SEO i content marketing jako dwie poddyscypliny digital marketingu są ze sobą ściśle powiązane i wzajemnie na siebie wpływają. Z tego względu nie należy zaniedbywać żadnej z tych dwóch dyscyplin. W tym artykule znajdziesz wszystko, co powinieneś wiedzieć o podobieństwach i różnicach między tymi dwoma dziedzinami.
Spis treści
– SEO sposobem do osiągania zasięgów organicznych w Google
– SEO techniczne i SEO contentowe
– Jak tworzyć SEO content?
– Content marketing: sukces dzięki wartościowym treściom
– Tworzenie contentu w różnych formach, dla osiągania różnych celów
– Content marketing i jego związek z innymi dyscyplinami digital marketingu
– SEO i Content Marketing – jak są ze sobą powiązane
Aby zrozumieć, dlaczego content marketing i SEO są tak ściśle ze sobą powiązane, trzeba zacząć od ogólnego zrozumienia content marketingu.
Content marketing to strategiczne działania marketingowe, które skupiają się na tworzeniu i regularnym rozpowszechnianiu wartościowych i istotnych treści w celu zaangażowania jasno zdefiniowanej grupy odbiorców, a ostatecznie doprowadzenia do korzystnych działań klientów.
W content marketingu chodzi o tworzenie właściwych treści i zapewnienie im odpowiednio dużych zasięgów. Aby wytworzyć zasięg, istnieją różne możliwości, narzędzia i instrumenty. Jednym z nich jest SEO, które jest uważane za najbardziej efektywny sposób generowania zasięgu organicznego w content marketingu. SEO pozwala na to, aby treści znajdującej się na danej stronie internetowej były widoczne w wynikach wyszukiwania Google. Ogromne znaczenie SEO wynika również z tego, że portale społecznościowe, takie jak Facebook, nie dają wpisom firmowym, praktycznmie żadnych szans na organiczne zasięgi. Kanały social media – przede wszystkim Instagram, YouTube i TikTok – są dziś w dużej mierze napędzane przez influencerów. Nie jest to jedyny powód, dla którego z ciągłego rozwoju mediów społecznościowych wyłoniły się nowe obszary marketingu online, takie jak social media i influencer marketing.
SEO sposobem do osiągania zasięgów organicznych w Google
Pod pojęciem SEO kryje się cały, skomplikowany aparat technicznych i merytorycznych zawiłości. Zacznijmy od tego, jakie są cele SEO i SEO contentu:
– Najważniejszym i najbardziej znanym celem SEO jest takie przygotowanie treści strony internetowej, by pojawiała się ona jak najwyżej w wynikach zapytań Google, dla określonych słów kluczowych.
– Drugim celem SEO jest zaprojektowanie wyglądu strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, w taki sposób, aby użytkownicy jak najczęściej na nie klikali.
– Trzecim celem SEO jest spełnienie oczekiwań użytkownika, który kliknął w daną treść.
Zwłaszcza te dwa ostatnie punkty powinny leżeć w centrum zainteresowania każdej agencji zajmującej się SEO i content marketingiem. Bardzo ważne jest zrozumienie psychologii użytkownika i wykorzystanie jej w taki sposób, aby zaangażował się on w konsumpcję treści przez jak najdłuższy czas.
SEO techniczne i SEO contentowe
SEO dzieli się, ogólnie rzecz biorąc, na dwa główne obszary: SEO techniczne i SEO contentowe. Już sama nazwy tych obszarów zdradzają, że SEO techniczne ma mniej wspólnego z content marketingiem niż SEO contentowe. Niemniej jednak, jeśli chodzi o poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania Google, komponent techniczny jest absolutnie niezbędny. Ważne czynniki, które wpływają zarówno na SEO techniczne, jak i na SEO contentowe, to m.in:
– Architektura informacji: architektura informacji to kręgosłup każdej strony internetowej. Kategoryzuje ona informacje na stronie internetowej w semantyczne jednostki, które umożliwiają użytkownikom bardziej intuicyjne poruszanie się po stronie. Konkretnie, oznacza to, że architektura informacji strukturyzuje szkielet strony internetowej według zaplanowanych słów kluczowych. Dobra architektura informacji łączy pojedyncze fragment treści ze strukturą całej strony internetowej, w taki sposób, aby roboty Google mogły prawidłowo umieścić je w ogólnym kontekście całego serwisu.
