Większość firm decyduje się na wynajęcie biura do prowadzenia swojej działalności. O czym należy wtedy pamiętać? Sprawdź ten poradnik!
Na rynku nieruchomości znajduje się wiele ofert skierowanych do klientów biznesowych. To nie tylko lokale użytkowe, ale także biura na wynajem, które skierowane są do przedsiębiorców poszukujących właściwej przestrzeni do prowadzenia działalności.
Czym warto kierować się przy wynajmie lokalu biurowego? Sprawdź te 5 kwestii, o których zawsze warto pamiętać przy poszukiwaniu odpowiedniego biura dla firmy!
Po pierwsze – lokalizacja
Przy wyborze właściwego miejsca na biuro dla firmy warto kierować się przede wszystkim jego lokalizacją. Dlaczego? To ona wpływa nie tylko na łatwy dostęp do biura, ale również na prestiż firmy. Właśnie dlatego tak wielu przedsiębiorców dąży do tego, by posiadać swoje siedziby w centrach dużych miast.
Przeglądając biura na wynajem, warto więc pamiętać o tym, że lokalizacja ma tu kluczowe znacznie. Nie oznacza to jednak wcale, że każdy przedsiębiorca powinien posiadać biuro w centrum. Teraz zauważyć można także odwrotny trend – wiele biurowców powstaje na obrzeżach miast, gdzie dojazd nie jest tak skomplikowany, a ceny wynajmu są już znacznie niższe. Warto sprawdzić także takie oferty!
Po drugie – metraż i wyposażenie
Dostępne na rynku lokale użytkowe i biurowe to pełna gama propozycji dla przedsiębiorców. Różnią się one pomiędzy sobą także swoim metrażem oraz wyposażeniem. To również bardzo ważne czynniki przy poszukiwaniu optymalnej oferty wynajmu.
Metraż należy dopasować indywidualnie do specyfiki działania firmy, aby mogła ona posiadać wtedy adekwatną powierzchnię do prowadzenia działalności. Wyposażenie powinno być związane z jej indywidualnymi potrzebami – mowa tu głównie o typie biura (zamknięte pomieszczenia, open space), a także dostępnych w nim instalacjach (alarm, monitoring, system kontroli dostępu, prędkość internetu, telefonia i inne).
Jeśli w niedługiej przyszłości planowany jest rozwój firmy, warto wybrać większy lokal – należy pamiętać o tym, że umowy na wynajem biur to najczęściej umowy długoterminowe, za których przedwczesne zerwanie mogą grozić kary.
Po trzecie – koszt wynajmu
Wielu przedsiębiorców patrzy na ten czynnik jako na pierwszy, ale warto wskazać, że cena nie powinna być tutaj decydująca.
Biura na wynajem w większych miastach kosztują najczęściej od około 30 do nawet ponad 80 złotych za metr kwadratowy miesięcznie. Cenę warunkuje wiele czynników, w tym wspomniane już lokalizacja i metraż, ale także standard wykończenia budynku, dostępna infrastruktura czy też prestiż biurowca.
Pamiętajmy o tym, że poza kosztami wynajmu, czyli czynszem przedsiębiorca będzie ponosił także dodatkowe koszty związane z eksploatacją biura. Przy zawarciu umowy należy wpłacić także kaucję.
Po czwarte – otoczenie biura
Duże znaczenie posiada także otoczenie lokali użytkowych oraz biurowych. Mowa tu nie tylko o kwestiach estetycznych, ale również praktycznych – dostęp do przystanków autobusowych i tramwajowych, sklepów, ważnych urzędów.
Należy zwrócić też uwagę na kwestię parkowania – czy biuro posiada własny parking, a może trzeba będzie korzystać z niego na ciasnych uliczkach w okolicy?
Chociaż w przypadku biura na wynajem nie trzeba brać pod uwagę konkurencji znajdującej się w okolicy, tak jak w przypadku sklepów czy punktów usługowych, to jednak także warto pamiętać o tym, że otoczenie biura ma również duże znaczenie.
Po piąte – zapisy w umowie
Ostatnią kwestią, na którą powinniśmy zwrócić uwagę przy poszukiwaniu biura na wynajem, jest umowa najmu. Umowa ta zawiera prawa i obowiązki obu stron – wynajmującego oraz najemcy.
Znajdziemy w niej kluczowe informacje dotyczące warunków najmu oraz kosztów, które są z nim związane. Gdy jakieś sprawy nie są uregulowane w umowie, wówczas zastosowanie posiadają odpowiednie przepisy prawa obowiązującego w Polsce.
Przy wertowaniu umowy najmu biura należy zwrócić szczególną uwagę na minimalny czas trwania najmu, a także na ewentualne koszty związane z zerwaniem umowy. Warto także sprawdzić czas wypowiedzenia umowy oraz warunki rozliczenia opłat eksploatacyjnych.
Artykuł powstał we współpracy z firmą CHB14 z Krakowa.