Rozważasz podjęcie kredytu na rozwój swojej firmy? Ofert na rynku jest tak wiele, że łatwo się w nich pogubić. Na co zwrócić uwagę, wybierając bank?
Tegoroczny raport centrum analiz polityczno-gospodarczych Polska Insight wykazuje, że potencjał rozwojowy polskiego sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest całkiem duży. Wprawdzie sektor ten wydaje się mniejszy niż w innych państwach Unii Europejskiej i nawet w zestawieniu z dużymi polskimi firmami przedsiębiorstwa MŚP, tj. zatrudniające od 10 do 249 pracowników, nie wypadają najlepiej (przypada na nie tylko 36% łącznych przychodów) – jednak polska gospodarka nie jest jeszcze nasycona tego typu firmami i znajdzie się w niej miejsce na działanie.
Najważniejszą barierą w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw okazuje się kłopot z pozyskaniem finansowania. Kwestia ta przekłada się następnie na skłonność firm do inwestowania w rozwiązania innowacyjne. Statystyki pokazują, że wśród firm, które mają utrudniony dostęp do finansowania, tylko 8,6% inwestuje w badania i rozwój. Firmy, które nie mają problemu z pozyskaniem funduszy zewnętrznych, dokonują takich inwestycji prawie dwa razy częściej (18,4%). Na szczęście, banki oferują szereg kredytów dla małych i średnich przedsiębiorstw. Zanim jednak złożymy wniosek, warto przyjrzeć się tym ofertom bliżej.
Czym się kierować, wybierając bank?
Pierwsze, na co warto zwrócić uwagę, to informacja, czy bank pobiera opłatę za rozpatrzenie wniosku kredytowego. Często określana jest ona odgórnie, bywa jednak, że banki wyliczają taką opłatę jako procent od wartości kredytu, o który wnioskujemy. Co nas również interesuje, to wysokość prowizji pobieranej z tytułu udzielenia kredytu, która w niektórych bankach wynieść może nawet do 5%, najczęściej jednak wahając się w przedziale 1–2,5%. Kolejną ważną kwestią jest wysokość oprocentowania, na które składają się: aktualna, zazwyczaj zmienna stopa procentowa WIBOR oraz marża banku. Do tego dochodzi kwestia przedłożenia dokumentów z miejsca pracy, potwierdzających uzyskiwane przed nas dochody miesięczne. – Zdajemy sobie sprawę, że proces przyznawania kredytu bywa uciążliwy dla klienta – mówi Michał Knitter, dyrektor departamentu produktów w Idea Banku. – Tworząc Kredyt Fair chcieliśmy maksymalnie wyjść małym i średnim przedsiębiorcom naprzeciw, rezygnując między innymi z konieczności dostarczania zaświadczeń z Urzędu Skarbowego i ZUS-u. Wiarygodność klienta sprawdzamy na podstawie historii jego firmowych kont z ostatnich sześciu miesięcy. Można je przedłożyć elektronicznie. Jesteśmy zdania, że klient ma wystarczająco dużo na głowie, zajmując się bieżącymi sprawami firmy i nie musi tracić czasu w urzędach.
Niektóre banki, w zależności od kwoty, o jaką wnioskujemy, wymagają również przedłożenia wykazu zabezpieczeń, których nasze przedsiębiorstwo jest w stanie udzielić w razie problemów ze spłatą kredytu, np. nieruchomości, którymi dysponujemy. Warto też zwrócić uwagę, czy bank pobiera prowizję za przedterminową spłatę kredytu lub rezygnację z niego – a jeśli tak, to w jakiej wysokości. Po wnikliwym przeanalizowaniu dostępnych na rynku ofert podejmujemy decyzję i składamy odpowiedni wniosek. Zwróćmy przy tym uwagę, że o kredyt możemy wnioskować nie tylko w oddziale banku, ale często również przez Internet. Wtedy decyzję o przyznaniu kredytu otrzymujemy online. To dodatkowa opcja, z pewnością wygodna dla wielu przedsiębiorców.
Na co przeznaczyć kredyt?
To, w jaki sposób wykorzystamy środki finansowe, przyznane nam przez bank, zależy od nas samych. Będąc właścicielami, sami najlepiej wiemy, czego naszej firmie potrzeba. Pieniądze z kredytu przeznaczyć możemy na finansowanie bieżących spraw, takich jak wypłata wynagrodzeń dla pracowników, uregulowanie płatności z tytułu dostaw towarów i usług, opłacenie rachunków za media, zakup wyposażenia i materiałów biurowych. Możemy też przeznaczyć je na inwestycje, mające na celu powiększenie naszego majątku stałego, badania czy rozwój technologii – wszystko w zależności od branży, w jakiej działamy. Dzięki środkom z kredytu możemy też przeprowadzić modernizację lub budowę obiektów należących do firmy, zakupić środki transportu, grunty lub maszyny, a także sfinansować inne nasze zobowiązania, powstałe na przykład z tytułu działalności leasingowej.
Wybierając kredyt dla swojego przedsiębiorstwa nie sugerujmy się zdaniem innych – sami przemyślmy dokładnie, czego nam potrzeba i która oferta jest dla nas najbardziej korzystna. To my przecież będziemy go przez najbliższe miesiące spłacać.