Rozmawiamy z Katarzyną Kostoń, ekspertem prawa gospodarczego i unijnego
Projekt ustawy o działalności usługowej, przygotowany przez resort gospodarki, zakłada powstanie punktów kontaktowych. Komu mają one służyć?
? W celu uproszczenia procedur administracyjnych projekt zakłada zapewnienie każdemu usługodawcy zarówno polskiemu, jak i unijnemu, dostępu do punktu kontaktowego. Usługodawca będzie mógł dopełnić w nim wszelkich formalności związanych z podjęciem, wykonywaniem i zakończeniem wykonywania działalności usługowej w Polsce oraz zdobyć informacje o wymogach związanych z wykonywaniem konkretnej działalności usługowej. Funkcja informacyjna punktów ma być też dostępna dla usługobiorców.
W jakim zakresie elektroniczny punkt kontaktowy może pomóc usługobiorcom?
? Przede wszystkim umożliwi im zdobywanie informacji o: usługodawcach, wymogach które mają oni spełniać, środkach odwoławczych w przypadku sporu, danych kontaktowych organizacji udzielających praktycznej pomocy usługobiorcom. Jeżeli faktycznie punkt zagwarantuje przejrzysty dostęp do takich informacji, to ułatwi usługobiorcom, a w szczególności konsumentom, podejmowanie świadomych decyzji o wyborze usługodawcy oraz świadczonych przez niego usług.
Jak ma być on w myśl ustawy zorganizowany?
? Punkt kontaktowy prowadzić będzie Ministerstwo Gospodarki za pośrednictwem strony internetowej, poprzez którą usługodawca będzie mógł złożyć do właściwych organów wnioski o: wpis do rejestrów (m.in. REGON, NIP, ZUS) lub o rejestrację w zrzeszeniach lub stowarzyszeniach zawodowych, a także wnioski o uzyskanie zezwolenia (rejestracji, koncesji) niezbędnego do prowadzenia działalności. Elektroniczny wniosek nie trafi jednak od razu do właściwego organu, ale przekazany zostanie do niego przez punkt kontaktowy. Elektroniczny punkt kontaktowy będzie zatem pośrednikiem między usługodawcami a odpowiednimi organami, które jednak nadal pozostaną bezpośrednio właściwe w zakresie rejestracji i reglamentacji działalności gospodarczej. Co prawda projekt przewiduje utworzenie ?punktów terenowych? umożliwiających przedsiębiorcom dopełnienie procedur również w formie papierowej, jednak punkty takie działać będą jedynie przy Krajowej Izbie Gospodarczej, a za czynności pobierane będą opłaty.
Czy jeśli punkt kontaktowy stanie się rzeczywistością, to ma szansę na odegranie roli placówki stymulującej rozwój elektronicznych procedur administracyjnych, które ułatwią życie przedsiębiorcom? Czego brakuje w przepisach dotyczących punktów kontaktowych ?
Rozmawiał Jerzy Kowalski
Więcej: Gazeta Prawna 3.08.2009 (149) ? str. 10
www.gazetaprawna.pl