Wraz ze wzrostem temperatur, wśród Polaków rośnie zainteresowanie wypoczynkiem nad wodą. Korzystne warunki pogodowe, przystępne ceny i możliwość dokonania rezerwacji przez internet sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na wynajem łodzi za granicą. Jest to bez wątpienia świetny sposób na relaks. Żeglując można odwiedzić miejsca niedostępne od strony lądu i odpocząć w bliskim kontakcie z naturą. To dużo swobodniejsza forma wypoczynku niż wczasy w czterogwiazdkowym kurorcie. Jednocześnie wybierając większą jednostkę możemy zagwarantować sobie wysoki komfort. Przed zaplanowaniem takiego rejsu warto jednak poświęcić chwilę na przeanalizowanie finansowych aspektów, z którymi wiąże się czarter jachtów na granicą. Przygotowaliśmy krótkie podsumowanie wydatków, jakie należy uwzględnić planując zagraniczny rejs wakacyjny.
Koszt wynajmu łodzi
W przypadku dłuższego czarteru to wydatek, który stanowi główną część rejsowego budżetu. W zależności od wybranego kierunku i pory roku, a także rodzaju jednostki koszty mogą się mocno różnić. Jednocześnie nie należy zapominać o tym, że wybierając jacht z kabinami jednocześnie zapewniamy sobie miejsca noclegowe, oszczędzając na kosztach zakwaterowania. Dlatego dla większych grup, które dzielą się kosztami wyjazdu rezerwacja większej (i pozornie droższej) jednostki może oznaczać de facto niższy całościowy koszt na osobę.
Szukając tańszych ofert warto zajrzeć na platformę Click&Boat, która gromadzi tysiące ofert od profesjonalnych armatorów i prywatnych właścicieli wynajmujących swoje jednostki w atrakcyjnych cenach. Natomiast wybierając termin rejsu należy rozważyć czarter przed lub po sezonie, zwłaszcza planując rejs na południu Europy. W okresie wakacyjnym ceny znacząco rosną, a żeglarskie mariny bywają zatłoczone. Dlatego dobrym rozwiązaniem może okazać się czarter jachtu w Chorwacji, Grecji czy w innym kraju basenu Morza Śródziemnego wiosną lub jesienią. Wtedy przykładowo zamiast 3200 euro możemy zapłacić za wynajem jachtu dla 6-osobowej załogi 1450 euro.
Opłaty portowe
Opłaty portowe bywają bagatelizowane przez żeglarzy wybierających się po raz pierwszy na zagraniczny rejs, jednak mogą stanowić istotną część żeglarskich wydatków. Ceny za postój różnią się w zależności od wielkości jachtu oraz miejsca postoju. Cumując podczas czarteru jachtu w Grecji lub w Chorwacji można korzystać z dobrze rozwiniętej sieci przystani miejskich. Droższą, lecz też bardziej komfortową opcją jest zacumowanie w kompleksie mariny zarządzanej prywatnie lub przez klub żeglarski (w Chorwacji to przede wszystkim mariny ACI). Dla średniej wielkości jachtu (ok. 14 metrów długości), trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 20-100 euro za noc.
Szacując wysokość opłat portowych, należy pamiętać także o kosztach, które nie zawsze są wliczone w cenę za postój. To przede wszystkim opłaty za prąd i wodę, a w niektórych przypadkach także korzystanie z portowych łazienek.
Sternik
Na większości akwenów europejskich od osób planujących wynajęcie łodzi wymagane jest posiadanie uprawnień żeglarskich: patentu oraz certyfikat radiooperatora. W przeciwnym razie trzeba skorzystać z usług profesjonalnego sternika. Często jest nim właściciel jachtu lub inny doświadczony kapitan doskonale znający lokalne akweny, więc przy okazji będzie też doskonałym morskim przewodnikiem. Koszt wynajęcia sternika waha się w zależności od armatora. Na południu Europy wynosi zwykle ok. 150 euro za dzień.
Dodatkowe opłaty
Dosyć często zdarza się, że armatorzy naliczają dodatkową opłatę za sprzątanie i przygotowanie jachtu do rejsu (pościel dla załogi, butle z gazem itp.). Opłatę taką określa się jako tzw. transit log i warto dopytać armatora o jej wysokość oraz o to, co dokładnie jest wliczone w ten koszt. Standardowo stawki za transit log wynoszą od 100 do 200 euro i zależą od akwenu, armatora i wielkości jachtu. Innym wydatkiem, który trzeba przewidzieć w budżecie będzie cena paliwa zużytego podczas rejsu. Koszt ten będzie oczywiście zależał od rodzaju silnika, wielkości jednostki i tego, ile się pływa „na silniku”. Ogólnie przyjętą praktyką jest przekazywania przez armatora jachtu z pełnym bakiem, który przed zwrotem jednostki należy uzupełnić.