Zbiórki internetowe to jedno z najnowszych rozwiązań finansowych, które w ostatnim czasie przeżywa prawdziwy boom. Według badań tylko w Polsce co czwarty internauta dokonał przynajmniej jednej wpłaty na rzecz osoby potrzebującej. Niestety, wokół zbiórek internetowych narosło wiele mitów, które mogą wprowadzić w błąd osoby, które chciałyby z nich skorzystać. W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i pokazać, jasną stronę zbiórek internetowych.
Zbiórki internetowe to oszustwo
To mit, powstały w wyniku kilku incydentów, w których nieuczciwi organizatorzy wykorzystywali zbiórki internetowe do wyłudzenia pieniędzy. Należy jednak pamiętać, że w każdej dziedzinie znajdą się osoby nieuczciwe. Aby uniknąć ryzyka, warto więc wybierać sprawdzone platformy, które zajmują się organizacją zbiórek internetowych. Zatrudniają one bowiem sztab ludzi, odpowiedzialnych za weryfikację organizatorów i dbają o bezpieczeństwo użytkowników. Sposoby na sprawdzenie wiarygodności zbiórek różnią się w zależności od serwisu. Weryfikacja tożsamości organizatora może nastąpić za pośrednictwem rachunku bankowego, dowodu osobistego, a nawet video rozmowy. Zgłoszenia o nieprawidłowościach w zbiórkach zawsze traktowane są poważnie. Jeżeli więc wpłacający ma podejrzenie nieuczciwości, w prosty sposób może skontaktować się z serwisem.
Zbiórki internetowe to sposób na uzyskanie łatwych pieniędzy
To jeden z największych mitów, który powoduje, że sporo osób traci zaufanie do zbiórek internetowych. Niestety, wiele osób myśli, że to sposób na zdobycie pieniędzy bez wysiłku. Nic bardziej mylnego. Dobrej jakości kampania zbierająca fundusze wymaga czasu, wysiłku i zaangażowania. Przygotowanie dobrego tytułu, zdjęć i opisu zbiórki to zaledwie początek drogi. Aby osiągnąć cel, warto stworzyć strategię promocyjną, która skupia się na wykorzystaniu różnych kanałów komunikacyjnych. Do nagłośnienia akcji dobrze jest wykorzystać media społecznościowe, prasę, telewizję, a nawet poprosić o wsparcie celebrytów. Im więcej osób dowie się o zbiórce, tym większa szansa na zdobycie potrzebnych funduszy. W sieci istnieje wiele wartościowych poradników o tym, jak skutecznie promować swoją zbiórkę internetową.
Zbiórki internetowe to metoda zbierania pieniędzy tylko dla osób ciężko chorych
Zbiórki internetowe to nie tylko metoda zbierania pieniędzy na ciężkie choroby. Na rynku istnieje wiele serwisów, które proponują użytkownikom różne rozwiązania. Przykładem jest serwis Pomoc.pl, który udostępnia narzędzie do zakładania zbiórek zarówno na leczenie, pomoc zwierzętom, jak i projekty artystyczne czy naukowe. W Polsce coraz większą popularnością cieszą się też serwisy skupiające się na tzw. crowdfundingu udziałowym, który jest szansą na rozwój istniejących już firm i startupów. Kluczem do sukcesu jest promocja zbiórek wśród odpowiednich grup odbiorców, zainteresowanych danym tematem. Na rynku istnieją też narzędzia do tworzenia zbiórek na różne projekty. Można tam zbierać środki na organizacje wydarzeń, nagrywanie podcastów tematycznych, czy prowadzenie bloga podróżniczego. Często są to platformy do organizowania zbiórek cyklicznych, gdzie darczyńcy deklarują comiesięczną wpłatę na jakiś cel. Zbiórki internetowe stanowią więc sposób na wsparcie różnych dziedzin i pasji.
Serwisy zbiórkowe pobierają ogromną prowizję od tworzonych zbiórek
To kolejny krzywdzący mit, który wyolbrzymia i generalizuje sprawę. Platformy zbiórkowe indywidualnie ustalają opłaty. Niektóre z nich są zupełnie darmowe, jak np. Pomoc.pl. Serwis proponuje wpłacającym, pozostawienie dobrowolnego „napiwku” na swoją rzecz. Są serwisy, które pobierają prowizje rzędu 6-20% od zebranych środków. Niektóre z nich w zamian za taką opłatę biorą na siebie tworzenie zbiórki oraz jej promocję. Istnieją też rozwiązania, gdzie opłaty pobierane są dopiero za konkretne usługi, jak np. promocja zbiórki, czy zmiana indywidualnego adresu URL. Zdarzają się jednak platformy, które, mimo że twierdzą, że są darmowe, to w ich regulaminach można znaleźć lakoniczne stwierdzenia, że pobierają “niewielkie opłaty” np. na pokrycie kosztów operatora płatności. Dlatego zawsze warto skontaktować się i dopytać ile wynoszą takie opłaty.
Zbiórki internetowe to skuteczna metoda zbierania funduszy na różnego rodzaju cele, od leczenia chorób, poprzez projekty artystyczne, naukowe, aż po pomoc zwierzętom. Niestety, wokół zbiórek narosło kilka mitów, które powodują, że wiele osób traci zaufanie do tej formy zbierania pieniędzy. Warto jednak pamiętać, że wybierając sprawdzoną platformę oraz korzystając z poradników dotyczących tworzenia i promowania zbiórek, można osiągnąć sukces. Organizatorzy muszą jednak zdawać sobie sprawę, że zbiórki internetowe wymagają dużego zaangażowania i wysiłku, a ich sukces zależy od skutecznej strategii promocyjnej. Warto również zapoznać się z regulaminem serwisu oraz z modelem biznesowym, który proponuje, aby uniknąć nieporozumień. Dzięki temu zbiórki internetowe stanowią skuteczne narzędzie do zbierania funduszy i wsparcia różnych inicjatyw.