Zakupy z domu, dostawa we wskazane miejsce, szeroki wybór towarów często niedostępnych szerzej – to właśnie kochamy w sklepach internetowych. Zwłaszcza w sezonie wyprzedaży, kiedy prawdziwą perełkę możemy upolować w bardzo atrakcyjnej cenie. Jak pokazują badania Rzetelnej Firmy, w ubiegłym roku aż 83 proc. internautów robiło zakupy w sieci. Na zakupowej euforii, która osłabia naszą czujność, zarabiają jednak nieuczciwi sprzedawcy. Komenda Główna Policji tylko w I półroczu 2012 r odnotowała ponad 6900 oszustw w sieci. Liczba ta jednak rośnie w zatrważającym tempie.
Popularność zakupów w sieci rośnie. W ubiegłym roku tylko 17 proc. internautów nie kupiło czegoś w sieci. Wraz z popularnością e-zakupów rośnie niestety również ilość oszustw – w Internecie trudniej sprawdzić, co kupujemy, trudniej również o pewność, że towar do nas dotrze. Czy jednak w związku z tym mamy przestać ufać e-sklepom? W żadnym razie. Po prostu dokładniej je sprawdzajmy.
– Pierwszym krokiem do weryfikacji sklepu internetowego, jest sprawdzenie wszystkich danych kontaktowych i rejestrowych przedsiębiorcy: nazwy, adresu, telefonu, NIPu, REGONu. Jeśli na stronie internetowej widnieje tylko formularz kontaktowy – lepiej unikać takiego sklepu. Tylko pełne ujawnienie danych przez sprzedawcę daje podstawy do uznania go za godnego zaufania. Warto także dla pewności zadzwonić pod podany numer kontaktowy i upewnić się czy pod nim figuruje konkretna firma.
– Zwróćmy uwagę na opinie o sprzedawcy. Na forach internetowych toczy się wiele dyskusji o nierzetelnych sklepach. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę nazwę firmy i zobaczyć, co sądzą o niej inni kupujący.
– Warto sprawdzić, czy sklep internetowy posiada certyfikat zaufania – Certyfikat Rzetelnej Firmy, który jest przyznawany przedsiębiorstwom stosującym w swojej działalności zasady etyki biznesowej. Wystarczy na stronie internetowej sklepu znaleźć ikonkę Rzetelnej Firmy i kliknąć się w nią. Otrzymamy wtedy aktualną informację, czy przedsiębiorstwo jest uczestnikiem programu czy też nie. To dobry sposób weryfikacji naszych kontrahentów – Certyfikat przyznawany jest przedsiębiorstwom, które nie zalegają z płatnościami, cieszą się zaufaniem klientów, prowadzą legalną i uczciwą działalność.
– Czytajmy dokładnie wszystkie opisy sprzedawanych produktów, zwracajmy uwagę na dopiski „drobnym drukiem”. Często niskie ceny nie są wynikiem zwykłej wyprzedaży, ale defektu towaru. Jeśli dokładnie nie sprawdzimy, co znajduje się na w ofercie, nie mamy możliwości wniesienia reklamacji za towar.
– Przy zakupie towarów mających określoną datę przydatności – dokładnie sprawdźmy opis produktu i poszukajmy daty ważności. Jeśli jej nie będzie, lepiej poszukajmy innego sprzedawcy.
– Cena to główny powód, dla którego decydujemy się na internetowy zakup. Pamiętajmy jednak, żeby sprawdzić, czy podana kwota jest ostateczna, czy przypadkiem nie ma w niej ukrytych jakichś kosztów. Zwróćmy uwagę na koszty przesyłki – możemy je zweryfikować sprawdzając koszt na stronie firm kurierskich czy zajmujących się przesyłaniem korespondencji. Zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy zawyżają opłaty za dostarczenie towaru. Przy dużych obniżkach cen, zwracajmy też uwagę czy powodem nie jest defekt towaru.
– Pamiętajmy też o naszych prawach konsumenckich w Internecie. Dokonując zakupu w sieci możemy w ciągu 10 dni zrezygnować z danego towaru bez podania przyczyny. Warunkiem rezygnacji jest zwrot pełnowartościowego produktu. Do przesyłki zwrotnej należy dołączyć stosowne oświadczenie o odstąpienie od umowy. W momencie jego otrzymania, sprzedawca ma dwa tygodnie na oddanie nam pieniędzy za towar. Jeśli natrafimy na stronie na informację, że zakupiony towar nie podlega zwrotowi czy reklamacji, z usług takiego przedsiębiorcy po prostu zrezygnujmy. Dodatkowo, jeśli na stronie sklepu internetowego nie podano informacji o nazwie i siedzibie sklepu, cenie (dotyczy to także podatków i cła), zasadach zapłaty, kosztach, sposobie i terminie dostawy, prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni, sposobie i miejscu składania reklamacji, to zgodnie z prawem termin, w którym możesz zrezygnować z zakupu wynosi trzy miesiące.
– W kwestii reklamacji zakupów internetowych, podobnie jak w tradycyjnym sklepie, czas ustosunkowania się do naszych roszczeń wynosi dwa tygodnie. Jeśli sprzedawca nie dopełni tego obowiązku, jest to równoznaczne z akceptacją reklamacji.
– Płacąc przez Internet, upewnijmy się również, że sprzedawca oferuje nam bezpieczny sposób zapłaty za towar – zwłaszcza jeśli jest to płatność kartą kredytową.
Waldemar Sokołowski,
Prezes Rzetelnej Firmy
www.rzetelnafirma.pl
O Rzetelnej Firmie
Rzetelna Firma to program, który promuje uczciwość płatniczą oraz stosowanie wysokich standardów etycznych i dobrych praktyk w działalności gospodarczej. Podstawowym warunkiem kwalifikującym firmę do udziału w programie jest jej weryfikacja w Krajowym Rejestrze Długów i sprawdzenie, czy nie figuruje w nim jako dłużnik. Dzięki temu wiadomo, że jest ona solidnym płatnikiem i co za tym idzie pewnym partnerem w biznesie. Przedsiębiorca posługujący się tytułem Rzetelnej Firmy buduje pozytywny wizerunek swojej firmy i w prowadzeniu biznesu kieruje się zasadami Kodeksu Etycznego Rzetelnych Firm. Program Rzetelnej Firmy jest prowadzony pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. W programie uczestniczy w tej chwili ponad 42 000 firm reprezentujących niemal wszystkie branże krajowej gospodarki.
Przejdź na bloga www.blog.finanseosobiste.pl ,
Przejdź do działu Nowe produkty finansowe
Odwiedź inne serwisy grupy www.FinanseOsobiste.pl
www.nieruchomosciowo.biz
www.UbezpieczeniaPoLudzku.pl
www.poznajTFI.pl
www.AlternatywneInwestycje.com