Masz świetny pomysł na biznes w sieci? W takim razie zapewne chciałbyś jak najszybciej załatwić wszelkie formalności i przejść do promocji swojego produktu. Niestety, tworzenie sklepów internetowych to nie lada wyzwanie, a zbytni pośpiech może sprawić, że pominiesz kilka niezwykle istotnych kwestii. Jakich? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Odpowiednie oprogramowanie
Tworzenie sklepów internetowych nie obędzie się bez wyboru właściwego oprogramowania. Zdecydowanie warto wziąć go pod uwagę już na początku planowania. Zasadniczo w tej kwestii masz do wyboru kilka opcji:
– Sklep założony na zewnętrznym serwerze – oprogramowanie do obsługi sklepu jest zapewnione przez tę samą firmę, która udostępnia serwer.
– Sklep założony na własnym serwerze – samodzielnie wybierasz serwer, a także instalujesz i dbasz o oprogramowanie sklepu.
Każde z wyżej przedstawionych rozwiązań ma swoje zalety. Hosting jest szczególnie wygodny dla osób, które nie mają wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu platformy e-commerce. Niestety, zmniejsza on przy okazji ilość elementów strony, na które jej właściciel ma realny wpływ. Z kolei prowadzenie sklepu na własnym serwerze to większa wolność, która wiąże się jednak z odpowiedzialnością.
Wybierając CMS, kieruj się przede wszystkim potrzebami swojego biznesu i nie pozostawaj głuchy na rekomendacje znajomych i internetowych społeczności. Z pewnością wiele osób będzie chętnych, aby opowiedzieć ci o swoich doświadczeniach związanych np. z platformą sklep Magento.
Bezpieczeństwo
Sklepy internetowe przetwarzają wiele delikatnych informacji o swoich klientach – numery ich kart płatniczych, adresy i inne prywatne dane. Musisz zadbać o to, aby były one w stu procentach bezpieczne – w innym razie narazisz się na trwałą utratę ich zaufania.
Większość platform e-commerce w pakiecie usług zapewnia również wiele rozwiązań mających na celu podniesienie bezpieczeństwa sklepu. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru, warto jednak sprawdzić, czy w ich skład wchodzą między innymi:
– certyfikat SSL – zapewniający ochronę transakcji internetowych (numerów kart kredytowych itp.),
– odpowiednie wymagania względem haseł dostępu (wielkie litery, znaki specjalne, numery),
– brak bazy trwale przechowującej dane klientów (kody zabezpieczające czy numery kart kredytowych),
– ochrona serwera przez atakami z zewnątrz (np. firewall).
Kopie zapasowe
Wypadki chodzą po ludziach. Nawet najbardziej renomowanym firmom zdarza się przez przypadek usunąć bardzo ważne dane. Dlatego właśnie tak istotne jest, aby platforma e-commerce, z której będziesz korzystać, posiadała opcję automatycznego tworzenia kopii zapasowych. Ta prosta funkcjonalność pozwoli ci szybko naprawić popełniony błąd i uchroni przed druzgocącymi konsekwencjami kliknięcia w niewłaściwy guzik.
Oszczędzanie na usłudze kopii zapasowej może kosztować cię fortunę. Przed podjęciem ostatecznej decyzji upewnij się więc, że wybrana przez ciebie platforma zapewnia automatyczne zapisywanie danych (będzie to między innymi sklep Magento).
Opcje dostawy
Kiedy klienci zdecydują się już na zakup produktów w twoim sklepie, jak masz zamiar im je dostarczyć? Czy planujesz wysyłać im informacje dotyczące lokalizacji przesyłki? Czy pomyślałeś o tym, jak powinny wyglądać profesjonalne etykiety, którymi oznaczysz paczki?
Większość z wyżej wymienionych potencjalnych problemów zostanie rozwiązana przez odpowiednie oprogramowanie dostarczane przez firmę transportową. Z decyzją o podpisaniu umowy z kurierem wstrzymaj się jednak do momentu wyboru platformy e-commerce. Może przecież okazać się, że ich środowiska nie są ze sobą kompatybilne.
Sposób płatności
Bez wprowadzenia właściwego systemu płatności, całe projektowanie sklepu pójdzie na marne. Najpopularniejsze z nich to między innymi przelewy, portfel elektroniczny, płatność SMS czy przy wykorzystaniu karty. Optymalnym rozwiązaniem jest udostępnienie klientom wszystkich tych opcji. Oznacza to jednak większe miesięczne opłaty za korzystanie z systemów.
Tworzenie sklepów internetowych to nie bułka z masłem
Wymienione wyżej kwestie to oczywiście nie jedyne aspekty, które należy wziąć pod uwagę, podczas zakładania własnego e-sklepu. Dopełnienie związanych z nimi formalności uchroni cię jednak przed wpadką i sprawi, że będziesz mógł w spokoju skupić się na innych obszarach rozwoju biznesu – szukaniem pośredników, negocjowaniem cen czy działaniami marketingowymi. Nieocenioną pomocą może okazać się również firma IT, która zajmuje się projektowaniem sklepów internetowych – skorzystanie z jej usług zdejmie z ciebie część obowiązków a także zwiększy szansę na powodzenie całego przedsięwzięcia.
Więcej informacji o projektowaniu sklepów internetowych znajdziesz na stronie: https://studiosoftware.pl/sklepy-internetowe-magento