W przypadku start-upów lub niewielkich firm, koszty i marża nie mają tak ogromnego znaczenia, jak w ogromnych przedsiębiorstwach. Liczyć się będzie osiągnięcie zamierzonego poziomu obrotów i utrzymanie dynamiki wzrostu. Gdy mówimy o projekcie, który ma zapewnione finansowanie, przez pierwsze lata działalności może być nawet na minusie. Ważne, aby zdobyć jak największe udziały rynkowe oraz pozyskać klientów.
Potencjał przychodowy projektu
Dla firm wchodzących na rynek kluczowe znaczenie ma biznesplan. Dokładnie należy w nim określić potencjał przychodowy. Co to takiego? To wytyczne dotyczące tego, ile i kiedy jest w stanie przynieść dany projekt. Dopiero później będzie można zestawiać wyniki z prognozami, aby sprawdzić, czy projekt rozwija się zgodnie z naszymi założeniami. Gdy zaobserwujemy duże odchylenia na poziomie przychodów, należy zweryfikować biznesplan. Choć kosztami możemy zarządzać, nie mamy wpływu na popyt na rynku.
Gdy mówimy o dojrzałych biznesach, analiza przychodów będzie wyglądać inaczej. Patrzymy na generowane koszty pod różnymi kontami i oceniamy, co miało największy wpływ na ich zmianę. Na wysokość obrotu wpływają rozmaite czynniki zewnętrzne. Analizie mogą podlegać np. zmiany kursów walutowych, zmiany cen produktów. Inaczej także sprawdza się przychody z nowych salonów, a inaczej, jeśli chodzi o działalność kontynuowaną. Kluczowa jest ocena rzeczywistej wartości wzrostu bądź spadku przychodów i to liczy się w ostatecznym rozrachunku.
Czym jest struktura kosztów?
Dokonując analizy finansowej, należy także zapoznać się z pojęciem struktury kosztów. Jak wiadomo, każda inwestycja wiąże się z ryzykiem. Na poziom ryzyka wpływ ma właśnie struktura kosztów. Są bowiem koszty, które trzeba ponieść i są to nakłady nie do odzyskania, a także są dziedziny kosztów, którymi można manewrować w przyszłości. Rozróżniamy także koszty jednorazowe, które ponosimy na początku danej inwestycji, a także koszty, które są niezbędne, jeśli chodzi o późniejszą bieżącą działalność.
Koszty, które ponosimy na późniejszym etapie to koszty stałe i koszty zmienne. Te pierwsze to m.in. czynsze, opłaty leasingowe. Z kolei koszty zmienne to te, które są związane proporcjonalnie z poziomem działalności.
Analizując rozkład kosztów, pod uwagę bierzemy także inne czynniki. Należy do nich m.in. udział kosztów bezpośrednich i pośrednich. Co to oznacza w praktyce? Rozgraniczeniem jest stopień przypisania danego kosztu do określonych fragmentów działalności firmy. Mówiąc najogólniej, bardziej przychylnie patrzy się na projekty, które wyróżniają się małym udziałem kosztów pośrednich, czyli ogólnych, np. administracyjnych czy marketingowych. Wyjaśnienie to jest sporym uproszczeniem, dlatego należy korzystać z pomocy specjalistów, dokonując analizy finansowej. Wtedy mamy pewność, że uzyskane wyniki odzwierciedlają rzeczywistą sytuację.
Artykuł powstał we współpracy z eanaliza.pl
Przeczytaj również:
Analiza finansowa przedsiębiorstwa – czym są wskaźniki płynności finansowej?