Prowadzisz firmę? Myślisz o podpisaniu umowy leasingowej? Takie rozwiązanie pozwoli Ci nie tylko korzystać z dóbr przy minimalnym wkładzie własnym, ale również wygenerować w swojej firmie spore oszczędności!
Warunki umowy leasingu
W zależności od rodzaju umowy leasingowej, warunki dotyczące rozliczeń podatkowych znacząco się różnią:
– Leasing operacyjny pozwala podatnikowi na dodanie niemal wszystkich wydatków związanych z leasingiem do kosztów uzyskania przychodu. Należą do nich: opłata początkowa (zwana inaczej czynszem inicjalnym), rata leasingową, prowizje, koszty manipulacyjne, koszt paliwa. Koszty amortyzacji pojazdu leżą w obowiązku leasingodawcy. Po zakończeniu umowy jej przedmiot może stać się własnością użytkującego.
– W przypadku leasingu finansowego leasingobiorca może dodać do kosztów uzyskania przychodu jedynie odsetki od rat leasingowych. Amortyzacja pojazdu jest w przypadku leasingu finansowego w rękach leasingobiorcy, a po zakończeniu umowy pojazd staje się automatycznie jego własnością. Co ważne, decydując się na leasing finansowy mamy obowiązek jednorazowego uregulowania stawki VAT wraz z pierwszą ratą.
Wśród polskich przedsiębiorców zdecydowanie większym powodzeniem cieszy się leasing operacyjny (aż 80% zawartych umów leasingowych dotyczy właśnie leasingu operacyjnego). Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję gruntownie przeanalizuj potrzeby i możliwości Twojej firmy (również finansowe). Rozwiązanie, które sprawdziło się w przypadku osiemdziesięciu procent przedsiębiorców nie musi być najlepsze także dla Ciebie.
Nie mniej istotne są również możliwości odliczenia podatku vat od opłat leasingowych ponoszonych w związku z zawartą umową. Wbrew pozorom, sytuacja wcale nie jest jednoznaczna.
Aktualne przepisy prawa zakładają, że wiele samochodów, traktowanych jako służbowe służy także do użytku prywatnego. Odliczając VAT od raty leasingowej auta warto pamiętać, że leasingobiorcy mogą odliczać jedynie 50% jego wartości od wydatków związanych z takimi pojazdami.
To ograniczenie nie obowiązuje jednak z przypadku, gdy samochód wykorzystywane jest jedynie do celów służbowych. W takiej sytuacji leasingobiorca może odliczać 100% VAT od rat leasingowych i zakupu paliwa.
Co zrobić, aby móc odliczyć 100% VAT?
Podatnik ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (specjalnie do celów VAT), która potwierdza, że auto służy wyłącznie celom zawodowym oraz wprowadzenie zasad użytkowania pojazdu (np. w formie regulaminu). Leasingobiorca musi również przekazać urzędowi skarbowemu informację o takim samochodzie (wypełniając druk VAT-26) – w terminie 7 dni od momentu, kiedy poniesie pierwszy wydatek związany z tym pojazdem (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).
Jeśli podatnik nie prowadzi takiej ewidencji lub nie złożył w urzędzie stosownego formularza, ma obowiązek odliczenia jedynie 50% wartości VAT.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, warto skonsultować się z doświadczonym przedstawicielem firmy leasingowej, który bazując na swojej wiedzy wyjaśni wszelkie niejasności. Czy wiesz, że decydując się na leasingu samochodu w Raiffeisen Leasing każdy klient otrzymuje opiekę indywidualnego opiekuna, który stanowi gwarantuje skuteczne wsparcie na przykład w takich sytuacjach?