Już prawie 1,2 mln internautów korzysta z serwisów mikroblogingowych ? wynika z badania Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2009. Jeszcze rok temu serwisy mikroblogingowe cieszyły się trzy razy mniejszym zainteresowaniem.
Mikroblogi to połączenie znanych i sprawdzonych już funkcjonalności. Krótkie, zazwyczaj 160-znakowe wiadomości, kojarzą się z sms-ami; tematyka wpisów mówiąca o tym, co w danej chwili robi, myśli lub czuje dana osoba ? z blogami; częste aktualizacje profili zaś z serwisami społecznościowymi.
Największy zasięg wśród stron o tej tematyce odnotował serwis Pinger.pl portalu o2.pl – 4,01 proc. Na drugim miejscu w rankingu uplasował się blip.pl należący do Grupy GG Network (1,97 proc.). Pierwszą trójkę zamyka najpopularniejszy na świecie serwis mikroblogingowy ? Twitter, z zasięgiem 1,46 proc.
?Wzrost popularności mikroblogowania wpisuje się w szerszy trend rozwoju Web 2.0, w szczególności zaś społeczności internetowych. Coraz więcej osób chce na bieżąco dzielić się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami ze znajomymi. Innym czynnikiem, który istotnie wiąże się z rozwojem mikroblogów jest rosnąca popularność korzystania z internetu za pomocą urządzeń mobilnych – mikroblog przypomina coś na kształt bardziej “wypasionego” smsa. Warto spojrzeć też na najbardziej znany na świecie mikroblog – Twitter. Portal eMarketer prognozuje, że w 2010 roku 26 milionów dorosłych Amerykanów będzie odwiedzało tę stronę przynajmniej raz w miesiącu. To zmiana o ponad 400 proc. w stosunku do 2008 roku. Polscy internauci także zaczynają dostrzegać potencjał tej formy aktywności wirtualnej ? w okresie od czerwca 2008 roku do czerwca 2009 roku zainteresowanie mikroblogowaniem wzrosło o ponad 300 proc.? ? komentuje Krzysztof Chomicki, Kierownik Zespołu Badań Ilościowych w Gemius SA.
Mikroblogi odwiedzane są głównie przez mężczyzn. Potwierdza to zarówno struktura użytkowników (53,59 proc. mężczyźni, 46,41 proc. kobiety), jak i affinity index (107,27 dla mężczyzn, 92,74 dla kobiet). Co ciekawe, panie spędzają prawie dwa razy więcej czasu na tego typu serwisach niż panowie ? 24 minuty i 35 sekund.
Analiza wskaźnika affinity index w grupach internautów wyróżnionych według wieku pokazuje, iż serwisy mikroblogingowe cieszą się największa popularnością wśród osób w wieku 15-24 lat (148,87), najmniejszą zaś wśród osób powyżej 55 roku życia (48,13).
Główne cechy charakterystyczne mikroblogów to zarówno lakoniczność wpisów, jak również ich aktualność. Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius pokazują, iż serwisy mikroblogingowe zdominowane są przez tzw. ?heavy userów? internetu. W czerwcu 2009 roku aż 84,65 proc. użytkowników badanych stron korzystało z sieci codziennie lub prawie codziennie, podczas gdy w całej populacji internautów odsetek ten był niższy i wyniósł 71,83 proc.
Miniposty można publikować bezpośrednio w serwisie, ale również za pomocą popularnych serwisów społecznościowych, komunikatorów internetowych, wysyłając e-mail lub sms. W tym miejscu warto zatem przedstawić z jakich sieci komórkowych korzystają polscy internauci odwiedzający mikroblogi. Jak pokazują wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2009, miniaturowe e-pamiętniki cieszą się największym zainteresowaniem wśród internautów posiadających telefon komórkowy
w sieci Sami Swoi, POP oraz Heyah.
O badaniu – Badanie Megapanel PBI/Gemius, tworzące standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają polscy użytkownicy sieci, zostało zainicjowane przez największe podmioty rynku interaktywnego w Polsce w celu zapewnienia stabilnego rozwoju internetu i rynku reklamy internetowej. Celem badania jest prezentacja liczby i profilu demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci. Podstawą dla powyższej analizy są wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2008 ? czerwiec 2009. Liczebność próby: czerwiec 2008 N=17 330, lipiec 2008 N=16 995, sierpień 2008 N=17 120, wrzesień 2008 N=16 530, październik 2008 N=16 647, listopad 2008 N=16 679, grudzień
kontakt dla prasy:
Zofia Bugajna
www.gemius.pl