Polskie firmy coraz szerzej korzystają z dobrodziejstw cyfrowego świata. Nikt już chyba nie wyobraża sobie dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa bez narzędzi informatycznych. Tym samym rośnie uzależnienie biznesu od sfery IT, rosną też obawy przed zagrożeniami z tym związanymi.
Zagrożenia w sferze IT
Przedsiębiorcy gromadzą w swoich bazach ogromne ilości danych. Jednocześnie swoje funkcjonowanie zawdzięczają sprawności otoczenia informatycznego i płynnej transmisji danych. Według raportu Orange Insights, ponad połowa przedsiębiorstw uznaje bezpieczeństwo infrastruktury informatycznej za kluczowy obszar, decydujący o ich działaniu.
Firmy obawiają się cyberprzestępczości, problemów z transmisją danych przez internet, nieuczciwych pracowników oraz awarii serwerów, komputerów i łączy. Dostrzegalne zagrożenia zmuszają przedstawicieli biznesu do podejmowania różnorakich działań zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa IT w firmie.
Jak firmy stają się bezpieczniejsze?
Najwięcej badanych przedsiębiorców, bo aż 23% zamierza podjąć działania w kierunku zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania systemów, 12% deklaruje inwestycje w rozwój narzędzi zwiększających możliwości wykrywania zagrożeń i zarządzania nimi. Również 12 % będzie budować świadomość dbania o bezpieczeństwo danych wśród pracowników.
Różne sektory kładą nacisk na różne wartości, np. przemysł i handel zdecydowanie zabezpiecza ciągłość pracy systemów, natomiast branże usługowe skłaniają się bardziej ku pogłębianiu świadomości pracowników w zakresie bezpieczeństwa danych.
Najlepszy dostęp do narzędzi zabezpieczających infrastrukturę informatyczną mają z racji większych zasobów duże firmy, ale i mniejsze przedsiębiorstwa nie pozostają bezbronne. Bardzo często decydują się na outsourcing serwisu informatycznego, dzięki czemu ograniczają koszty przy jednoczesnym zapewnieniu profesjonalnej obsługi.
Dostępność serwisów IT
Jeśli chodzi o usługi informatyczne Warszawa lub inne duże miasta w Polsce nie mogą narzekać na małą podaż tego rodzaju firm. Gorzej sytuacja przedstawia się w małych miejscowościach znacznie oddalonych od wielkich aglomeracji. A przecież to w niewielkich rozmiarów miasteczkach informatyzacja pozwala rozwijać się różnego rodzaju biznesom, znacznie zwiększając zasięg ich działania.
W tym przypadku przedsiębiorcy muszą wspierać się profesjonalistami oferującymi swoją pomoc w najbliższej okolicy, choć to znacznie ogranicza ich możliwości wyboru co do jakości, szybkości interwencji i wachlarza świadczonych usług lub zmusza do ponoszenia większych kosztów współpracy.
Czy dla mniejszych miast istnieją perspektywy rozwoju serwisów informatycznych? Wydaje się, że w kategorii: usługi komputerowe Warszawa kontra mała miejscowość, niebawem zajdą duże zmiany. Wiele małych, ale i dużych firm funkcjonuje w miejscach mniej popularnych, bo właśnie tam stosuje się różnego rodzaju zachęty dla rozwoju biznesu (strefy przemysłowe, inkubatory przedsiębiorczości) i to właśnie tam mieszkańcy chętniej decydują się na zakładanie e-biznesów. Naturalną rzeczą jest więc przeniesienie wszelkich usług komplementarnych w okolice siedzib takich firm. Można też przypuszczać, że wypełnienie rynku nastąpi dość szybko, biorąc pod uwagę tempo informatyzacji zachodzącej w polskich przedsiębiorstwach.