Monopoliści polskiego rynku pożyczek gotówkowych mają powody do zmartwień. Z roku na rok rośnie bowiem liczba instytucji finansowych udzielających pożyczek z dostawą do domu lub bezpośrednio na konto bankowe. Przykładem takiej firmy jest, do niedawna lokalna, a obecnie dynamicznie rozwijająca się białostocka spółka Marka S.A. Oprócz rosnących w siłę instytucji parabankowych, sektor pożyczek rozwija się także dzięki portalom społecznościowym, świadczącym tzw. social lending, czyli wzajemne udzielania i zaciąganie pożyczek przez zrzeszonych w internetowej społeczności użytkowników.
Według danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sektor pożyczek gotówkowych w Polsce wart jest 76 mld zł. Z tego blisko 57 mld znajduje się w posiadaniu instytucji parabankowych. Oprócz pożyczkowego monopolisty na polskim rynku działa obecnie kilkanaście firm oferujących swoim klientom gotówkę w przystępnej formie. Nie licząc małych, lokalnych instytucji, większość z nich posiada oddziały w większości największych miast, dysponując ponadto rosnącą liczbą przedstawicieli handlowych, działających w mniejszych miejscowościach.
Blisko klienta
Firmy, które odbierają monopolistom klientów powstają najczęściej w obszarach, w których potrzeby finansowe mieszkańców nie są dostatecznie zaspokajane przez istniejące tam instytucje. Przykładem takiego regionu jest woj. podlaskie.
– Nasza firma powstała z inicjatywy trzech osób od lat związanych z sektorem pożyczek gotówkowych. Znamy lokalny rynek i potrzeby mieszkańców regionu, dlatego oferujemy im produkty finansowe przygotowane specjalnie z myślą o nich. Nasi przedstawiciele działają w małych okręgach, przez co obsługują wąską grupę klientów, z którymi utrzymują stały kontakt. W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości są w stanie bardzo szybko do nich dotrzeć. Przez to budują zaufanie do naszej firmy, które od czterech lat stale procentuje ? wyjaśnia Piotr Bołtuć, wiceprezes spółki Marka S.A. z Białegostoku.
Rozwojowy sektor
W przeciągu ostatnich dziesięciu lat w naszym kraju powstało, bądź rozwinęło swoją działalność co najmniej 5 dużych firm pożyczkowych. Wychodząc naprzeciw rosnącej konkurencji, każda z nich obiera inną drogę rozwoju. Część poszerza swoją ofertę produktową o produkty bankowe, niedostępne standardowo w ofercie instytucji parabankowych. Niektórzy w celu zwiększenia zasięgu działania sprzedają znaczną część swoich akcji zagranicznym inwestorom. Jeszcze inni, tak jak Marka S.A. planują pozyskanie kapitału za pośrednictwem rynku New Connect. Liczba nowych oddziałów firm pożyczkowych rośnie w zaskakująco szybkim tempie. Ma to związek z dużym społecznym zainteresowaniem produktami tego typu.
Społeczny problem
Niejednokrotnie firmom pożyczkowym zarzuca się nieuczciwe praktyki i wykorzystywanie trudnej sytuacji życiowej pożyczkobiorców. Mało kto uświadamia sobie jednak, że często zaciągnięcie pożyczki w instytucji parabankowej jest jedynym lekarstwem na problemy z płynnością finansową milionów Polaków. Problem tkwi więc nie tyle w instytucjach udzielających pożyczek, co w panującym systemie. Bywa bowiem tak, że nawet osoby posiadające stałe źródło dochodu nie mogą ubiegać się o kredyt w banku. Istnieje też druga grupa pożyczkobiorców ? osoby, które nie posiadają konta bankowego, nie znają ofert banków, a kwoty jakie potrzebują na załatanie ?dziur? w domowym budżecie są tak małe, że wystarczy im oferowana od ręki gotówka instytucji parabankowej.
Załóż profil, weź pożyczkę
Wspomniana grupa niekorzystających z ofert banków to często te same osoby, które nie korzystają też z internetu. Według najnowszych danych CBOS-u, wśród osób w wieku 55-64 lata tylko co czwarta korzysta z sieci. Wśród młodych tendencja jest odwrotna. Według zeszłorocznych danych GUS ponad połowa osób w wieku 16-34 lata nie wyobraża sobie życia bez internetu. To właśnie z myślą o nich powstają coraz to nowe serwisy społecznościowe. Dwa lata temu Web 2.0 dotarł także do sektora finansowego. Obecnie działa w Polsce kilka pożyczkowych portali społecznościowych. Użytkownicy tych serwisów mogą udzielać i zaciągać pożyczki gotówkowe w wysokości od 50 do 1000 PLN. Prowizja przy tego typu transakcjach waha się w granicach 0,5 ? 2 %. Natomiast okres spłaty pożyczki to 7 dni lub nawet 36 miesięcy.
Tzw. social lending rozwija się w Polsce dopiero od 2008 r., ale twórcy tego typu portali zdążyli już zauważyć, że zapotrzebowanie na pożyczki gotówkowe i kredyty stale rośnie. Podobnie przedstawia się sytuacja w sektorze instytucji parabankowych. Nieduże, głównie regionalne firmy udzielające pożyczek, w przeciągu kilku lat osiągają status firm ogólnopolskich.
Jest więc szansa, że widoczna tendencja wzrostowa zagwarantuje miejsce w sektorze pożyczek gotówkowych zarówno nowatorskim wirtualnym pożyczkom, jak i dynamicznie rozwijającym się instytucjom pożyczkowym. Z pewnością jednak rynkowi monopoliści będą musieli pogodzić się ze stratą części dotychczasowych klientów.
Magdalena Juźwiak
www.zarowkamarketing.pl
Przejdź na bloga www.blog.finanseosobiste.pl ,
Przejdź do działu Nowe produkty finansowe
Odwiedź inne serwisy grupy www.FinanseOsobiste.pl
www.nieruchomosciowo.biz
www.UbezpieczeniaPoLudzku.pl
www.poznajTFI.pl
www.AlternatywneInwestycje.com