– Szybkość działania strony internetowej: Treści, które ładują się zbyt długo, nie są konkurencyjne ani dla użytkowników, ani dla Google, nie będą więc zajmować wysokich pozycji w wyszukiwarce
– Problemy z duplikacją treści: Kiedy wyszukiwarki oceniają daną treść pod względem jej trafności, siły linków i zaufania Google, zduplikowane treści stają się bardzo poważnym problemem. Dlatego ważne jest, by każda treść była jak najbardziej unikalna. Treść, która nie jest unikalna będzie miała negatywny wpływ na ranking w wynikach wyszukiwania Google.
– Dane strukturalne: Strona internetowa, której treści oznaczone są znacznikami danych strukturalnych, jest praktyczna zarówno dla użytkowników, jak i dla administratorów stron. Umieszczenie tych znaczników gwarantuje, że ważne informacje będą widoczne już w wynikach wyszukiwania Google. W takim wypadku rośnie prawdopodobieństwo, że użytkownicy Google klikną właśnie w taki wynik.
Techniczne SEO dba o funkcjonalność strony, co jest elementarnym warunkiem pojawienia się w ogóle w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku szczególnie ważne jest, aby roboty Google mogły odczytać treści i odpowiednio je zaindeksować i uszeregować.
Z kolei SEO contentowe jest pośrednikiem pomiędzy elementami SEO i content marketingu. Chodzi tu głównie o tworzenie atrakcyjnych treści z wartością dodaną. Optymalizacja serwisów internetowych pod kątem Google działa więc tylko wtedy, gdy dochodzi do połączenia dobrze działającej technicznie i strukturalnie strony internetowej z odpowiednim contentem.
Jak tworzyć SEO content?
Przy tworzeniu tekstów na stronę internetową jest kilka kwestii, które należy wyjaśnić jeszcze przed optymalizacją SEO. Zanim zaczniesz tworzyć i publikować treści SEO, powinieneś znać odpowiedzi na następujące pytania:
– Co stanowi USP moich treści? Tutaj musisz wyjaśnić, co odróżnia twoją treść od treści na innych stronach internetowych, konkurujących o te same słowa kluczowe. W ten sposób określasz kierunek treści i masz możliwość tworzenia tekstów lepszych niż konkurencja.
– Jaka jest moja grupa docelowa i czy SEO jest w ogóle odpowiednim kanałem dotarcie do niej? Różne grupy docelowe stosują różne metody poszukiwania informacji.
– Jakie intencje użytkowników kryją się za słowami kluczowymi, na których mi zależy? W zależności od grupy docelowej należy dobrać odpowiednie słowa kluczowe.
Content marketing: sukces dzięki wartościowym treściom
Content marketing to strategia komunikacyjna, w której użytkownikom oferuje się wartość dodaną w postaci atrakcyjnych treści. W idealnej sytuacji użytkownicy wiążą wartość dodaną treści z wizerunkiem danej firmy lub marki.
Wartość dodana tekstów służy w content marketingu różnym celom:
– W zależności od tematu, kanału dystrybucji i samej treści, wartość dodaną można tworzyć poprzez e-booki, white papers, artykuły czy infografiki.
– Wartość dodana uzyskana dzięki danej treści powinna wskazywać na firmę lub markę jako lidera opinii.
– Użytkownicy powinni wyrobić sobie pozytywny obraz organizacji stojącej za treściami, a w idealnym przypadku stać się jej klientami.
Za wykorzystaniem w content marketingu odpowiednich treści kryje się jasna strategia: wynikiem działań content marketingu powinno być wywołanie korzystnych zachowań klienta. Jak to dokładnie wygląda? Słowo “korzystne” jest w tym kontekście nieco mylące, ponieważ skutecznie wdrożona strategia content marketingowa niekoniecznie przekłada się bezpośrednio na wyniki finansowe. Dlatego, cele content marketingu definiujemy w następujący sposób:
– Wywieranie wpływu na decyzje zakupowe
– Budowanie i poszerzanie grupy docelowej oraz utrzymywanie kontaktów z klientami
– Generowanie leadów zakupowych
– Budowanie i wzmacnianie wizerunku marki, pozycjonowanie się jako Thought Leader
– Optymalizacja SEO
Tworzenie contentu w różnych formach, dla osiągania różnych celów
Analizując cele związane z content marketingiem, dwie rzeczy stają się jasne: z jednej strony nie da się ich osiągnąć bez pomocnych narzędzi, takich jak SEO. Z drugiej strony, nigdy nie uda się dotrzeć do nich wszystkich użytkowników za pomocą tylko jednej metody, jednego formatu treści czy kanału dystrybucji. Wszechstronność działań, to największe wyzwanie każdej strategii content marketingowej.
