Mimo że od ośmiu lat odbiorcy energii elektrycznej mają możliwość wyboru sprzedawcy, do niedawna notowano niewielkie zainteresowanie tym tematem. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać należy przede wszystkim w niskiej świadomości odbiorców indywidualnych oraz bezpodstawnych obawach, że procedura zmiany dostawcy jest skomplikowana lub nieopłacalna.
Ostatnie miesiące pokazują, że coraz więcej gospodarstw domowych w zmianie sprzedawcy prądu upatruje realnych korzyści i oszczędności w opłatach za korzystanie z energii elektrycznej. Widoczne jest wyraźnie większe zainteresowanie ofertą różnych sprzedawców oraz wzrost świadomości odbiorców.
Jak Polacy zmieniają sprzedawcę energii elektrycznej?
Od 1 lipca 2007 roku został uwolniony rynek energii elektrycznej. Oznacza to, że odbiorcy mają możliwość wyboru sprzedawcy. W początkowym okresie zauważyć można było niewielkie zainteresowanie zmianą. Pierwsze półrocze obowiązywania nowych zasad zamknęło się liczbą 541 odbiorców, którzy wybrali innego niż dotychczas sprzedawcę prądu. W grudniu 2009 roku spośród ponad 15 mln odbiorców indywidualnych, na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej zdecydowały się 1 062 gospodarstwa domowe, a w grudniu 2010 roku taki krok podjęło 1 340 odbiorców. Dużo większe zainteresowanie można było zaobserwować w kolejnych latach. W 2011 roku liczba klientów, którzy zdecydowali się skorzystać z możliwości wyboru wyniosła 14 341, w 2012 roku — 76 470, a z końcem 2013 roku — 135 619. Ubiegły rok przyniósł zmianę na rekordowym poziomie 152 108 gospodarstw domowych, co oznacza wzrost w stosunku do wcześniejszego roku o 112,2%.
Zmiana dostawcy, a nie operatora
Decydując się na zmianę, warto zwrócić uwagę, że dotyczy ona wyłącznie sprzedawcy, a nie operatora. Operator Systemu Dystrybucyjnego jest bowiem ściśle określony dla danego obszaru. Jest to instytucja, która odpowiada za całą infrastrukturę na określonym terenie. Obecnie w Polsce funkcjonuje 5 takich obszarów i około 80 dostawców. Zmiana dostawcy energii elektrycznej nie jest pod względem formalnym skomplikowana. Wystarczy podpisać z nowym sprzedawcą umowę i udzielić mu pełnomocnictwa na rozwiązanie umowy z dotychczasowym dostawcą. Dzięki temu odbiorca ma zagwarantowaną ciągłość dostawy prądu. Nowy dostawca w imieniu klienta może również zawrzeć z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji. Standardowo jest ona zawierana na czas nieokreślony, dlatego przy ewentualnych dalszych zmianach sprzedawcy nie ma konieczności ponownego zawierania kolejnej umowy. Następnym etapem jest dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych. W związku z tym, że gospodarstwa domowe kwalifikowane są standardowo do V grupy przyłączeniowej, ewentualne prace adaptacyjne przeprowadzane są na koszt OSD.
Zmiana dostawcy poprzedzona wnikliwą analizą cen i warunków oferowanych przez poszczególnych sprzedawców może przynieść odbiorcy wymierne korzyści w postaci często dość znacznych oszczędności. O tym, że niekiedy warto podjąć taką decyzję, można się przekonać, obserwując dynamikę zmian na przestrzeni ostatnich lat.
źródło foto – shutterstock