Rozwój technologii, a przede wszystkim szeroki dostęp do Internetu, wprowadzają relacje handlowe w zupełnie nowy wymiar. Rośnie udział transakcji dokonywanych przez prywatnych użytkowników, którzy nierzadko decydują się na wprowadzanie do obrotu swoich przedmiotów. Na czym polega fenomen C2C?
Relacja biznesowa customer to customer to zjawisko, którego znaczenie stale rośnie. Osoby fizyczne dysponujące dużym potencjałem nabywczym zaczynają odgrywać coraz większa rolę w relacjach handlowych. Warto więc przyjrzeć się, jak zmienia się obecnie funkcjonowanie systemu rynkowego.
Dostęp do szerokiej oferty
Prywatni użytkownicy są bardzo atrakcyjnymi partnerami wymiany handlowej. Dzieje się tak m.in. dlatego, że ich oferta zawiera asortyment, który może być niedostępny w innych kanałach dystrybucji. Poza tym dużą rolę odgrywa forma zawierania umowy. Produkt można kupić, wypożyczyć lub wymienić. Istotny staje się również osobisty charakter relacji handlowej – powoduje on bowiem tworzenie zupełnie nowych, elastycznych warunków transakcji. – Klienci doceniają fakt, że mają realny wpływ na sposób przeprowadzania wymiany. Daje im to poczucie autentycznego udziału w procesie zakupu, a co za tym idzie zwiększa poczucie bezpieczeństwa – mówi Anna Gaj z platformy Wynajmownia.pl, zajmującej się kompleksową obsługą najmu. – Czynnikiem sprzyjającym budowaniu konkurencyjności względem odbiorców biznesowych jest również cena i obniżenie kosztów transakcji. Możliwość nabycia produktu na preferencyjnych warunkach, bez prowizji płaconej pośrednikowi, traktuje się jako okazję, którą warto wykorzystać – dodaje.
Budowanie zaufania
Tworzenie relacji między partnerami biznesowymi opiera się w dużej mierze na budowaniu wiarygodności. W wymianie między prywatnymi inwestorami wartość ta nabiera szczególnego znaczenia, ponieważ staje się jednym z elementów określających atrakcyjność prezentowanej oferty. Z racji tego, że większość transakcji typu C2C przeprowadzana jest w Internecie, gdzie klienci są dla siebie całkowicie anonimowi, kwestia wiarygodności staje się wyjątkowo istotna. Aktywnymi uczestnikami w budowaniu zaufania są zazwyczaj same platformy internetowe, które pośredniczą w nawiązywaniu relacji handlowych między klientami. – Relacje C2C otwierają wiele nowych możliwości przed sektorem MŚP. Dlatego coraz aktywniej wykorzystuje on nowe narzędzia i kanały sprzedaży, jakie daje rozwój postęp technologiczny – dodaje Anna Gaj. Nie bez znaczenia dla popularności tego rodzaju platform pozostaje również brak ograniczenia terytorialnego w dotarciu do potencjalnych odbiorców.
Nie tylko aukcje
Portale aukcyjne bez wątpienia zajmują wysoką pozycję, jeśli chodzi o ilość przeprowadzanych transakcji w segmencie C2C, jednak warto zwrócić również uwagę na inne formy nabywania dóbr. Stosunkowo nową, ale cieszącą się rosnąca popularnością, formą współpracy między prywatnymi partnerami jest wymiana artykułów oraz ich wynajem. Jest to bardzo atrakcyjny sposób zawierania umowy handlowej, ponieważ nie wymaga dużych nakładów finansowych ze strony nabywcy. – Wymiana towarów najczęściej spotykana jest w branży odzieżowej, natomiast jeśli chodzi o wynajem to nie ma zasady – pożyczyć można niemalże wszystko od aut, przez rowery, sprzęt sportowy, aparaty fotograficzne, aż po konsole do gier czy nawet maszyny do robienia baniek mydlanych – komentuje Anna Gaj.
Liczba zwolenników i uczestników relacji handlowej customer to customer z roku na rok się zwiększa. Odpowiedzią na to zjawisko jest wzrastająca liczba portali internetowych skupiających wokół siebie klientów korzystających z tego rodzaju usług. Czy w przyszłości tego typu stosunki będą zagrożeniem dla działań B2C – trudno powiedzieć. Na pewno warto wykorzystać potencjał tego obszaru, bo z pewnością jest rozwojowy.
Tomasz Kwieciński
PR Executive
www.brandvoice.pl