Wykwalifikowani specjaliści oraz wysokiej klasy menedżerowie to osoby zazwyczaj niedostępne na rynku pracy. Trudno do nich dotrzeć sposobami dostępnymi w tradycyjnej rekrutacji, a pracodawcy mają ogromne problemy z ich pozyskaniem. Z pomocą w takich sytuacjach przychodzą bardziej zaawansowane metody, pozwalające na dotarcie i zmotywowanie takiego pracownika do zmiany zatrudnienia. Muszą być jednak stosowane przez doświadczonych fachowców.
Executive search w pozyskiwaniu specjalistów i menedżerów
Executive search to wysokiej klasy usługa oferowana przez agencje, które pozyskują dla swoich klientów wykwalifikowanych pracowników, również kadry zarządzającej. Projekty z tego zakresu prowadzone są wyłącznie przez najbardziej doświadczonych fachowców z dziedziny HR, posiadających szeroką sieć własnych kontaktów i doskonałe zdolności negocjacyjne.
Rozmowy z kandydatami na najwyższym szczeblu często przypominają bowiem wymagające wyczucia negocjacje handlowe. Menedżerowie i specjaliści zazwyczaj nie są zainteresowani zmianą pracy i to właśnie od rekrutera zależy zmotywowanie ich do tego.
W projektach Executive search agencja rekrutacyjna wykorzystuje takie narzędzia, jak:
• Konsultacje z klientem w celu przygotowania profilu kompetentnego kandydata, który będzie pasował do kultury organizacyjnej firmy;
• Bezpośrednie poszukiwania w zaakceptowanych przez klienta źródłach;
• Ocena kompetencji kandydatów, również za pomocą Assessment i Development Centre;
• Negocjacje z wybranymi kandydatami;
• Sprawdzenie referencji – rozmowy z przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi, składające się na kompleksową ocenę;
• Przygotowanie oferty dla wybranego kandydata;
• Dbanie o candidate experience – regularny kontakt i szybkie reagowanie w razie problemów, co wzmaga pozytywne skojarzenia kandydata z firmą i przekłada się na jego późniejsze zaangażowanie.
Wolumenowe projekty rekrutacyjne
Pozyskanie dużej grupy pracowników na specjalistyczne stanowiska jest dla firmy i jej działu HR ogromnym wyzwaniem, które może zablokować lub spowolnić pozostałe procesy. Dlatego przedsiębiorstwa często decydują się na skorzystanie z tzw. usługi multi-recruitment oferowanej przez agencję zewnętrzną.
Takie rozwiązanie wykorzystywane jest przez firmy, które wchodzą na polski rynek, tworzą nowe struktury, otwierają nowe placówki lub po prostu planują rekrutacje w kilku obszarach jednocześnie.
Oprócz wymienionych wyżej metod, agencje pracy mogą zastosować nietypowe narzędzia, takie jak np. marketing rekrutacyjny, czyli promowanie marki pracodawcy, pozwalające na szybkie przyciągnięcie wartościowych kandydatów.
Employer branding
Trudno mówić o przyciąganiu najlepszych specjalistów bez mocnej strategii wizerunkowej firmy. W rzeczywistości to właśnie na tym polu w największej mierze rozgrywa się walka o wysokiej klasy fachowców. Employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy z wyboru, u którego praca kojarzy się z prestiżem, jest jedną z usług oferowanych przez agencje pracy. Najbardziej doświadczone z nich potrafią wdrożyć rozwiązania z zakresu employer brandingu, przynoszące szybkie efekty, nawet jeśli firma nie ma jeszcze opracowanej polityki benefitowej czy ścieżek kariery.