Poza treściami w formie treści SEO, w content marketingu jest też miejsce na treści audiowizualne.
Typowe formaty treści, dzięki którym można osiągnąć wysokie pozycje w Google lub konwersję, a w niektórych przypadkach także jedno i drugie:
– Opisy produktów i poradniki, z punktu widzenia SEO, są ważnym narzędziem content marketingu, a co za tym idzie sposobem na wysokie pozycje w Google.
– Ważnym narzędziem są też wpisy na blogu firmowym lub artykuły gościnne w ważnych mediach internetowych. Taka forma contentu – czy to na własnym blogu, czy za pośrednictwem innego medium – dobrze nadaje się do zwrócenia uwagi na swoje produkty i usługi oraz zachęcenia czytelników do przyjrzenia się im bliżej.
– Wymienione powyżej formaty contentu są często wykorzystywane by pokierować czytelnika do innych narzędzi, które mają ułatwić konwersję. Mogą to być klasyczne książki, e-booki czy whitepapers. Szczególnie te dwa ostatnie formaty można dobrze połączyć z blogpostami i artykułami gościnnymi
SEO i Content Marketing – jak są ze sobą powiązane?
SEO i content marketing są ze sobą ściśle powiązane. Na przykład, na początku 2018 roku Facebook tak zmienił swój algorytm, że w feedach użytkowników preferencyjnie wyświetlane są treści od znajomych, a nie posty pochodzące z kont firmowych. Utrudnia to treściom firmowym osiąganie organicznych zasięgów. SEO oferuje rozwiązanie tego problemu i pozwala na odnoszenie sukcesów w content marketingu oraz na generowanie zasięgów i ruchu.
Optymalizacja SEO pomaga w pojawianiu się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google. Dobre pozycje w rankingu Google zwiększają możliwości pozyskania ruchu na stronie internetowej. To z kolei, zwiększa prawdopodobieństwo, że zainteresowani treściami czytelnicy zamienią się w realnych klientów. Content marketing sam w sobie teoretycznie mógłby działać także bez tekstów umieszczanych na stronach internetowych, na przykład w mediach społecznościowych, poprzez storytelling. Ważne jest, aby stosować obie metody i rozumieć content marketing jako instrument wielokanałowy. Konkretnie oznacza to działania poprzez różne kanały, z różnymi formatami treści.
SEO i content marketing mają jeden wspólny cel, którym jest tworzenie treści w oparciu o to, na co faktycznie jest zapotrzebowanie w grupie docelowej. Content marketing jest wspomagany przez typowe procesy, takie jak analiza słów kluczowych. Jednak to, w jaki sposób, w dłuższej perspektywie, odbiorcy contentu ostatecznie zostaną przekształceni w klientów , nie jest już kwestią SEO, ale samego content marketingu.
Jak można zauważyć, z jednej strony sama treść nie zapewnia dobrej pozycji w Google. Z drugiej strony, strona internetowa może być technicznie zaawansowana i dobrze zbudowana z punktu widzenia SEO, jednak bez treści, oferującą użytkownikom wartość dodaną, jest mało użyteczna. SEO i content marketing potrzebują siebie nawzajem, aby skutecznie projektować, zamieszczać i ostatecznie dystrybuować przekaz do klientów. Można myśleć o SEO jako o narzędziu technicznym, podczas gdy content marketing ma charakter holistyczny, podlegający stałej tranformacji. Alternatywnie można myśleć o SEO jako o stolarzu, który buduje studio, w którym pracuje artysta, specjalista content marketetingu.
Aby lepiej zrozumieć wzajemne oddziaływanie SEO i content marketingu, przydatne jest następujące podsumowanie:
– SEO ujawnia potrzeby, tematy i intencje użytkowników, na które content marketing odpowiada treściami.
– Content marketing wykorzystuje w swoich treściach słowa kluczowe, które są uznawane przez SEO za istotne dla Google.
– Działania SEO poprawiają doznania użytkowników na stronie internetowej. Dobre User Experience zachęca użytkowników do dłuższego pozostawania na stronie i konsumowania treści stworzonych przez content marketing.
– Pozycje w Google stale się zmieniają, więc działania SEO muszą być wykonywane stale i na bieżąco. Content marketing tworzy te nowe, aktualne treści, aby wciąż zajmować jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google.Autor:
Tomasz Sadowski
https://accesspro.pl/