EUROPEAN SUMMER BAROMETER™ Grupy Ferratum to badanie porównujące wydatki wakacyjne w 17 europejskich krajach. Na co wydadzą pieniądze tego lata Europejczycy? Która nacja zamierza podróżować za granicę częściej niż inne? Kto wyda wakacyjną gotówkę na modne ubrania, a kto przeznaczy ją na urządzenie domu i jego otoczenia?
O wakacyjne wydatki zapytała swoich klientów w 17 europejskich krajach Grupa Ferratum, międzynarodowy pionier mobilnych pożyczek.
W badaniu udział wzięło 5685 gospodarstw domowych o dochodach typowych dla klasy średniej. Wyniki sugerują, że sytuacja rodzin
w Europie wygląda lepiej niż latem ubiegłego roku. 31 % gospodarstw domowych planuje wydać tego lata więcej niż przed rokiem, podczas gdy
41% przewiduje utrzymanie ubiegłorocznego poziomu wakacyjnych wydatków. 28% Europejczyków wyda tego roku na wakacje mniej niż
w ubiegłym sezonie. Badanie wykazało także pewne zaskakujące różnice w wakacyjnych priorytetach i planach, jakie zaobserwować możemy
pomiędzy przedstawicielami poszczególnych krajów.
Udział wydatków na wakacyjne wyjazdy w domowym budżecie jest mocno zróżnicowany. Europejska średnia kształtuje się w tym roku na
poziomie 47,2% rozporządzalnego dochodu. W krajach dawnego bloku wschodniego wydatki wakacyjne pochłaniają jednak relatywnie większą
część domowego budżetu niż na zachodzie. Za wyjątkiem Hiszpanii, w grupie państw przekraczających średnią 47,2%, znajdują się wyłącznie
kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Relatywnie najwięcej na wakacyjne wojaże wydadzą tego lata Estończycy (629 euro – 60,2%
rozporządzalnego dochodu) i Łotysze (621 euro – 60,1%). Bardziej konserwatywne pod względem wydatków wakacyjnych okazują się kraje
Europy Zachodniej. Na drugim końcu tabeli znajdują się bowiem Dania i Niemcy, gdzie wakacyjne wydatki nie przekroczą odpowiednio: 27%
i 28% domowego budżetu. Podobny poziom planowanych wydatków obserwujemy także w krajach nordyckich i Wielkiej Brytanii.
Jednak nawet w obrębie Europy Zachodniej istnieją duże różnice w wysokości planowanych wydatków. O ile duńska rodzina klasy średniej
planuje wydać na wakacje 27% rozporządzalnego dochodu gospodarstwa domowego, o tyle hiszpańska niemal dwa razy tyle – 55%. Ambitne
plany wakacyjne mają także Szwedzi. Z odpowiedzi respondentów wynika, że szwedzka rodzina przeznaczy na nie średnio 1171 euro –
41,2% domowego budżetu.
Dominować będą podróże krajowe
Podróże krajowe to najczęstszy cel wydatków wykazanych przez Barometr. Europejczycy wydadzą na nie średnio 17% swojego
wakacyjnego budżetu. Rekordzistami pod tym względem okazują się być Hiszpanie, którzy na podróże po własnym kraju przeznaczą 25%
wszystkich wakacyjnych kosztów. Krajowe podróże dużą popularnością cieszyć się będą także na Litwie (21%), w Danii (20%), Szwecji, Finlandii
i Bułgarii (po 19%).
Podróże zagraniczne w największym stopniu uszczuplą portfele Holendrów i Brytyjczyków. Tego lata wydadzą oni na zagraniczne
wakacje po 17% wakacyjnego budżetu. Duńczycy i Szwedzi przeznaczą na ten cel 15%, Niemcy 13%, zaś Bułgarzy 12%.
Rozrywki i przyjemności takie jak clubbing, jedzenie w restauracjach czy spędzanie czasu na plaży – to druga największa grupa planowanych
wydatków w 17 badanych krajach. Najchętniej czas będą spędzać w ten sposób Hiszpanie, deklarujący przeznaczenie na rozrywki tego typu aż
24% swoich wakacyjnych wydatków. Restauracje i kluby chętnie odwiedzą także Duńczycy i Szwedzi (16%) oraz Polacy i Chorwaci,
planujący przeznaczyć na ten cel 15% swoich wakacyjnych wydatków.
Bułgarzy uprawiają ogródek, a Polacy sport
Lato to jednak nie tylko podróże, restauracje i beztroska zabawa. Wyniki badania przeprowadzonego przez Ferratum Group wskazują, że wielu
Europejczyków ma zgoła odmienne priorytety. Jako Europejczycy, 12% wszystkich wakacyjnych wydatków przeznaczymy tego lata na inwestycje
związane z domem, ogrodem, a nawet własną garderobą. Bułgarzy (21% budżetu) i Łotysze (19%) skorzystają z dobrej pogody latem, by
popracować w ogrodach i zająć się majsterkowaniem (DIY). Niemcy z kolei wykorzystają okazję, by przeznaczyć 14% swojego budżetu na
modne w tym sezonie ubrania.
Co dość zaskakujące, wakacyjne festiwale i wydarzenia sportowe nie są tak popularne, jak można by się tego spodziewać po europejskiej klasie
średniej. Na tego typu wydarzenia przeznaczymy tylko 5-6% wakacyjnych wydatków. Choć oglądanie sportu nie jest priorytetem dla
większości Europejczyków, to uprawianie go zdecydowanie figuruje wysoko na liście części z nich. Przynajmniej w Polsce. Niemal 1/10
wakacyjnych wydatków deklarowanych przez Polaków przeznaczona zostanie tego lata na rekreację sportową, taką jak piłka nożna czy
pływanie. Reszta Europy nawet nie zbliża się do tego wyniku.
Polski rynek turystyczny
„Raport Grupy Ferratum potwierdza, że w Polsce rynek turystyczny rozwija się w coraz szybszym tempie. Z roku na rok rośnie kwota, którą
polski klient wydaje na wyjazdy wakacyjne. W Polsce przestają one być dobrem luksusowym i coraz częściej na stałe goszczą w rocznych
budżetach domowych.” – komentuje Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.