Wydawać by się mogło, że tylko politycy, celebryci i inne osoby publiczne chcą mieć i kształtować w określony sposób swoją markę osobistą. Nic bardziej mylnego, bowiem każdy z nas, bez względu na to, czy pojawia się w mediach, czy też nie, może chcieć mieć własną markę osobistą, na przykład po to, aby kształtować swój wizerunek eksperta, co przyczyni się do znalezienia lepszej pracy. Jak tego dokonać?
Marka produktu a marka osoby
Szereg działań z zakresu marketingu, w tym promocja i reklama, zmierza do tego, aby jak najwięcej potencjalnych konsumentów wybrało promowaną markę produktu lub usługi. Te szczególne cechy wyróżniające produkt na tle konkurencji okazują się decydujące dla kupującego. Misja marki, specyficzne wartości, jakim hołduje producent danych towarów i działania promocyjne, podejmowane przez ekspertów zajmujących się marką, skutkują zwiększeniem wolumenu sprzedaży.
Nie inaczej jest w przypadku kształtowania marki przypisanej do danej osoby. Marka osobista powinna odzwierciedlać wiarygodną misję życiową danego człowieka. Stanowić odpowiedź na pytanie, co on robi i dlaczego. Nasze działania, specyficzny punkt widzenia oraz kodeks wartości etycznych i moralnych mają inspirować ludzi i chwytać ich za serca. Dzięki temu można zbudować silną markę osobistą, która będzie procentować w przyszłości. Tylko bowiem inspiracja jest trwałym sposobem na zaistnienie w danej przestrzeni, na przykład na rynku pracy bądź w biznesie, oraz rozwój w branży.
Nikogo nie zainspiruje mówienie o tym, jak jest. Przytaczanie suchych faktów jest przejawem nieprawidłowej komunikacji z otoczeniem. Trzeba wówczas zrobić wszystko, aby zmienić swój model komunikacji. Wszyscy wielcy liderzy, jak twierdzi Piotr Grządziel, specjalista od personal brandingu, mają swoje przekonania, swój powód do działania i chętnie dzielą się nimi ze światem. Mówiąc, dlaczego coś się dzieje, powodują, że chcemy ich słuchać i przebywać w ich otoczeniu.
Media cyfrowe dla budowania marki osobistej
W ostatnich latach zaszła ogromna zmiana w zakresie dostępnych narzędzi kształtowania swojej marki osobistej, wraz z rozwojem mediów cyfrowych, w tym głównie społecznościowych. Każdy z nas korzysta obecnie z nieograniczonego dostępu do informacji, choć nie zawsze są one rzetelne i zgodne z prawdą.
Kształtowanie marki osobistej jest dziś prostsze niż kiedykolwiek, ale najpierw warto sobie odpowiedzieć na pytanie – dlaczego chcemy to robić. Możliwe, że zależy nam na dobrym wizerunku jako osoba publiczna, albo chcemy być postrzegani jako specjaliści w branży, w celu znalezienia dobrze płatnej, pasjonującej pracy. Powodów, dla których warto kształtować markę osobistą jest co niemiara. Ma to znaczenie nie tylko dla osoby, której marka ta dotyczy, ale i dla jego najbliższych. Nigdy nie wiadomo, czy na przykład nasze dziecko nie zechce zostać politykiem i informacje dotyczące wizerunku jego rodziców w sieci internetowej staną się bardzo istotne – zarówno dla jego zwolenników, jak i przeciwników.