Żyjemy w czasach, w których komunikacja zawodowa w dużej mierze odbywa się za pośrednictwem Internetu. Urządzenia mobilne podłączone do sieci społecznościowych, strony WWW będące współczesnymi szyldami firmowymi- to naturalne środowisko aktywnych ludzi biznesu. W takich okolicznościach wizualne wrażenie ma istotny wpływ na to, jak jesteśmy odbierani przez klientów czy partnerów biznesowych. Portret biznesowy publikowany na LinkedIn, Facebooku czy X zyskał status oficjalnej wizytówki firmy lub marki osobistej.
Współczesny portret biznesowy to nie tylko zwykłe zdjęcie portretowe. Pod pojęciem zdjęć biznesowych kryje się cała gama środków, mających istotny wpływ na kreowanie odpowiednich wrażeń. Jak powinno wyglądać dobre, profesjonalne zdjęcie biznesowe? Co je wyróżnia? Dziś właśnie o tym.
Cechy dobrego portretu biznesowego
Dobry portret biznesowy to przede wszystkim zdjęcie, które już na wstępie nie powinno budzić wątpliwości co do strony technicznej. Fotografia powinna być ostra, dobrze naświetlona i właściwie skomponowana. Najlepiej na tego typu zdjęciach sprawdza się jednolite tło w neutralnym kolorze, które nie konkuruje z głównym tematem zdjęcia. Oświetlenie powinno być miękkie i równomierne, aby podkreślić naturalne rysy twarzy i uniknąć niekorzystnych cieni. Zdjęcie w takim stylu najlepiej wykonać w studio, w firmowym biurze, lub w warunkach plenerowych. Grunt, by zostało wykonane przez profesjonalnego fotografa, który potrafi odpowiednio wyważyć wszystkie elementy zdjęcia, wydobywając najlepsze cechy fotografowanej osoby.
Odpowiedni ubiór do zdjęć biznesowych
Ubiór na portrecie biznesowym nie powinien być przypadkowy. Najlepiej, jeśli w jakimś stopniu odzwierciedla reprezentowaną branżę. Męskie portrety biznesowe to przede wszystkim elegancka koszula i marynarka, czasem krawat (opcjonalnie w zależności od branży i stylu zdjęć). Portrety kobiece to marynarka lub żakiet, klasyczna bluzka i raczej minimalistyczna biżuteria. W obu konfiguracjach polecane są stonowane, klasyczne kolory i materiały pozbawione krzykliwych wzorów i jaskrawych odcieni. Wszystko po to, by ubiór nie odwracał uwagi od osoby na zdjęciu. Do tego oczywiście zadbana fryzura i profesjonalny makijaż biznesowy.
Właściwa mowa ciała
To, co cechuje dobry portret biznesowy to naturalna ekspresja twarzy modelki/ modela połączona z pozytywną mową ciała. Wyraz twarzy powinien być naturalny i przyjazny. Uśmiech pomaga budować zaufanie i sprawia, że osoba na zdjęciu wydaje się bardziej dostępna i profesjonalna. Odpowiedni układ sylwetki, właściwe ułożenie ramion i głowy, wszystko to podane we właściwych proporcjach wzmacnia pozytywne wrażenie towarzyszące odbiorcy zdjęcia.
Jeśli zależy nam na utwardzaniu własnego wizerunku, wówczas warto pokusić się o stworzenie portretów z większym dystansem formalnym. Fotografia biznesowa jest w tym względzie bardzo plastyczna. Grunt to rozumieć, jaką formę komunikacji chcemy rozwijać.
Fotografia biznesowa – odkrywanie siebie
Fotografia biznesowa to w dużym stopniu odkrywanie siebie. Najtrudniejszą kwestią w portretach biznesowych jest uchwycenie cech interpersonalnych osoby fotografowanej, podkreślenie jej indywidualizmu i charyzmy. Właśnie dlatego do współpracy warto zaprosić doświadczonego fotografa biznesowego, specjalizującego się w sesjach biznesowych. Profesjonalny fotograf oprócz ustawiania światła i dbałości o elementy techniczne potrafi kierować przebiegiem sesji w taki sposób, by efekty były pozytywnym zaskoczeniem dla fotografowanej osoby. Takie właśnie sesje dla firm i klientów indywidualnych wykonuje Darek Kempny – doświadczony fotograf biznesowy z Krakowa. Lista jego klientów obejmuje zarówno duże, międzynarodowe firmy, jak również małe startupy i marki osobiste.
Portret biznesowy – podsumowanie
Dobry portret biznesowy to nie tylko estetyczne zdjęcie, ale przede wszystkim narzędzie budowania wizerunku i komunikacji w świecie biznesu. Profesjonalizm, odpowiedni ubiór, naturalny wyraz twarzy, właściwe tło, dobre oświetlenie oraz odpowiednia postawa to kluczowe elementy, które wyróżniają dobry portret biznesowy. Przygotowanie się do sesji zdjęciowej z dbałością o detale zapewni, że efekt końcowy będzie zgodny z oczekiwaniami i pomoże w kreowaniu profesjonalnego wizerunku.