Czasy, w których oprogramowanie księgowe tworzone z myślą o osobach stawiających swoje pierwsze kroki na polskim rynku stanowiło dla kogokolwiek zaskoczenie, przeszły już do historii. Dziś propozycje tego typu już dawno nie są kierowane wyłącznie do pracowników największych polskich przedsiębiorstw, a klienci za którymi podąża znacznie mniejszy kapitał wcale nie są uznawani za mniej wartościowych.
Okazuje się przy tym, że samodzielna księgowość może być prowadzona w oparciu o wiele programów komputerowych, znakiem nowych czasów jest zaś i to, że każdy ich producent i dystrybutor aktywnie zabiega o zainteresowanie promując polecane przez siebie rozwiązanie jako niezawodne.
W tym miejscu pojawiają się zresztą pierwsze problemy. Skoro każdy program do faktur jest promowany jako najlepszy, a osoba, która ma z niego korzystać, nie posiada wystarczającej wiedzy, aby to ocenić, jakimi kryteriami powinna posługiwać się podczas jego zakupu? Czy rzeczywiście wybór oprogramowania księgowego można powierzyć przypadkowi, czy też istnieją wytyczne, którymi można się kierować nie chcąc popełnić poważniejszego błędu?
Na pierwszy plan wysuwa się to, że każda firma ma swoje własne potrzeby, a tym samym w centrum zainteresowania jej właściciela powinien znaleźć się nieco inny program rachunkowy czy program do prowadzania magazyny, np. program magazynowy o nazwie Bizmaster.pl. Już na wstępie warto więc odrzucić wszystkie te firmy, które przekonują o istnieniu niezawodnego oprogramowania sprawdzającego się w każdych okolicznościach. Oprogramowanie takie nie istnieje, nasza wiara w to, że zadziała bardzo szybko może więc zmienić się w ogromne rozczarowanie.
Nie warto również interesować się producentami, którzy ograniczają się do sprzedaży oprogramowania księgowego, a następnie zachowują się tak, jak gdyby nie interesowały ich jego dalsze losy. Na początku dwudziestego pierwszego wieku normą są już szkolenia dla klienta i bezpłatna pomoc przy wdrażaniu oprogramowania. Ono samo charakteryzuje się zaś tym, że nieustannie się zmienia, a przez to zawsze jest dostosowane do zmieniających się przepisów polskiego prawa. Jeśli więc producent lub dystrybutor nie oferuje tego rodzaju usług, najprawdopodobniej jego dni na krajowym rynku są już policzone, a przedsiębiorcy nie opłaca się wiązać się z nim.
Osoby zupełnie zdezorientowane zawsze mogą liczyć przy tym na różnego rodzaju rankingi i zestawienia. Publikuje je przede wszystkim prasa branżowa, znaleźć można je jednak również na specjalistycznych portalach internetowych.