Doradztwo zakupowe to jedno z ciekawszy narzędzi, które pozwala wprowadzić realne oszczędności w firmie, jednocześnie nie doprowadzając do pogorszenia jakości samych zakupów, a przez to również w prostej linii – produktu oferowanego przez firmę. Optymalizacja kosztów to sytuacja, której pragnie każdy właściciel i dyrektor finansowy, jak ją jednak przeprowadzić bez szkód dla firmy? W wielu przypadkach nie wystarczą negocjacje z dostawcami. Czasami potrzebna jest zmiana całej filozofii firmy. W tym zaś pomagają specjaliści od doradztwa zakupowego.
1. Na czym polega doradztwo zakupowe?
2. Potrzeby zakupowe a optymalizacja kosztów
3. Szkolenia a doradztwo zakupowe
Na czym polega doradztwo zakupowe?
Doradztwo zakupowe przez wiele firm jest lekceważone jako działalność, którą może przeprowadzić każdy w obrębie własnej firmy. Chodzi bowiem o ustalenie ilości, jakości i ceny kupowanych produktów. Tego gdzie i w jaki sposób firma kupuje. Na podstawie tych danych przeprowadza się zaś proces optymalizacji kosztów oparty o działania w konkretnych punktach związanych z zamawianiem usług lub produktów. Z pozoru rzeczywiście zadanie może się wydawać łatwe, natomiast praktyka pokazuje, że to właśnie firmy zajmujące się doradztwem zakupowym wprowadzają efektywne zmiany, z którymi poradzić sobie nie mogli przedstawiciele danej firmy. Jak to możliwe?
Potrzeby zakupowe a optymalizacja kosztów
Szczegółowa analiza potrzeb (nie tylko ilościowych, ale i jakościowych) klienta oraz możliwości dostępnych na rynku to pierwszy krok do zmiany strategii zakupowych. Dzięki szczegółowym rozpoznaniom potrzeb klientów i ich profili doradcy są w stanie wyszukać dostawców tańszych, dostarczających produkty lepszej jakości oraz bardziej elastycznych, gotowych i otwartych na negocjacje. Ważnym elementem są również systemy zakupowe, które pozwalają precyzyjniej śledzić potrzeby firmy i je uzupełniać w optymalny sposób. Inny sposób zamawiania, przyjęcie nieco innej strategii rozmowy z partnerami, wymiana kilku (czasami nawet mniej istotnych) dostawców sprawia, że firmy nabywają produkty wysokiej jakości w niskich cenach.
Szkolenia a doradztwo zakupowe
Co ważne, część firm oferujących doradztwo zakupowe chętnie dzieli się swoją wiedzą. Dzięki profesjonalnym szkoleniom i kursom można pracowników działu zakupów przygotować do profesjonalnego wdrożenia nowych strategi zakupowych, nauczyć ich sposobu reagowania na zmiany, dostrzegania i analizowania potrzeb firmy. Dzięki temu optymalizacja kosztów może stale przyczyniać się do oszczędności w firmie.
Przeczytaj również:
Czy inwestycja w szkolenia się opłaca?