Jak pokazuje cykliczny raport M&A Index Poland przygotowany przez Navigator Capital oraz FORDATA, w II kwartale 2021 roku w Polsce miały miejsce aż 82 transakcje fuzji i przejęć. Największa z nich opiewała na kwotę 1 860 milionów złotych. Trudno wyobrazić sobie takie przedsięwzięcie bez nowoczesnych technologii zapewniających bezpieczeństwo danych. VDR to skrót od Virtual Data Room, czyli elektronicznego repozytorium dokumentów. To narzędzie wykorzystywane podczas fuzji i przejęć nie tylko w dużych firmach, ale także mniejszych przedsiębiorstwach. W jaki sposób możesz je wykorzystać w swoim biznesie? Podpowiadamy!,
O Virtual Data Room słów kilka
W pewnym sensie VDR ma sporo wspólnego z popularnymi publicznymi dyskami zewnętrznymi jak Dropbox. Dokumenty są umieszczane w chmurze i korzysta się z nich online. Pliki można przechowywać, katalogować i udostępniać. Jednak VDR jest narzędziem, które daje możliwość pełnej kontroli nad dokumentami i komunikacją. To administrator decyduje, kto i w jakim zakresie ma dostęp do poszczególnych dokumentów. Stosowanie algorytmów szyfrujących, ochrona antywirusowa, blokada przed zrobieniem tzw. zdjęcia ekranu, blokada kopiowania, możliwość nadzoru nad ruchem w VDR oraz szczegółowym modelem nadawania uprawnień do danych dokumentów daje tego typu narzędziom przewagę nad publicznymi dyskami. W praktyce mamy do czynienia z mechanizmami, jakie od dawna stosuje się w bankowości internetowej.
Jak VDR pomaga przy fuzjach?
W sprzedaż firmy angażuje się wielu specjalistów: inwestorów i przedstawicieli z Polski i zagranicy. Gdyby każdy z nich musiał osobiście stawić się w siedzibie firmy prowadzącej proces Due Dilligence, przygotowującej się do sprzedaży, proces ten trwałby znacznie dłużej. Technologia VDR pozwala przeprowadzić cały proces w sposób ustrukturyzowany. Pozwala także na wyszukiwanie dokumentów po frazach. Wszystkie osoby, które posiadają stosowne uprawnienia, mają dostęp do dokumentów 24/7.
Każdy zaangażowany w sprzedaż firmy specjalista i inwestor może przeglądać dokumentację z dowolnego miejsca na świecie i o każdej porze. Ponadto kilka osób może w tym samym czasie wyświetlać ten sam dokument. Jednocześnie nie trzeba się obawiać, że niepowołane osoby będą mieć wgląd do poufnych danych. Administrator decyduje, jakie dokładnie dokumenty udostępnia i jakie operacje są możliwe do wykonania na danym pliku. Jedna osoba może nanosić w pliku zmiany, a inne jedynie go wyświetlić, inne mieć prawo do zapisu pliku na dysk, a jeszcze inne jedynie do wyświetlania, bez możliwości wykonania print-screena czy zaznaczenia i skopiowania zawartości. Poza tym w dowolnej chwili możemy wygenerować raport pokazujący kto i jakie działania wykonał na danym dokumencie. To daje jeszcze większe poczucie bezpieczeństwa.
Jakie korzyści daje VDR?
Nowoczesna technologia gwarantująca bezpieczeństwo danych sprawia, że negocjacje, badanie Due Diligence oraz wymiana informacji i dokumentów jest szybka i efektywniejsza. Dokumenty są stale dostępne i uporządkowane. Korzystają na tym wszystkie strony transakcji: zarówno właściciele spółki, jak i zainteresowani zakupem inwestorzy oraz zatrudnieni przez obie strony doradcy transakcyjni czy audytorzy. Korzystanie z zaawansowanych technologicznie rozwiązań takich jak VDR pozwala oszczędzić czas, zmniejszyć koszty i przyspieszyć proces sfinalizowania przedsięwzięcia.
Dowiedz się więcej na https://fordata.pl/