Większość menedżerów firm, które osiągnęły sukces na konkurencyjnym rynku, stale poszukuje możliwości dalszej ekspansji przedsiębiorstwa. Motywacją do tego są nie tylko czysto psychologiczne prawa natury człowieka, tzn. jego nieustająca tendencja do rozwoju i aspiracji, lecz także wymiar finansowy, który zachęca do odkrywania coraz to nowych dróg rozwoju, umożliwiających osiąganie wymiernych zysków. Z kolei ci, którzy dopiero planują założenie przedsiębiorstwa, mogą potrzebować wsparcia merytorycznego oraz rozpoznawalnej marki. Jednym z rozwiązań pozwalających na osiągnięcie celów obydwu grup jest franczyza.
Czym jest franczyza?
Franczyza, nazywana też franchisingiem, to system sprzedaży towarów (lub usług, technologii), który opiera się na ścisłej i trwałej współpracy pomiędzy odrębnymi i niezależnymi podmiotami: franczyzodawcą oraz franczyzobiorcą. Franchising polega na przekazywaniu franczyzobiorcy przez franczyzodawcę zezwolenia uprawniającego franczyzobiorcę do prowadzenia działalności gospodarczej pod nazwą firmową i znakiem towarowym należącym do franczyzodawcy oraz przeznacza mu cały pakiet zawierający niezbędne informacje do sprawnego zarządzania placówką franczyzową. Dzięki temu możliwe jest, by nowa jednostka – franczyzobiorca – była wprowadzona przez franczyzodawcę do wcześniej zaprojektowanego przedsiębiorstwa oraz mogła zarządzać tym przedsiębiorstwem przy jednoczesnym przestrzeganiu z góry określonych zasad.
Franczyzodawca i franczyzobiorca
Franczyzodawca to organizacja posiadająca zweryfikowaną i znaną markę. Udostępnia on całe know-how, zapewnia przeszkolenie kadry oraz wsparcie w negocjacjach lokalowych, kredytowych i cenowych z dostawcami wyposażenia. Za całą akcję promocyjną, przygotowaną z pieniędzy wszystkich franczyzobiorców w sieci, odpowiedzialny jest właśnie franczyzodawca, gdyż franczyzobiorca nie mógłby pozwolić sobie, ze względów finansowych oraz braku odpowiednich kwalifikacji, na profesjonalne działania promocyjne.
Od franczyzodawcy wymaga się, by:
– był on posiadaczem przedsiębiorstwa, symbolu, znaku, marki produkcyjnej, handlowej bądź usługowej bądź know-how, które zostają przekazane do rozporządzenia przedsiębiorstwa franczyzowego odbiorcy;
– świadczył odbiorcy zestaw towarów bądź usług, które zostały wcześniej przetestowane i były aktualnie uzupełniane, udoskonalane oraz kontrolowane twórcę danego systemu franczyzowego.
Franczyzobiorca jest drugą – obok franczyzodawcy – stroną kooperacji franczyzowej. Jest on, z administracyjnego punktu widzenia, usamodzielnionym podmiotem gospodarczym, z drugiej zaś strony staje się jednostką gospodarczo i organizacyjnie uzależnioną od franczyzodawcy.
Podsumowanie
Clou systemu franczyzowego stanowi oryginalność oraz wyjątkowość koncepcji jako fundamentu działania danego przedsiębiorstwa. Warto zauważyć, iż nie musi być to nowoczesny wynalazek czy nowatorska technologia – niekiedy wystarczy oryginalny pomysł w sferze organizacyjnej, który będzie wyróżniał przedsiębiorstwo oraz spowoduje popularność i rozgłos na rynku. Dzięki działalności na zasadzie franchisingu, franczyzobiorca osiąga korzyści związane ze skuteczną promocją i marketingiem. Należy jednak pamiętać o tym, że decyzja o przyłączeniu się do danej sieci franczyzowej powinna być zależna od wielu różnorodnych czynników, takich jak: sukces i renoma rynkowa, wielkość opłat franczyzowych, efektywność działania systemu itp.
Więcej informacji
Pod adresem www.arss.com.pl/ dostępna jest firma specjalizującą się w doradztwie franczyzowym.