spóźniają się ze spłatą należności. O wiele bardziej problematyczne są jednak wymówki, w których dłużnik przenosi winę na kogoś innego. Zazwyczaj trzeba wtedy sprawdzać, na kogo zapisana jest umowa itd. Niedoświadczony negocjator może mieć też trudności, jeśli druga strona reaguje po prostu agresywnie.
Firma windykacyjna – czy warto skorzystać z pomocy?
Jeśli telefoniczne, mailowe czy nawet osobiste rozmowy z dłużnikiem nie przynoszą skutku, to dobrym rozwiązaniem może być przekazanie sprawy w ręce profesjonalistów. Firmy windykacyjne takie jak Hadyński Inkaso specjalizują się w odzyskiwaniu należności. Windykatorzy mogą pochwalić się wysokimi zdolnościami w zakresie negocjacji. Wymyślane na bieżąco wymówki dłużników nie stanowią dla nich problemu.
Działania firmy windykacyjnej obejmują przede wszystkim wysyłanie wezwań do zapłaty, jednak najlepsze rezultaty przynoszą odpowiednio prowadzone rozmowy, które mają na celu osiągnięcie porozumienia i podpisanie ugody. Tzw. windykacja polubowna zwiększa szanse na odzyskanie długów szybko i bez ponoszenia dodatkowych strat finansowych.
Jak reagować na wymówki?
Najważniejsze jest to, aby na początku zneutralizować wymówkę. Nakładanie kolejnych sankcji czy prowadzenie dalszych negocjacji będzie o wiele trudniejsze, jeśli dłużnik będzie przekonany o złej woli wierzyciela lub windykatorów. Dlatego bardzo ważne jest, aby druga strona wiedziała, że celem wszystkich działań jest polubowne odzyskanie należności, a nie finansowe pogrążenie. Efektem wprowadzenia takiej strategii będzie zwiększenie motywacji do spłaty.
Przy każdej windykacji kluczowe są wysokie umiejętności negocjacyjne i cierpliwość. Nerwowe reakcje będą skutkowały przeciąganiem się sprawy, a nawet oskarżeniami o nękanie. Dlatego istotne jest, aby zachęcić dłużnika do podjęcia rozmów. Dzięki temu on sam zdecyduje się na zawarcie ugody i jak najszybsze rozwiązanie sprawy. Pozwoli to zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy.