W ostatnim czasie ze względu na kryzys na rynkach finansowych coraz bardziej popularne stały się inwestycje w aktywa emocjonalne. Umożliwiają one osiąganie zysków mimo spadków na giełdach światowych. Z tego względu ciekawym sposobem na dywersyfikację portfela i pomnażanie swojego kapitału może być inwestycja w samochody klasyczne.
Inwestycje w samochody klasyczne są na polskim rynku jeszcze mało znaną formą inwestycji.
W Europie najbardziej rozwiniętymi rynkami pod tym względem są Wielka Brytania i Niemcy. Na pozycje tych rynków znaczny wpływ mają silne tradycje motoryzacyjne oraz skłonności konsumenckie ich mieszkańców. Ze względu na wzrost zamożności społeczeństwa w Europie Środkowej i Wschodniej, ta specyficzna forma inwestycji zdobywa jednak coraz większą popularność również na innych rynkach. Dodatkowo, wzrost zainteresowania inwestycjami w samochody klasyczne stymulowany jest przez wysoką zmienność rynków finansowych i rosnącą awersję do akceptowanego poziomu ryzyka inwestycyjnego.
Rynek aut zabytkowych jest ogromny, a jego roczne obroty liczone są w setkach milionów euro. Wybór modeli pod ewentualną inwestycję jest bardzo duży, jednak zainteresowanie kolekcjonerów i inwestorów skupia się głównie wokół kilkunastu najbardziej pożądanych marek. Wśród nich znajdują się m.in.: Aston Martin, Bentley, BMW, Bugatti, Jaguar, Mercedes, Rolls-Royce, Ferrari, Porsche. Najbardziej poszukiwane modele pochodzą jednak z różnych okresów produkcji zarówno jeszcze przedwojennego, jaki i powojennego, które wyprodukowano do lat 80. minionego wieku. Nie można również zapominać o produkowanych w limitowanych seriach współczesnych modelach ekskluzywnych super aut takich jak Ferrari Enzo, czy Bugatti Veyron, które również są ciekawą propozycją inwestycyjną.
Według Dziennika The Guardian, który przygotował podsumowanie na rynku inwestycji alternatywnych w ostatnim dziesięcioleciu wynika, że to właśnie inwestycje w samochody klasyczne przyniosły obok wina i sztuki jedne z największych zysków w ostatnim czasie. Inwestycja w samochody klasyczne może zatem zapewnić stabilny i stały zysk. Według przedstawicieli największego brytyjskiego domu aukcyjnego Coys, zajmującego się sprzedażą samochodów zabytkowych, ceny w ostatniej dekadzie były raczej stabilne i wzrosły od 10 do 50%. Niemniej jednak ceny najbardziej poszukiwanych samochodów wzrastały nawet o 200% w ostatnich 10 latach. Nie należy przy tym zapominać, że rynek ten jest jednak stosunkowo mało płynny.
Zdaniem negocjatora z domu aukcyjnego Coys, Willa Smitha, dobrą inwestycją w ostatniej dekadzie był zakup Ferrari 246 Dino z roku 1972, które w roku 2000 zostało sprzedane za 35 tysięcy funtów, a obecnie jest wyceniane na 90 tysięcy. Podobnie Mercedes Benz 300SL Gullwing z 1957 roku, kupiony w 2000 roku za 100 tysięcy funtów, obecnie wart jest około 300 tysięcy.
Przykładowe stopy zwrotu z inwestycji w samochody klasyczne:
Dość znaczne stopy zwrotu osiągane dzięki inwestycjom w samochody klasyczne skłaniają inwestorów do zwiększonej aktywności w tej klasie aktywów. Przykładem firmy działającej na polskim rynku, która umożliwia tego rodzaju inwestycje jest New World Alternative Investments Dom Maklerski, który powołał linie produktową – New World Classic Cars (NWCC).
Nad działalnością NWCC kierowaną przez Pawła Kruszewskiego ? wieloletniego pasjonata motoryzacji i doradcy ds. Samochodów Klasycznych, czuwa Rada Programowa. W jej skład wchodzą eksperci z dziedziny motoryzacji:
Włodzimierz Zientarski ? dziennikarz, publicysta i pasjonat motoryzacji,
Andrzej Roszkiewicz – pasjonat i kolekcjoner aut klasycznych (specjalizujący się w markach BMW i Rolls Royce), właściciel jednej z największych w Polsce kolekcji aut zabytkowych,
Roman Dębecki ? prywatny kolekcjoner aut marki Mercedes, zastępca redaktora naczelnego magazynu Auto-Świat, znawca i pasjonat aut klasycznych.
NWAI oferuje swoim klientom samochody z trzech różnych okresów: tzw. oldtimery, czyli dzieła przedwojenne, klasyczne auta z drugiej połowy minionego stulecia oraz krótkie, limitowane, elitarne serie współczesnych aut klasy supercars. Każda z inwestycji posiada certyfikat autentyczności wydany przez ekspertów Zespołu Pojazdów Zabytkowych Polskiego Związku Motorowego.
Inwestycje w samochody klasyczne dopiero rozwijają się w Polsce, lecz mogą okazać się bardzo dobrym sposobem na osiągnięcie zysku. Cechy charakterystyczne tego rodzaju lokat, takie jak bardzo mała korelacja z tradycyjnymi formami inwestowania i walory użytkowe nabywanych aktywów, sprawiają że tego typu inwestycja może być ciekawą alternatywą w porównaniu do innych, bardziej tradycyjnych sposobów lokowania kapitału.
autor: Piotr Bernaś
redaktor portalu
www.IPO.pl